- fre 04 jan 2008, 12:01
#163121
Och som vi debatterat i andra trådar så är det en fråga om tycke och smak hur mycket begränsning man vill ha. Jag vill mycket vrid från början, och doserar effekten med pedalen. Även min mjukvara är laddtrycksbegränsad på de lägre växlarna, men kanske inte så mycket.
Nu säger inte laddtrycket allt, men min laddar kanske 0,8 på de lägre växlarna vid fullgasacc. Och ca 1,2 på de högre..
Maxeffekten begränsas av vad turboaggregatet kan ge på våra bilar, och det lär väl ligga på ca. 260-265 hkr (för en 2.4-2.5T) innan aggregatet säger stopp. Följdaktligen kan ingen programmerare plocka ut högre toppeffekt än någon annan, eftersom aggregatet i så fall tvingas utanför sitt kapacitetsmax och helt enkelt övervarvar.
/Thomas
tänk lite det finns BARA EN VOLVO DOKTORN I SVERIGE det är ATM dem vet vad deras bilar håller för dem testas i bänkar!Det finns definitivt andra som bänkar sina, troligen inte "blocketförsäljarna" men alla andra..
saken är att min inte är bägrensad alls inte ens i 1 an växel den är bara omprogramerad JA FRAM FLYTTAD för bästa hållbara och tänkabara sättet!!! harn minna oginal NM i början vill ju att min bil ska rulla länge utan rasa!!!!Jadu, det du beskriver är momentbegränsning på de lägre växlarna..
Och som vi debatterat i andra trådar så är det en fråga om tycke och smak hur mycket begränsning man vill ha. Jag vill mycket vrid från början, och doserar effekten med pedalen. Även min mjukvara är laddtrycksbegränsad på de lägre växlarna, men kanske inte så mycket.
Nu säger inte laddtrycket allt, men min laddar kanske 0,8 på de lägre växlarna vid fullgasacc. Och ca 1,2 på de högre..
Maxeffekten begränsas av vad turboaggregatet kan ge på våra bilar, och det lär väl ligga på ca. 260-265 hkr (för en 2.4-2.5T) innan aggregatet säger stopp. Följdaktligen kan ingen programmerare plocka ut högre toppeffekt än någon annan, eftersom aggregatet i så fall tvingas utanför sitt kapacitetsmax och helt enkelt övervarvar.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________
)
- By klacken