Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
perjak skrev:Eftersom bilen är knepigare att ansluta till internet (än så länge) vore det ju högst rimligt att den anslöts till "programuppdateringsfunktionen" hos Volvo när den ändå åker in för service. Samtidigt som oljan rinner ut uppdateras då den programvara som det finns nya utgåvor av, utan att varken jag eller mekanikern/verkaren behöver bry oss i vilka och varför. (förresten, varför är det inte självklart att även programvaran servas?)
Detta tycker jag vid närmare eftertanke verkligen borde ingå i servicen när bilen ändå är i verkstadshallen. När bilen tankas med rätt programvara i monteringshallen är det någon som pluggar in bilen mot nätverket. Sedan tankas det för glatta livet, lite lampor blinkar, rutor åker upp & ner osv... Inpluggning och urpluggning borde rimligtvis inte ta mer än 15 sekunder, det borde en servicetekniker hinna med.

Möjligtvis kan det ju vara en släng av "If it's not broken, don't try to fix it." - dvs klagar inte kunden så rör inte bilfan....
bilens låghastighets nät går med 128mb så en total uppgradering kan ta 15-20 min inklusive inloggningar & inkopplingar av nödvändig utrurtning.

Vist skulle det kunna ingå i service, men det blir inte gratis för det! då skulle servicen vara dyrare med exakt samma summa!
av zenobia
Japp...

inkoppling 15 sekunder
uppdatering 15-20 minuter
urkoppling 15 sekunder

Hoppas verkligen att ett servicejobb tar längre tid än 20 minuter och 30 sekunder med tanke på vad man betalar... =)

I Torslandafabriken loggar man inte in och ut i olika system utan bilen tankas automatiskt. Denna funktion borde också kunna lyftas ut till verkstäderna.

Sist jag kollade så var tankningen i slutet av bandet i fabriken. Strax innan bilen gick in i testboxen. Tveksamt om bilen stod still på banan i så lång tid som 15-20 minuter. Då utförde den dessutom en massa tester. Men jag kan ha fel.
av agb007
zenobia skrev:Japp...

inkoppling 15 sekunder
urkoppling 15 sekunder

Hoppas verkligen att ett servicejobb tar längre tid än 20 minuter och 30 sekunder med tanke på vad man betalar... =)

I Torslandafabriken loggar man inte in och ut i olika system utan bilen tankas automatiskt. Denna funktion borde också kunna lyftas ut till verkstäderna.

Sist jag kollade så var tankningen i slutet av bandet i fabriken. Strax innan bilen gick in i testboxen. Tveksamt om bilen stod still på banan i så lång tid som 15-20 minuter. Då utförde den dessutom en massa tester. Men jag kan ha fel.
Det är väl så att burken som används i fabriken är trådlös...dvs laddningen görs innan tankningen under tiden bilen rullar på bandet.
av zenobia
Även om du tankar burken innan så borde det ju vara samma begränsning i bilens egna nät som Carman pratar om.
av agb007
ja pratar du hastigihet så självklart men det avgör i fabriken bara var måste koppla på burken för att hinna klart
av zenobia
Det är en och samma laddstation om jag inte har helt fel.
Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:Japp...

inkoppling 15 sekunder
urkoppling 15 sekunder

Här har vi Fel. Laddningen mellan FABRIKEN och EFtermarknad är väldigt annorlunda.

På Banan laddas inte alla noder, utan vi läser nästan bara ut serienr på
dem och kanske laddar ner olika configfiler. Sen körs några snabba tester.

På eftermarknad läser man först ut bilen, (beroende på vad som ska laddas) sen beställer VIDA ett mjukvarupaket, som byggs ihop beroende på hur bilen är specad, hårdvara på noder, och bilens strukturvecka. Paketet skickas ner till VIDA datorn, och när vissa tester gjorts av bilen status och att mjukvarorna passar med specifik bil, så laddas det ner. Överföringen mellan dator och VCT2000 är mellan 19200-115000 Bps.

//Branx
av zenobia
branx skrev:Här har vi Fel.
Det händer även mig...
:D

branx skrev: Laddningen mellan FABRIKEN och EFtermarknad är väldigt annorlunda.
Vill man så kan det inte vara så svårt att skapa en rutin som endast tankar ner det senaste i bilens system. Man behöver väl knappast ta reda på vad som finns när man bara skall skicka in det senaste?

Systemet vet väl redan hur bilen är skapad. Strukturveckor och annat borde ju rimligen redan finnas i databasen.
av Pebben
Precis, finns redan hos andra tillverkare och när man beställer servicen kan ju allt sånt förberedas innan så att det bara är att tanka över mjukvaran till bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]