Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Men ännu finns valfriheten.

Politikerna har inte tagit bort den ännu trots flera försök.

Volvo B20 du är envis.

Vem har talat om fartökning? Inte jag. Det är en slutsats du dragit.
Jag förespråkar antisladdsystem, som är modern teknik.

Om 2 TV-apparater ser likadana ut på utsidan, så väljer jag självklart färg-TV:n före den svart/vita.

Har man inte råd med DSTC, får man väl dra in på lördagens flaska med Explorer :wink:
För brännvin har folk alltid haft råd med. :wink:

Men du uppgav själv att bilar med DSTC har högre andrahandsvärde. Undrar varför?

Kena, vi är många som väljer säkerhetsutrustning före bjäfs.

:D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:Men ännu finns valfriheten.

Volvo B20 du är envis.

Har aldrig talat om fartökning, tvärs om jag talar om fartsänkning, utan DSTC får du köra försiktigare/långsammare.
camaro69 skrev: Om 2 TV-apparater ser likadana ut på utsidan, så väljer jag självklart färg-TV:n före den svart/vita.

Har man inte råd med DSTC, får man väl dra in på lördagens flaska med Explorer :wink:

Tycker bara att ni är så kategoriska. Tex så finns det bara EN antisladd enligt er i er värld. Sen beskyller ni alla andra för att vara okunniga. Allt är svart eller vitt. För mig består världen av kompromisser. Tex.

Anti-Sladd för mig är ett akivt system som försöker förhindra sladd.

STC försöker förhindra sladd genom att reglera motoreffekten aktivt, det är alltså ett enkelt anti-sladdsystem för mig

DSTC försöker förhindra sladd genom att reglera motoreffekten och ansätta bromsarna, det är alltså ett avancerat anti-sladdsystem

Vad är det för underligt

Vet inte hur mycker folk dricker på lördagskvälllarna men om det räcker för att skrota ut 80-90% av sveriges bilpark på studs bara för att den saknar DSTC tvivlar jag på. :D
camaro69 skrev: Men du uppgav själv att bilar med DSTC har högre andrahandsvärde. Undrar varför?
Jag har ju skrivit flera ggr i tråden att DSTC är mera avancerat än STC, alltså dyrare, det är väl inget underligt med det?
Användarvisningsbild
av Loner
då STC bara går på hjulspinn på framhjulen, kommer denna aldrig att ens reagera på en bakhjulssladd.. så i min bok kommer STC alltid att kallas för antispinn.

/L
av dali
VolvoB20 skrev:Tack vare DSTC kunde du dundra på i 110 km/h trots snö, halka, snödrev och plogkanter och bilen fixar det hela åt en.
Tror du missade poängen lite, jag körde 110 på en 110-väg i fullkomligt normala vinterförhållanden (här uppe), det var inga onormala förhållanden som krävde lägre hastighet. Tror faktiskt att förloppet inte hade varit annorlunda om jag så hade kört 70 med foten på bromsen.

Poängen var att DSTC redde upp en ovanlig situation som kunde ha slutat illa utan antisladd. Man kanske bara behöver DSTC en gång på 10 år, men den gången är det ovärderligt.
av Kena
camaro69 skrev:Men ännu finns valfriheten.

Volvo B20 du är envis.

Om 2 TV-apparater ser likadana ut på utsidan, så väljer jag självklart färg-TV:n före den svart/vita.

Men du uppgav själv att bilar med DSTC har högre andrahandsvärde. Undrar varför?

Kena, vi är många som väljer säkerhetsutrustning före bjäfs.

Ja självklart finns det sånna åxå, och jag menar inte att det skulle vara nått fel med det, alla är vi olika. Och ny bättre teknik är väl aldrig fel. Självklart om jag fick välja mellan 2 bilar en med Stc och en med Dstc så tar jag den sistnämnda(beroende på prisskillnad). Men vad jag menar är att jag och många med mej byter inte bil bara för att min "bara" har Stc.

Sedan kan jag inte riktigt kalla Stc för antisladd, jag har kört Stc ca 2000 vinterväglagsmil och kan inte komma på att den blinkat annat än vid acc. Men visst kan den säkert fungera för någon i tex. kurvtagning då framhjulen släpper, men den rätar ju aldrig upp bilen igen bara stryper motorn och i bästa fall kan du styra dig rätt igen, själv.
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad jag förstått så har STC samma funktion som DSA som jag hade på V40n och det var då bara ett antispinnsystem och inget antisladd, DSTC som jag har nu är ju knappt jämförbart med det förra systemet jag hade. Innan jag köpte V70N som jag har nu så hade jag inget som helst krav på antisladdsystem men efter att ha kört en bil med DSTC två vintrar så kan jag erkänna att nästa bil kommer jag ha krav på antisladd. :)
Användarvisningsbild
av camaro69
Bosa skrev:Vad jag förstått så har STC samma funktion som DSA som jag hade på V40n och det var då bara ett antispinnsystem och inget antisladd, DSTC som jag har nu är ju knappt jämförbart med det förra systemet jag hade. Innan jag köpte V70N som jag har nu så hade jag inget som helst krav på antisladdsystem men efter att ha kört en bil med DSTC två vintrar så kan jag erkänna att nästa bil kommer jag ha krav på antisladd. :)
DSA stryper bränsletillförseln och är en del i STC och DSTC.

Alltså en "byggkloss" i hela systemet.

Bosa, det är nu kraven börjar komma på antisladdsystem när folk förstår hur bra det är.

För att spetsa till diskussionen lite. Varför köper man oftast en liten billig skitbil till frun utan antisladdsystem? Är inte hon och barnen värda något bättre?

För att återgå till topic.
Ringhede du gör helt rätt som satsar pengar på en säker och bra bil med antisladdsystem till frun.

Användarvisningsbild
av Ringhede
Vilken diskussion, intressant.

Så här är läget:

Frugan har fått nytt jobb.
Ska pendla 5 mil till jobbet och 5 mil tillbaka.
Skövde-Karlsborg-Skövde (Skaraborg)
Stor del av året är väglaget på vägarna bra.
Men en del av tiden kan det bli lurigt.
Extra lurigt om det kommer ut vilda djur på vägen och man behöver väja för sådant (inte vildstängsel och skogspartier)

Trotts om man drar ned tempot när det är halt samt ser till att ha bra däck så finns det risker.

Planerar att köpa en S60 då vi redan har en V70N förut och S60 blir billigare mil. Vill ha en säker bil från början och alltså inte en liten asiatisk skitbil utan en riktig bil.

Därför frågan om DSTC som jag tror vore lämpligt för att skapa extra säkerhet.
STC har vi på V70N och är kanon då man ska komma igång i korsningar på vintern.

Egentligen borde det bli en diesel men de är dyrare.
Uppstår givetvis en fråga till om man vågar köpa en sådan som redan gått drygt 15.000 mil och sedan köra ca 3000 mil om året.
Hur länge håller de utan allvarligare renoveringar???

Lägger även ut denna extra frågan i en ny tråd.

mvh Roland
av Kena
Men inte ska ni väl ha en bensinare om hon kör 10 mil/dag???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om nu säkerheten står i absolut första rummet, gå på både DTSC och AWD och skippa alla halvdanna bilar som bara driver på en axel.

Ta steget fullt ut Anti-Sladd på alla axlar, drivning på alla axlar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]