Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
lexus skrev:Man bör väl också ställa sig frågan hur dyrt det blir att reparera turbon när den pajar? Överhuvudtaget bör man väl kolla kostnaderna vid kommande servicar och reparationer när man bestämmer sig vilken bil man ska köpa.
Klart man ska kolla alla kostnader. Men om du köper en bil som INTE gått över 20´000mil och har en full servicebok tror jag inte turbo haveri är något man ska oroa sig för. Pratade med volvo idag då min bil tappat laddtrycket men de sa att turbon är ingen fara med. Det brukar vara mindre saker runtomkring. Har inte hittat felet på min än, men det lutar åt dumpventilen. Kostar väl 1000kr. Magnet ventil har jag redan bytt. Den kostade 500kr.

Men jag kan ändå rekommendera turbo modellen.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Om du vet med dig att du har karraktären att köra ekonomiskt förutom när du gör omkörningar så ser jag inte varför du inte ska välja turbon.
Hade en 850 full turbo förut men personligen så saknar jag egenskapen att köra ekonomiskt, det går bara inte.....har jag kapaciteten under pedalen så använder jag den (snordyrt bensin konto). Därav valde jag den nuvarande "tråkiga" 140h.
Men, jag måste vara ärlig & säga att det går inte en dag då jag inte saknar att ha powern som turbon ger.... speciellt vid omkörningar. Det jag inte saknar iom min oförmåga att köra "ekonomiskt" är den höga bensin notan.

Lycka till med ditt val !
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av totfof
Tack før att ni engagerar er och delar med er av erfarenheterna!

Efter att ha levt med en Fabia RS (175/410 hk/Nm) och en Octavia kombi RS (180 hk) så känner jag att jag gärna vill fortsätta ha tryggheten av en responssnabb motor. Jag vill inte sitta där om tre år och inse att jag gjorde ett misstag och sitter med en bil som är svårsåld osv osv.

Ni har rätt. De extra detaljerna i 170-hästarn kan man ju köpa via tredjepartstillverkare och att lillebror stereo sitter i 2.5:an kan jag leva med.

Börjar få på fötterna vad gäller dialogen med sambon.

Braindead sa:
Varför hon ska vilja ha 2.5T? Först kan du ju dra skälen ovan och sen även att hon får en nöjd och glad make som inte behöver svära varje gång han sätter sig i bilen och ska göra en omkörning.

Det där argumentet köper iaf jag. Vi får väl se vad sambon säger :wink:
av totfof
Har precis haft snacket med sambon.

Hon köpte argumenten för att sikta in sig på 2.5:an istället! :D

* Försumbar skillnad på bränsleåtgång om man är varsam
* Bättre andrahandsvärde
* Bättre motorprestanda = nöjd man :wink:
* GPS kan man hitta bättre hos 3epartstillverkare
* Lilla stereon är ok den med
* Färgen är snyggare på 2.5:an
* Inredningen är snyggare på 2.5:an
* Bättre bromsar på 2.5:an
* Försäkringskostnaden är jämförbar

Så nu är vi förhoppningsvis bara en 3-4 veckor ifrån att cruisa runt i vår "nya" bil (B)

Får rikta ett stort tack till alla som kommenterade! Jag får återkomma med resultatet :D
Användarvisningsbild
av Brainy
GRATTIS!!!
mvh
Anders
av zooom
Måste bara komma med ett argument som fungerar på alla kvinnor !

Bromsarna !!!

Jag har själv en 2.4T -00 och på den sitter det bromsar som man kan bromsa så att man får näsblod om man är oförsiktig ! :-) De är med andra ord otroligt bra och jag tror inte att de är sämre på en nyare turbo, rätta mig om jag har fel någon !

Jag har även kört ett antal nyare V70 snik edition (dvs 140 hk och 170 hk) många mil i tjänsten och de bromsarna imponerar inte på mig, det är en avsevärd skillnad på bromsverkan !

Dessutom intalar jag mig att det är något kraftigare krängningshämmare och styvare fjädring på en turbo som kommer att vara guld värda om du behöver göra en undanmanöver någon gång.

En gång turbo, alltid turbo ! Det är en säkrare bil även på andra sätt än att det går att köra om snabbare !
Användarvisningsbild
av wide
Samma här självklart en Turbo. Sambon tycker denna känns lite slö jämnfört med T4an man hade innan..:)). Men som sagt jag har berättat vad som behövs till denna....
Om man är HELT ointresserad av bilar, och bara åker A-Ö så kvittar vad man köper.
Men inte åker man till Gröna Lund för att äta sockervadd!!....:))).
Man vill ju ha lite kul i livet oxå...

Så säg säkare omkörningar och bättre brommsar, nackdelar är ju minimala i denna fall...
Användarvisningsbild
av Zalt
zooom skrev:Måste bara komma med ett argument som fungerar på alla kvinnor !

Bromsarna !!!

Jag har själv en 2.4T -00 och på den sitter det bromsar som man kan bromsa så att man får näsblod om man är oförsiktig ! :-) De är med andra ord otroligt bra och jag tror inte att de är sämre på en nyare turbo, rätta mig om jag har fel någon !

Jag har även kört ett antal nyare V70 snik edition (dvs 140 hk och 170 hk) många mil i tjänsten och de bromsarna imponerar inte på mig, det är en avsevärd skillnad på bromsverkan !
Nu får vi komma ner på jorden igen här, alltså så ENORM stor skillnad är det inte, har själv en 2.5T AWD i tjänsten samt en S60 2.4 170 "SNIK" edition privat. Båda bilarna är MY05.
av jubileumsjimpa
Argument behövs inte, du gör på följande sätt.

Köp 2,5t:n. Håll en hårfön en centimeter från emblemet på bakluckan någon minut, fila sedan bort emblemet med en fiskelina - tvätta rent limrester med T-sprit.

Säg att du fick byta jämnt mellan 16 tummarna Thor-fälgarna om du tog
bilen idag.
:twisted:
av bsba
Jag skulle ju tagit turbon.
Letar själv efter en sån nu, möjligen en awd.
Det är väl tom 210 kusar i den tror jag.
Sen kan man ju alltid chippa den till 250 för ett antal tusingar om man tycker det är kul.

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]