Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bult
Jag håller med trådskaparen, Volvo kan nog glömma att kalla sig premium bil då kvalitén inte kommer i närheten av de tyska bilarna. Har själv haft 3st v70 av både den gamla modellen och den nya + ett antal andra Volvo modeller, har varit nöjd tills sista bilen införskaffades, på tok för mycket fel för att nästa bil kommer att bli en Volvo, bilar som ligger i den prisklassen ska inte behöva vara på verkstad 5 ggr under ett år, speciellt inte med en bil som är knappt 2 år och under 4000 mil på mätaren. Detta är tråkigt då jag alltid kört Volvo, har nog haft närmare 10st men aldrig varit med om nått liknande som med sista bilen som också vart den dyraste, bara att hoppas att de klarar att få upp kvalitén.
Användarvisningsbild
av MartinS
Pebben skrev:
NCR skrev:
Pebben skrev:Det som Volvo har lyckats med är att andrahandsvärdet är grymt bra, speciellt på V70 så totalkostnaden blir högre på BMWn.
Den trenden ser vi nog slutet på nu med tanke på alla "lågpris-versioner" av V70 som Volvo har vräkt ut (jag är en av köparna).
Tror tyvärr också det, för mig känns det lite som att Volvo biter sig lite själva i baken. Visst de får sålt många bilar som din eftersom de är grymt prisvärda. Men för de som vill ha en större motor och lite utrustning kommer andrahandsvärdet att vara katastrofalt dåligt. Jag menar viss kan man betala ex. antal kronor för att få en T5 med läder automat etc. men som begagnad ökar inte värdet speciellt mycket.
Så det som händer är att köparna väljer de billigare bilarna i större utsräckning och Volvo sänker sin marginal/bil. (min teori)
Om man ser till tidigare liknelser, alltså gamla V70 classic, och även V40 classic så har de billiga bilarna i slutet av bilarnas produktion snarare varit väldigt bra för de köparna. Med andra ord har andrahandsvärdet varit snuskigt bra på dessa bilar. Min uppfattning är med andra ord att dessa bilar inte drar ner andrahandsvärdet nämnvärt på alla andra bilar, utan snarare att de köparna gör två flugor på smällen, dels en ny bil till riktigt bra pris och sedan får man ruskigt bra för den när man säljer den.

/Martin
av Steff 99
Är inte problemet att de nyare V70 från -.05 o senare dras med mer problem än tidigare, kostnadsjakten och synergier med Ford kan ha bidragit, efter faceliften på -05 har det tydligen tillkommit många lågkvaliteprylar i bilarna.
Det går också att se på undersökningen som nyligen presenterades ang. minst o mest felfria bilar.
Volvo är ett av få märken där felfrekvensen ökar..detta forum ger en ganska bra bild på att även -05 och nyare dras med oändligt med fel.
Som Martin S noterat så var det tidigare oftast så att bilarna blev mer o mer felfria i slutet av en modells lifecycle , men Volvo tycks vara motsatsen.
av Pebben
MartinS skrev:
Pebben skrev:
NCR skrev: Den trenden ser vi nog slutet på nu med tanke på alla "lågpris-versioner" av V70 som Volvo har vräkt ut (jag är en av köparna).
Tror tyvärr också det, för mig känns det lite som att Volvo biter sig lite själva i baken. Visst de får sålt många bilar som din eftersom de är grymt prisvärda. Men för de som vill ha en större motor och lite utrustning kommer andrahandsvärdet att vara katastrofalt dåligt. Jag menar viss kan man betala ex. antal kronor för att få en T5 med läder automat etc. men som begagnad ökar inte värdet speciellt mycket.
Så det som händer är att köparna väljer de billigare bilarna i större utsräckning och Volvo sänker sin marginal/bil. (min teori)
Om man ser till tidigare liknelser, alltså gamla V70 classic, och även V40 classic så har de billiga bilarna i slutet av bilarnas produktion snarare varit väldigt bra för de köparna. Med andra ord har andrahandsvärdet varit snuskigt bra på dessa bilar. Min uppfattning är med andra ord att dessa bilar inte drar ner andrahandsvärdet nämnvärt på alla andra bilar, utan snarare att de köparna gör två flugor på smällen, dels en ny bil till riktigt bra pris och sedan får man ruskigt bra för den när man säljer den.

