Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag råkade ut för tömt batteri på min V70 mk 1 -00 häromveckan när den stod ute i regnet över natten. Tror att jag har hittat felet..
Det finns två punkter på motorns framsida som har ständig 12V batterimatning och är relativt dåligt skyddade, nämligen generatorns plusanslutning samt plusanslutningen på startmotorn. Båda anslutningarna utsätts för saltspray vintertid (sånt går förstås rakt genom kylaren), sen när intorkat salt utsätts för fukt finns alla förutsättningar för krypströmmar.
På startmotorn sitter en skyddskåpa över anslutningarna, den får man snäppa loss först. Sen kan man torka rent och spraya med skyddsolja.
Kabelskon på generatorn var svårare att komma åt, där nöjde jag mig med att spraya på skyddsolja så gott det gick.
Blir intressant att se om batteriet dras ur fler gånger.. :-)
Hjälper inte detta så är nästa misstänkta fel på listan att likriktarbryggan i generatorn läcker i backriktningen.. Lurar också på om relät till kylfläkten kan ha fått fukt-fnatt så att fläkten gick hela natten.. Allt som nämnts sitter ju i "salt-zonen" :oops:
V70n har ju ständig spänningsmatning till så många fler prylar i bilen, det öppnar för krypströmmar på många fler ställen.

Jo, man kan mäta strömmen från batteriet genom att lyfta pluspolen på batteriet och koppla in en ampere-meter mellan den lyfta kabelskon och pluspolen. Dra inte på någon förbrukare som tar mycket ström (t.ex. kör startmotorn), då brinner amperemetern eller iallafall säkringar i den. Se till att nyckeln är av.
För att skydda ampere-metern mot stötströmmar som kan uppstå då man kopplar in batteriet så är det skonsammare om man håller ena sladden mot pluspolen och den andra mot kabelskon hela tiden då man lyfter upp kabelskon från batteriet.

Strömförbrukningen går ner stegvis allteftersom elektronikenheterna går ner i sovläge. Efter något tiotal minuter bör förbrukningen vara betydligt mindre än 50mA. Förutsatt förstås att nyckeln står i läge 0 och inget parkeringsljus eller annat är på.
av Bengans1
Hej Erik Å.
Vilken klargörande förklaring! Toppen.
Tror också (efter din förklaring) att felet står att söka i krypströmmar. Tänkte inte så långt, eller rättare att det finns funktioner som är ständigt inkopplade fast allt är avstängt och nyckeln borttagen. Korkat tänkt eftersom cigarettuttaget i bagaget alltid är på. Liksom kylfläkten som startar ibland efter körning.
TUSEN TACK för din info!
Lovar att återkomma med info.
MVH // Bengan
av Bengans1
Länge sedan jag hörde av mig.
Men hittills funkar allt som det skall. Trots väldiga köldgrader, minus 17 som värst så startar bilen utan problem. Men, brasklapp, den har varit igång var tredje eller fjärde dag med körsträcka varje gång ca fem mil.
Well, så småningom är det dags för semesterresa, två veckor, så får vi se när vi kommer tillbaks.
Den laddar iaf inte ut under natten som tidigare.
Tack för alla tips och förslag! Och ert tålamod.
Bengans1
av Bengans1
Återkommer till ämnet.
Efter många sorger och bedrövelser har jag konstaterat att det är helljuset som helt omotiverat tänds. Och BARA helljuset.
Senaste gången när batteriet var urladdat hade jag en batteriladdare kopplad över natten, men på morgonen hade helljuset ändå slagits på och stod och blinkade svagt. Laddaren var kokhet.
Nåväl, eftersom det bara är helljuset som spökar drog helt sonika ur säkringen (20A) och sedan dess startar bilen som vanligt.
FRÅGA: Hur gör man för att koppla in ett (eller två) relä som bryter strömmen till helljuset när man stannar bilen och som automatiskt kopplar in reläet igen när man slår på tändningen?
Kan man göra detta inifrån motorrummet?
Har hittills lagt ner flera tusen kronor och bytt en mängd relä utan resultat.
Hjälp och tips, snälla.
MVH // Bengans1
av Bengans1
Notera att förra ägaren bytte backspegeln och satte allt ur spel när det gällde fjärrkontroll.
Numera är det bara att låsa med nyckel. Inga problem i sig, men kanske en ledtråd varför det är så här.
MVH // Bengans1
av glock40sw
För mig är det solklart att dina problem beror på att någon klåpare ersatte en av bilens styrmoduler (backspegeln) med en annan som bilen inte kan kommunicera. Om det är bara helljuset som lever sitt eget liv skulle du kunna testa för att koppla de som extraljus .Ta loss båda helljus kablar från lyktorna och ta styrström till ny relä via strömbrytare från ena kabel. Dra sen nya kablar från relä till lyktorna. Om allt fungerar när du lämnar bilen med avslagen strömbrytare skulle man fundera automatisera systemet. Just ny vet man inte riktigt vad händer i din bil så att det skulle vara bra att ta ett steg i taget.
av Bengans1
Hmmm, vill nog inte lösa ett problem och få ett annat nytt problem på halsen istället.
Får använda bilen som en "dagsljusbil".
Ifs inga problem. Det är frugans bil och är det mörkerkörning använder hon min bil. Samma årsmodell (-00 V70 2.5T automat) som är fullservad och klarat besiktningarna med blankt papper.
Så, ingen ko på isen. Det dyker förhoppningsvis upp en lösning vad det lider.
Blinkersspaken?
Krypströmmar?
Men tusen tack så länge för engagemanget!
MVH // Bengans1
av Bengans1
Fast när jag tänker efter så är halvljuset konstant inkopplat under körning, även om helljuset slås på.
Är det då OK att mata ett relä från halvljuskabeln och på så vis kunna använda helljuset under körning, men att strömmen till helljuset bryts när tändningen är avslagen?
En tanke.
MVH // Bengans1

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]