Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Whisky skrev:
frilins2 skrev: Sen begriper ju inte jag hur din montör lyckats ta loss hela paketet och lägga det på en bänk utan att röra vid den röda och gröna kontakten!??
Hehe... Ja, det är ju den springade frågan!!!??? (HMM) Kablarna är ju inte direkt flera meter (snarare ett par decimeter)...
Örhmm....jag kanske var lite otydlig där. Jag tror han menade "när man har plockat loss kablarna från airbagen bör man inte joxa runt på den gröna och den röda kontakten som syns EFTER att man har demonterat den.

I alla fall, jag stod på behörigt avstånd när han lossade kablarna.

När det gäller priset tycker jag personligen inte att det är värt de futtiga hundralappar som skiljer från att köpa löst och göra själv än att lämna in och få en fackman som gör det (om man nu inte går till bilia, för som en kille sa här "Hmm.. Ringde Bilia. Dom ska ha 553 för knapparna och 507 kronor för kabeln"...sen skall de ha 1700:- för JOBBET också.).

Jag betalade som sagt 1024:- inkl material OCH arbete, och det var det värt.
Användarvisningsbild
av CarMan
behörigt avstånd.
en airbag som ligger med kudden nedåt( den fina sidan som man normalt ser) om denna sida är nedåt när kudden utlöses så kan den lätt flyga 30m rakt upp.

ligger andra sidan ned rörden sig knapt, bar kudden som väcklas ut.
av NCR
CarMan skrev:behörigt avstånd.
en airbag som ligger med kudden nedåt( den fina sidan som man normalt ser) om denna sida är nedåt när kudden utlöses så kan den lätt flyga 30m rakt upp.

ligger andra sidan ned rörden sig knapt, bar kudden som väcklas ut.
Ja?
av maf
maf skrev:Jag är rädd att vi inte har så himla många andra ställen här i Stockholm, eller nån som vet nån? Har iallafall lagt en beställning på knapparna och kabeln till ockerpris. Kommer om 4 dagar.

Jag har en exakt likadan ratt, om man jämför med bilderna, så det låter jättekonstigt att Bilia kan ta ut 400% mer än alla andra för en 9-polig kabel med två dittryckta kabelskor.
Hejsan igen.

Var förbi på Bilia och skulle hämta mina knappar. Vi märkte då att det blivit någon form av missförstånd vid beställningen. Den "sladd" som beställts var till V70 -05 och var komplett med metallställning och allt möjligt. Detta förklarar att dom skulle ha över 500 för den.

Bilia beställer nytt till mig och på grund av missförståndet får jag 20% rabatt på hela paketet. Hamnar därför på under 500 kronor för allt nu (stället för över 1000 kronor som jag väntade mig förra veckan).

/Magnus
av NCR
maf skrev:
maf skrev:Jag är rädd att vi inte har så himla många andra ställen här i Stockholm, eller nån som vet nån? Har iallafall lagt en beställning på knapparna och kabeln till ockerpris. Kommer om 4 dagar.

Jag har en exakt likadan ratt, om man jämför med bilderna, så det låter jättekonstigt att Bilia kan ta ut 400% mer än alla andra för en 9-polig kabel med två dittryckta kabelskor.
Hejsan igen.

Var förbi på Bilia och skulle hämta mina knappar. Vi märkte då att det blivit någon form av missförstånd vid beställningen. Den "sladd" som beställts var till V70 -05 och var komplett med metallställning och allt möjligt. Detta förklarar att dom skulle ha över 500 för den.

Bilia beställer nytt till mig och på grund av missförståndet får jag 20% rabatt på hela paketet. Hamnar därför på under 500 kronor för allt nu (stället för över 1000 kronor som jag väntade mig förra veckan).

/Magnus
Grattis! :D

Fast du vet att kabeln satt löst på metallställningen och de hade egentligen bara behövt lossa den? :)
Användarvisningsbild
av frilins
maf skrev:

Hejsan igen.

/Magnus
Grattis!
Jag ringde faktiskt runt när jag skulle köpa extrasätet och kollade olika ställen som sålde Volvodelar, BilBengtsson, BilMånsson, Bilia o.s.v. och talade om för en av de första att Bilia kunde ibland ta rätt rejält betalt...
Men fick då till svar "konstigt, vi tittar ju i samma prislista" och mycket riktigt så kostade extrasätet exakt samma överallt! Om det är skillnad på arbetskostnad vet jag inte.

O.B.S. jag vill lägga till en sak till min monterings anvisning när du ska montera dina knappar så dra kabeln upp ovanför de andra kablarna i ratten och fäst den med buntband i stålramen, detta för att den inte ska komma i kläm.
Gjorde detta själv efteråt och ska ta en ny bild och lägga till i anvisningen så fort som möjligt!
Lycka till!
av maf
Suck. Skruvarna man måste lossa för att öppna ratten satt så förbannat hårt att jag lyckades dra sönder gängorna på en av dom. Så nu kommer jag över huvud taget inte in i ratten för att montera fjärrkontrollen. Att borra där känns inte alls bra på grund av airbagen.

Några tips, eller ska jag försöka lämna tillbaka knapparna till Bilia?

:cry:
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:Suck. Skruvarna man måste lossa för att öppna ratten satt så förbannat hårt att jag lyckades dra sönder gängorna på en av dom. Så nu kommer jag över huvud taget inte in i ratten för att montera fjärrkontrollen. Att borra där känns inte alls bra på grund av airbagen.

har alldrig varit med om att dessa skruvar suttit hårt, drog du år tätt håll?
Användarvisningsbild
av frilins
maf skrev:Suck. Skruvarna man måste lossa för att öppna ratten satt så förbannat hårt att jag lyckades dra sönder gängorna på en av dom. Så nu kommer jag över huvud taget inte in i ratten för att montera fjärrkontrollen. Att borra där känns inte alls bra på grund av airbagen.

Vad taskigt men om du får loss den andra sidan så bör du kunna lossa paketet och då kan du kanske skruva ut resten av skruven med en tång.
Om det lyckas så är det bara att ordna en ny skruv och ersätta den gamla med.
Om inte detta går så är det nog så att du måste vända dig till Volvo...
av Knasen
Suck. Skruvarna man måste lossa för att öppna ratten satt så förbannat hårt att jag lyckades dra sönder gängorna på en av dom. Så nu kommer jag över huvud taget inte in i ratten för att montera fjärrkontrollen. Att borra där känns inte alls bra på grund av airbagen.

Snurrar skruven?? eller är det bara så att spåret för torx:en är kasst?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]