Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
zenobila: Hur kommer åt? Det måste ju typ bli ovanifrån och sedan runt?
torx-hylsa? Är det volvo special eller?
av marnilss
Angående din teori om glappkontakt:
Jag hade ett liknande problem på min S60 -04, fast när jag fått felmeddelandet om bromsfel så försvann det inte igen utan bilen fick nollställas på verkstan. Startade jag om bilen efter att jag fått felet så fick jag även ett meddelande om motorstyrningsfel. Dock hade jag samma symptom med att hastighetsmätaren gick ner på noll.
Jag har 2 eller 3 gånger tidigare (i samband med rejält med snömodd) råkat ut för att den varnat för bromsfel och hastighetsmätaren gått ner på noll men då räckte det med att starta om bilen så försvann det.

I mitt fall så provade verkstan att byta lite kontakter och därefter även några kablar. När inte detta hjälpte så bytte man någon av styrboxarna (vet inte vilken av dem) men det hjälpte fortfarande inte. Då bytte man några kablar till men upptäckte sen att den nya boxen inte var rätt (tydligen rätt artikelnummer ändå). När de bytte tillbaka till originalboxen och laddade om programvaran i den så försvann felet.

Vet inte om detta hjälper dig, men av ovanstående (som berättades av meckaren) så drar jag slutsatsen att det var kontaktproblem någonstans.

Bilen stod på verkstan i 3 veckor innan problemet löstes, men alla kostnader togs på garantin.

/Marcus
av zenobia
TORX:
"The CAB is held onto the underside of the hydraulic pump unit with four Torx E-5 bolts as show here. If a Torx E-5 driver cannot be readily located, a common 5/32” inch or 4mm metric SIX POINT socket will work also."
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av angrah
zenobia skrev:TORX:
The CAB is held onto the underside of the hydraulic pump unit with four Torx E-5 bolts as show here. If a Torx E-5 driver cannot be readily located, a common 5/32” inch or 4mm metric SIX POINT socket will work also.

Lossa:
Se mitt tidigare (ändrade) meddelande längst ner på sidan två i tråden.
Hehe tack så mycket! Jag återkommer snart! /Nils
av angrah
zenobia: Eftersom min hastighetssignal försvinner så måste det ju vara fel på stift 10 och 11 ? Enligt dina beräkningar? Vad ska jag göra för åtgärd till att börja med? Jag har fått loss abs-styrenheten.

Tacksam för svar,

Nils
av angrah
Bild

Zenobia: Såhär ser min abs-styrenhet ut, ska jag byta exakt de som du ritat ut på din bild ?
av zenobia
Du verkar inte ha exakt samma box som mig. men principen lär ju vara den samma. Kolla bara vad dina fyra prylar heter, det kanske inte är samma artikelnr som du fick av mig tidigare.
av zenobia
angrah skrev:zenobia: Eftersom min hastighetssignal försvinner så måste det ju vara fel på stift 10 och 11 ? Enligt dina beräkningar? Vad ska jag göra för åtgärd till att börja med? Jag har fått loss abs-styrenheten.

Tacksam för svar,

Nils
5-56 och lite buntband runt ABS-kontakten är mitt tips på detta problems...
av angrah
zenobia skrev:
angrah skrev:zenobia: Eftersom min hastighetssignal försvinner så måste det ju vara fel på stift 10 och 11 ? Enligt dina beräkningar? Vad ska jag göra för åtgärd till att börja med? Jag har fått loss abs-styrenheten.

Tacksam för svar,

Nils
5-56 och lite buntband runt ABS-kontakten är mitt tips på detta problems...
Men, vart ska jag sätta fast buntbanden?
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]