- tis 08 dec 2009, 20:51
Lycka till
-)
Mistral skrev:Oj. Tur man läste denna tråd innan man införskaffa nya bromsprylar till sin egen bil. Hade för avsikt att beställa nya belägg runtom till min V70 -04 D5a, manuell. Men efter att ha läst tråden och dom problemen TS haft är jag tveksam. I mitt fall är beläggen slitna mer eller mindre runt om. Vet inte när Volvo bytte dom sist (bilen är servad sen ny på Volvo, 12k mil idag). Såg nån siffra att vid 8000 mil byts beläggen (stämmer det, eller är det snarare behovsanpassat utifrån slitage?).Skulle säga att slitaget på grejorna får avgöra när det är dax att uppdatera. Personligen köpte jag ingen monteringsats, vet ej vad den skulle innehålla (inte samma upplägg som tex 940, 850 bak). Tror bara jag hade otur med klossarna från mekat, dom blev mycket tillmötesgående när jag mailade en länk till denna tråd åt dom och skickade nya klossar omg som var ok. Var noga med att rengöra oken vid kontaktytorna med klossarna och glidpinnarna och smörj alla kontaktytor med kopparpasta så ska det nog gå bra.
Har inte grundligt checkat skicket på skivorna men ska det innan jag beställer beläggen + monteringssatsen.
Ni som meckat bromsarna på v70 (har haft min v70 i 3v).
Köper jag rätt prylar om jag anskaffar nya belägg runt om, monteringsats runtom. Nåt mer jag behöver komplettera med?
Kan tillägga att mina bromsar fungerar som dom ska utan vibrationer, missljud eller annat. Bara vanligt slitage och underhåll som föranleder behovet av nya klossar (förutsatt att skivorna är okej).
Och sista frågan. Törs man köpa prylarna på skruvat.se eller?
Tacksam för svar.
Mvh Mistral
Lycka till