Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
G-kraft skrev:Diesel xc90 är billigare att handla in har jag hört, värdet är inte lika som en bensin..för många tycker det är dyrt med skatten...
Nu har du fått lite om bakfoten. Billigaste XC90 D5 på blocket med max 16000 mil kostar 245 000kr. Billigaste bensin kostar 208 000kr och upp till 245 000kr finns det flera sidor med bilar.
Tyvärr är diesel mycket dyrare i inköp pga att bensinpriserna skjutit i höjden och bättre kommer det tyvärr aldrig bli. Hur mycket tror ni bensinbilar är värda om några år när bensinen kostar 30kr litern?
Och så kommer vi till det där med skatten. Hur kan man tycka det är hemskare att betala fordonsskatt än drivmedelsskatt? Jag tror jag nämnde det tidigare, man spar pengar på en diesel om man kör över 1000 mil per år.

Jag svarade på detta inlägg eftersom uppgifterna från "G-kraft" inte stämmer. Ursäkta om jag låter tjatig...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Du låter absolut inte tjatig, nämnde bara vad jag hört...men jag tror inte att bensin kommer kosta ca 30kr litern om ett par år, kanske om ca 10 år...men inte än...
Användarvisningsbild
av motorart
Hej,

Inte för att vara negativ mot XC90 men titta lite under mitt inlägg i forumet

XC90 kräver motorbyte efter 17000 mil

Hälsningar

Mats
av Göranson
Men då är du väl emot Volvo totalt då? Det är väl ändå samma motorer i V/XC 70 ???? :shock:
av Addict
motorart skrev:Hej,

Inte för att vara negativ mot XC90 men titta lite under mitt inlägg i forumet

XC90 kräver motorbyte efter 17000 mil

Hälsningar

Mats
Det är ju ändå exakt samma motorer i XC90 som i alla andra nya volvobilar, så varför skulle just XC90 vara dålig? Den tråden gäller ju för alla bilar liksom...
av aTommyC
SUV-Driver skrev:Tjena dirren,

Som skrivits tidigare; provkör och skaffa din egen uppfattning. Att jag tycker att T6:an ger betydligt mer skjuts i baken betyder ju inte att du tycker det. 2.5T eller D5 kanske fyller dina behov alldeles tillräckligt.
D5, og en liten tur innom BSR. 8900.- mindre på konto, men 220hk/455nm under huven. Hadde nok valgt det foran 2.5T, om man bruker bilen mer enn bare til og fra jobb.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Addict skrev: Det är ju ändå exakt samma motorer i XC90 som i alla andra nya volvobilar, så varför skulle just XC90 vara dålig? Den tråden gäller ju för alla bilar liksom...
Det stämmer säkert, men nog är det ca 600 kg mer med massa att flytta på så motorn får ju bekänna sin färg i en xc90. Den enda Volvomotor som verkar vara framtagen/passa till just XC90 är väl v8:an. (och ja, den hade jag haft om plånboken inte styrde lite... :wink: )
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag vill ännu en gång tacka alla för tips och råd för inlägget som jag skapade.....

Vill även passa på och nämna att det blev en Xc90, silver metalic, 2.5T, den kändes väldigt bra och pigg måste jag säga...det var en skillnad mellan T6 men inte lika stor som jag trodde, därför blev det 2.5T...både för min ficka och för miljön lite ;)
Användarvisningsbild
av Loner
Addict skrev:Har en bekant som kör XC70 2,5T nämligen och han ligger sällan under 1,3 i förbrukning!
Säger mer om din bekant än om bilen..
Har en XC70 2.5T automat -05:a , inga problem att hålla sig långt under liter vid landsvägskörning.

/L
Användarvisningsbild
av Honke
Loner skrev:
Addict skrev:Har en bekant som kör XC70 2,5T nämligen och han ligger sällan under 1,3 i förbrukning!
Säger mer om din bekant än om bilen..
Har en XC70 2.5T automat -05:a , inga problem att hålla sig långt under liter vid landsvägskörning.

/L
Hoppas verkligen att du håller dig under litern vid landsvägskörning, skandal vore väl annars.

Vi kan väl snacka medelförbrukning när vi snackar bränsleförbrukning. Medelförbrukningen är väl ändå det som är relevant för nästan alla.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]