Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S4mp4 skrev:Jag har haft samma bekymmer med vibrationer och ålande, det visade sig att mina däck var usla, dom var inte speciellt slitna på utsidan men inuti vid stommen hade däcket separerat vilket gjorde att det blev ojämnt och orsakade vibrationer, ojämnheten kan man ofta se med blotta ögat när man har hjulet av och tittar på det.
Hänt med både Nokian vinterdäck (friktion) och billigare sommardäck (Bridgestone om jag minns rätt).

Jag gissar personligen att det beror på att jag kör som en biltjuv....
Det kan det väl vara värt :) Sen är det väl dessvärre så att man får vad man betalar för och att det faktiskt är skillnad i hållbarhet/kvalitet på däck som kostar 750kr och 2000kr. Mina var säkert runda vid en tidpunkt, men de är de f.n inte längre.

Nej, nu ska jag skaka slut på de här och sen lägga pengar på schysta däck. Det är ju trots allt där som bilen möter vägen.
Sen ska det väl bytas dämpare också snart om jag känner mig själv rätt. Återkommer med resultat.
Jonas_latt skrev:Hur går det med vibrationerna. Hittat någon lösning på det?
Hmm, sådär börjar bli lite putt på det här. Det positiva är att jag nu även har bytt bakre och främre stötdämpare, vilket gjorde stor posotov skillnad för vägegenskaperna men inte lika mkt för vibrationerna. Blev även av med ett klonkande fram :D Jag var dock i förra veckan förbi ytterligare en däckfirma och de sa att förvisso är däcken inte 100% balanserade men det är inom toleransen. De såg dock att hjulen inte var balanserade..... :evil:

Så jag åkte tillbaka till firman som balanserade hjulen och de kunde inte se något problem. Då påpekade jag att den andra firman inte balanserade med navringen på fälgen när de kollade. Så de dividerade lite sinsemellan och tog av navringen och såg att hjulet var 30g felbalanserat. De balanserade om alla däcken och resultatet blev mindre vibrationer, dock ej helt bra.

Jag ska idag till firma 2 som verkar veta lite mer om däck och balansering och så ska jag antingen få det fixat eller så ska han berätta varför det inte går att balansera. Det slutar väl med nya däck........ Vibrationer som kommer i en viss hastighet över 80- 100 är nästan alltid felbalansering och som det har visat sig så finns det gott om klåpare som utger sig kunna balansera däck.

Återkommer förhoppningsvis vibrationsfri 8)
Ja så var det fixat, minimalt med vibrationer kvar :D Sjukt skönt att bli av med vibrationerna! Det visade sig vara däcken trots allt och 2 av däcken var något felmonterade på fälgen. Gummit i däcken är så hårt att de har svårt att komma på fälgen, men de på Däckteam tog av däcket och drog i en massa luft och lyckades pressa på det bättre så att det blev en slätare kontaktyta med vägbanan.

Sen var det för lite luft i däcken sa de: "Ha aldrig mindre än 2.5bar", helst 2.8 i alla däcken". De menar på att bil- och däcktillverkarna inte riktigt kommer överens om detta, då bilarna ska gå stötfritt och däcken jämt, blir lite motsatt när det kommer till lufttryck då.

Detta är således min sammanfattning. Har du vibrationer som kommer ungefär mellan 80-100, dvs vid en viss hastighet, så bör du enligt min mening åtgärda saker i följande ordning:
1. Balansering däck + fälg - Kom ihåg att vissa kan inte detta, slarvar, är inte noggranna etc. Kolla att gummit sitter jämt på fälgen, dvs man ska inte se några ojämnheter när man roterar däcket, speciellt inte i höjdled. Är någon fälg slagen, behövs de riktas? Ha alltid minst 2.5bar i däcken. Troligen större risk att det blir problem här med billigare däck.
2. Byt bromsbelägg, skivor och backar. Har du rostkant på skivorna, spår i beläggen, vibrerar det mer när du drar åt handbromsen under färd? Då kanske du ska byta ut något av dessa eller allt. Biltemas skivor är bra, men tänk på att de rostar som fasen, så måla i så fall med bromsoksfärg innan montage (inte bromsytan såklart)
3. Dämpare eller andra upphängningsdetaljer. Dessa bidrar till att vibrationer och annat sprids eller inte dämpas, så det blir inte bättre av att ha slitna delar, men de ger nog inte upphov till vibrationer som kommer och går vid en viss hastighet. Är trevligt med nya delar och gör mycket för vägegenskaper, men marginellt för vibrationer.

Det är som det amerikanska uttrycket "It's where the rubber meets the road"!!!

Lycka till och tack för supporten!
Bra rapport, skam den som ger sig :)
Har samma vibrationer i min kärra vid 80km/h så ska kolla över däcken noga.
Bra jobbat!
Jackson75 skrev:Bra rapport, skam den som ger sig :)
Har samma vibrationer i min kärra vid 80km/h så ska kolla över däcken noga.
Bra jobbat!
Tack! Ja det är bara att kämpa på, snart har du en vibrationsfri (ja lite lite kan man väl tåla) bil.
Skriv gärna tillbaka och berätta hur det går för dig.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]