Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaco
AWWD skrev:Undrar alltså om det inte är dessa stag som spökar på min bil.. :?:

Har problem med klonk, se tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2873

Enligt uppgift ska min bil (tillv jan 2003) ha en nyare förbättrad variant av stagen som ska hålla bättre. Tydligen släppte gummibälgen på den gamla varianten vilket fick till följd att kulleden förstördes. Någon som har bytt dessa stag på så nya bilar som -03?

Upplever distinkta "klonk" både från bakvagnen och höger fram. Fram kan det smälla till så pass ordentligt att man känner det i golvet. Uppstår främst i låg fart vid gropig väg och extra mycket i kombination med sväng, tex rondell med fartgupp.

Bilen har gått 4800 mil, hade tidigare en V70 -99 där stagen fram gav upp vid ca 6000 mil.

/AWWD
Det låter ju som att det mycket väl kan vara krängningshämmarna. Jag var också osäker på om det var dessa och frågade på Volvo vad de trodde, men de trodde på skit i fjädringen. Tyckte dock att det lät så osäkert att byta fjädring etc. för dyra pengar och då föredrog jag snålvarianten, att köpa Biltemas krängningshämmare och byta själv. Har hört så många historier och har många bekanta som lämnat in bilen på Volvo där de har bytt prylar i framvagnen för tusentals kronor (vi snackar närmare 5-siffrigt) utan att det har hjälpt. Därför tyckte jag att det var en billig felsökning att prova just biltemas stag - och det blev ju en hit! 8)
av EvilEd
Jaco skrev:
EvilEd skrev:Jaco,

Hur bytte du stagen?
En sida i taget eller lyfte du bilen och tog av båda hjulen?

Har en känsla av att staget blir väldig spänt och svårt och
byta om man byter en sida åt gången? (när den andra sidan
"trycker" på med hjulet på marken?)
Eller är jag ute och cycklar?

mvh
ed
Hej EvilEd,

Jag lyfte och bytte en sida åt gången och det var inga svårigheter alls. Sammanlagt tog det väl ca 40 minuter att byta på bägge sidorna - piece of cake... men man får ha nåt att bända ned "hjulupphängningsprylen" med, jag använde typ ett hammarskaft som jag kilade i mellan så att jag kunde sätta i de nya krängningshämmarna på rätt ställe. Men det är verkligen supersimpelt, bara att se hur de gamla satt och sätta i de nya på samma sätt.
Tack för tipset Jaco :D

Blir att byta i helgen, får hoppas att oljudet försvinner :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Jaco skrev:

Har problem med klonk, se tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2873

Enligt uppgift ska min bil (tillv jan 2003) ha en nyare förbättrad variant av stagen som ska hålla bättre. Tydligen släppte gummibälgen på den gamla varianten vilket fick till följd att kulleden förstördes. Någon som har bytt dessa stag på så nya bilar som -03?

Upplever distinkta "klonk" både från bakvagnen och höger fram. Fram kan det smälla till så pass ordentligt att man känner det i golvet. Uppstår främst i låg fart vid gropig väg och extra mycket i kombination med sväng, tex rondell med fartgupp.

Bilen har gått 4800 mil, hade tidigare en V70 -99 där stagen fram gav upp vid ca 6000 mil.

/AWWD
Det låter ju som att det mycket väl kan vara krängningshämmarna. Jag var också osäker på om det var dessa och frågade på Volvo vad de trodde, men de trodde på skit i fjädringen. Tyckte dock att det lät så osäkert att byta fjädring etc. för dyra pengar och då föredrog jag snålvarianten, att köpa Biltemas krängningshämmare och byta själv. Har hört så många historier och har många bekanta som lämnat in bilen på Volvo där de har bytt prylar i framvagnen för tusentals kronor (vi snackar närmare 5-siffrigt) utan att det har hjälpt. Därför tyckte jag att det var en billig felsökning att prova just biltemas stag - och det blev ju en hit! 8)
det är helt olika karaktär på sten i fjäder ljudet & glap grängingshämarstag !

jag tror myck väl att din volvo verksta kan ha haft rätt, du kanska vart av med nån sten när du hissa bilen för att byta kränghämarstaget !
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:det är helt olika karaktär på sten i fjäder ljudet & glap grängingshämarstag !
Precis, verkstan tog bort en sten som satt höger bak och det ljudet försvann. Det som är kvar låter annorlunda, inte likt "fjäderljudet" jag hade tidigare utan mer "klonkande". Speciellt markant höger fram där det ibland klonkar till så det känns i golvet.

/AWWD
Användarvisningsbild
av henka35
Hej AWWD

Du får nog stagen bytta på garantin. Kolla med Volvo, jag tror det är 42 månader på dessa.

/Henrik
av Jaco
CarMan skrev:
Jaco skrev:

/AWWD
det är helt olika karaktär på sten i fjäder ljudet & glap grängingshämarstag !

jag tror myck väl att din volvo verksta kan ha haft rätt, du kanska vart av med nån sten när du hissa bilen för att byta kränghämarstaget !
Tror inte det, de bemödade sig inte ens med att lyssna på bilen och ljudet jag hade var i det närmaste identiskt med polarns som efter många bytta delar i framvagnen blev av med ljudet efter byte av krängningshämmare.
Användarvisningsbild
av CarMan
dom stenar jag pratar om som brukar låta i framfjädrarna är ca 2-3mm i diameter. Sånna plockar man inte bort, det sitter en näve i varja fjäder
av rolle83
hej har läst denna tråden precis eftersom jag själv har oljud fram till på min s60 T5 -02.. filmade bilen nyligen där man hör ljudet. Länk till filmen: http://video.google.com/videoplay?docid ... 6370687565

tacksam om någon tog sig tid :) ljudet kommer när man svänger. har fått tips på krängningshämmare eller drivknut... vad tror ni?

mvh Rolle
av Frigge
Jaco skrev:Har nu bytt båda stagen för ett pris av 240kr (biltema) och framvagnen är alldeles tyst!!! Volvoverkstan i stan skulle ha ca 3000kr för material samt jobb. Rena rånet om jag får säga min åsikt, det tog ca 30min att byta på båda sidorna och var hur simpelt som helst.

Då har du fått pris på något helt annat !! Typ krängningshämmare och inte länkar.
Användarvisningsbild
av P1800
Hej!

Jag monterade Biltemas stag för någon vecka sen. Tyst och fint! Det slamrade tidigare en aning på ojämnt underlag. Det fanns trots det inget kännbart glapp när stagen satt fast på bilen. När de var lösa fäste jag lederna en och en i skruvstycket och hittade på sätt ett litet glapp i ena ände på ett av stagen.

När man byter tror jag att det är lämpligt att hissa båda sidorna samtidigt för att undvika att hjulen är olika långt utfjädrade. Då passar stagen utan hammare, spett eller fula ord. En annan sak att tänka på är att leden har ett insexgrepp i änden. Det är till för att hålla emot när man skruvar på muttern. Tänk på att peta ur smutsen så att insexverktyget bottnar ordentligt. Inte så kul om man klantar till det så att det snurrar.

När originaldelen bara håller 6500 mil kan man gärna testa en annan leverantör...

Lycka till!

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]