- mån 19 dec 2005, 15:22
AWWD skrev:Undrar alltså om det inte är dessa stag som spökar på min bil.. :?:Det låter ju som att det mycket väl kan vara krängningshämmarna. Jag var också osäker på om det var dessa och frågade på Volvo vad de trodde, men de trodde på skit i fjädringen. Tyckte dock att det lät så osäkert att byta fjädring etc. för dyra pengar och då föredrog jag snålvarianten, att köpa Biltemas krängningshämmare och byta själv. Har hört så många historier och har många bekanta som lämnat in bilen på Volvo där de har bytt prylar i framvagnen för tusentals kronor (vi snackar närmare 5-siffrigt) utan att det har hjälpt. Därför tyckte jag att det var en billig felsökning att prova just biltemas stag - och det blev ju en hit! 8)
Har problem med klonk, se tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2873
Enligt uppgift ska min bil (tillv jan 2003) ha en nyare förbättrad variant av stagen som ska hålla bättre. Tydligen släppte gummibälgen på den gamla varianten vilket fick till följd att kulleden förstördes. Någon som har bytt dessa stag på så nya bilar som -03?
Upplever distinkta "klonk" både från bakvagnen och höger fram. Fram kan det smälla till så pass ordentligt att man känner det i golvet. Uppstår främst i låg fart vid gropig väg och extra mycket i kombination med sväng, tex rondell med fartgupp.
Bilen har gått 4800 mil, hade tidigare en V70 -99 där stagen fram gav upp vid ca 6000 mil.
/AWWD
V70 2,4 -01
S60 T5 -03
V70 2,5T -06
S60 T5 -03
V70 2,5T -06