/Martin
Hoppas du har rätt såklart, men ser man idag så kostar en begagnad nästan lika mycket som en ny och det finns väl ingen som köper en begagnad då? Det är klart att den dagen de slutar levereras så kanske värdet håller sig. Hur som helst så hoppas jag att Volvo skärper till sig och inser att det är väldigt dyrt att få tillbaka ett skamfilat kvalitétsrykte. Än så länge tror inte jag det är för sent.
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Med tanke på din signatur pebben så är du nog rätt nöjd med din volvo ändå :D

och ja!!! volvo jobbar stenhårt med att kvalitetssäkra bilarna, jag skulle ljuga om jag sa att volvo är perfekta......MEN otroligt mkt krut läggs på att hjälpa kunderna och deras bilar, mer än du tror :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Rogge-Johansson skrev:och ja!!! volvo jobbar stenhårt med att kvalitetssäkra bilarna, jag skulle ljuga om jag sa att volvo är perfekta......MEN otroligt mkt krut läggs på att hjälpa kunderna och deras bilar, mer än du tror :wink:
Problemet är nog ofta att det inte når ut ända till verkstadsgolvet hos återförsäljaren. En mekaniker jag träffar ibland sa att man hinner inte läsa alla servicebulletiner för då skulle man ju inte hinna jobba något. Om det är så illa vet jag ju inte, men man får i allafall en inblick i varför situationen kanske är som den är med alla fel som "aaaaldrig hänt förut".

/Martin
av JBR
Jag kan förstå att alla bilar drabbas av fel på komponenter MEN när man betalar PREMIUM hade man önskat lite mer PREMIUMservice. Har hela tiden kännt att ens T6:a inte riktigt hör hemma hos Bilia, skulle nog helst vara en Renault eller en gammal 240 eller något för att den skall passa in där.

I övrigt se nedan från tidigare inlägg.....

----------------------------------------------------------------

Volvo + hjullager = skämt!

Har en XC90 som fick byta ett hjullager bak efter 600mil, garanti förstås. Men det andra då? Lång snabel på mig.

Efter 6000 mil behövs nu båda bak bytas, ingen garanti först, men tack vare schysst tekniker tar de på sig det ändå när de hör att det hänt innan.

Under sommaren 2006 fick min andra bil XC 70 samma åkomma. Till min glädje, först, fick jag samtidigt från Volvia att drivline garantin skulle förlängas till 10.000 mil. Kanon min har gått 9500mil.
Efter samtal med Volvia var glädjen bytt mot hat-tankar. 2 hjullager = 2 självrisker = hela reparationskostnaden. Kyss Karlsson. Denna sommarens reparationer enbart på denna XC70 överstiger 15.000:-

Ledsen att behöva säga det, men:
Aldrig mer en Volvo! Håller dem inte kan man lika bra ha något roligare att köra, BMW eller Audi eller något annat.
Man köper premiumbil tror man tills man hamnar i reklammationskön med hatten i handen i tron att man skulle få premiumservice. Hahaha.
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
JBR, jo jag kan hålla med dig, hjullagren på vissa bilar är alldeles för dålig kvalite på.

Låt mig kolla en sak bara, vad har du för årsmodell på din XC70 vad hade den rullat när detta hände och vilket chassi nr har den??
Användarvisningsbild
av _Rick_
Är det dålig kvalitet på lagren eller är de underdimensionerade? Kan man pressa ut/av lagren ifrån 'naven' själv? isof kan man ju åka till Momentum och handla dyrare och bättre lager än vad volvos prispressade är.

Dessutom troligen till en 1/3 av priset
Användarvisningsbild
av Bosa
Min premiumbil började idag att knarra och gnega i instrumentbrädan som en sliten 240 från början av 80-talet som levt sitt liv på tvättsbrädsvägar. Gamla V40:n, som inte var något under av tysthet i inredningen, var betydligt tystare i inredningen trots över 23k mil än V70:n som snart når 4k mil. :(

Sen så har jag fått startspärrmeddelande, antisladdmeddelande, knarrande förarstol och en radio som spökar med kanalerna. Förarstolen och radion verkar det finnas bulletiner för iofs men resten återstår att se hur det blir med eftersom garantin gått ut.

Ursäkta om jag låter lite gnällig men blev så trött när det började knarra hej vilt idag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]