Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandenhoogen
#46326
zenobia skrev:
vandenhoogen skrev:Såg även att du monterat kromade handtag bak....inga problem o byta eller?
Inga problems alls... allt fungerade rätt av. Det tråkiga var bara att man har BLL (blockerat låsläge). I framdörrarna sitter det en hel del skit som måste bort innan du kommer åt handtaget.

Har också BLL i låsen, men får brottas med det problemet då:)
av zenobia
#46381
vandenhoogen skrev:Hur gjorde du med kontakterna....original -99 går det en kabelhärva direkt från REM till bakljusen...är det inte likadant på senare modeller...hur fick du tag på"honor" till de gamla -99 kontakterna...?
Hittade artikelnr i Vadis och beställde sedan på Bilia.
av vandenhoogen
#46475
Du har inte artikelnr där, och vad kostade de?

Ja kika i vadis men det stod NS istället för artikelnr:? kanske har en för gamal vadis...

Tack sålänge:)
av zenobia
#46497
Jag fick leta som en gnu... det finns en sida med samtliga kontakter. Där får man surt bläddra igenom till det att man hittar dom som ser "bra" ut.

Skall se om jag har kvar kvitton, artnr finns ju där isåfall...
av vandenhoogen
#46560
Sitter med vadis nu och bläddrar igenom isolatorer/kabelskor, var det där du hittade lämpliga kontaktdon och sen skarva ihop en egen lösning?

Skulle vart snällt om du hitta det där kvittot med artikelnr:)

fick hem lamporna idag...ska börja med att lackera om listen så tar väl några dar innan ja får på ljusen på bilen...
av vandenhoogen
#47079
Fick ihop ett par adapterkablar, allt passar 100% och funkar fint:)
Bild Konv Kablage

Men det står "Fel i positionsljus" eller nått liknande i DIMen, Nya baklamporna har ju 3st positionsljus, gamla hade 2.

Klippte av 5e benet på "bromsshunten" så ni slipper jag iaf "kontrollera bromsljus".

Hur kan jag modifiera för att slippa Det medellandet... fasen snart har ja inte en shunt i bilen som är orörd...först xenonljuset, sen bromsljuset...och nu positionsljusen...:)
Senast redigerad av 6 vandenhoogen, redigerad totalt 0 gång.
av zenobia
#47100
Eftersom du har två kablar i det gamla kablaget till pos.ljusen kunde du ha gjort följande

Högra ljuset/kablaget
Kopplat två lampor till ena kabeln

Vänstra ljuset/kablaget
Kopplat två lampor till den andra kabeln

Nu hade belastningen varit jämn i de fyra kablar som går bak till pos.ljusen.
av vandenhoogen
#47106
Ja just det, tänkte inte på det...:) får skifta om 2 stift i den ena kontakten och böjja tillbaka shuntstiftet:)vred bara runt det 180grader för o testa...kan ju ändå vara bra att ha glödtrådsvakten, visserligen är det bara de två små lamporna vid sidorna som är utan den nu, men ändå:)

Men belastningn blir ändå högre än med de gamla ljusen, (3lampor per shunt istället för 2) men den lilla marginalen kanske inte systemet klagar på...uppenbarligen inte då det funkar för dejj
av vandenhoogen
#47539
Tänkte ett steg längre och kom fram till att om ja kopplar som du skrev, så kommer inte glödtrådsvakten reagera om 1 lampa går sönder,(oavsett lampa) utan minst 2 lampor måste gå för att den ska varna,

Medans om ja låter det va som det är så reagerar den såfort någon av de två"bakersta" lamporna går, enbart sidolamporna som blir utan...jaja spelar inte så stor roll...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw