Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
stukastini skrev:
grabb85 skrev:
stukastini skrev:
Känns som att det är en smaksak, ingen ålderssak? Och gehttostyling kanske är lite B men kjolar tillhör väll ändå inte ghetto? Orginalinredningen är tråkig tycker jag och vill ha något bättre, att fixa till allt med karbon känns inte heller som ghetto precis. Och du talar om vuxen, åsikterna du just klämde ur dig hör inte till diskusionen, du kom inte med någon relevant alls.

Tack till alla er andra som gett bra svar.
Som du sa är nog en smaksak men jag tror de flästa tycker kjolar och liknande saker är lite överdrivet så det är nog en minoritet som har en annan åsikt enligt min uppfattning då väldigt få bilar bilar av denna typ får sån styling.

Vill inte va otrevlig eller nåt så ta det inte så, men har alltid undrat vad som driver dom som stylar sina bilar på det sättet och såg att du har ett sånt intresse, så passa på att fråga. Men ber om ursäkt om du tog illa upp.

Hoppas iallafall att du gör ett bra köp oavsett bilmärke och att du blir nöjd.

Kan nog ha överreagerat en smula jag också =), no hard feelings. Fått hem en lapp om körkortet nu också, så kan beställa nytt sen får jag helt enkelt provåka båda bilarna. Fast iof en 9-5 Aero har jag kört nu, en kille på jobbet köpte en 00:a. Hade den 3 dagar sen backade en kärring in i skärmkanten, rep och bulskärm nu haha. Han var lagomt bitter :S.
tråkigt när sånt sker, jag märkte själv en liten buckla i vänster bakdörr men det knepiga är att den sitter under midjelisten. helt klart en skitsak igentligen men fy va tråkigt när man har en 3 år gammal bil som i övrigt är i bra skick utan större skador.
Användarvisningsbild
av greeeken
Funderar nog själv på att byta bil.
Valet är j mellan att ha kvar s60:n eller byta till en 9-3 aero.
Då snackar vi ju om att famlijen ska bli större nu.
Har man åkt med volvo ett antal år flertalet olika modeller så kanske man är sugen på att byta.
av Daddan
Jag var i exakt samma situation i höstas, vi väntar tillökning vilken dag som helst och behövde en kombi. Valet stod mellan 9-5 Aero och V70N T5/2.4T/2.5T. Efter att ha tittat på 10-15 olika aero årsmodell 00-03 med miltal rut 10-12 tusen mil tröttnade jag på SAAB. Det var alltid något stort MINUS. Ägaren hade alltid slarvat med servicen någon gång under bilens liv så den förlängda motorgarantin gällde inte. Det var oftast rost i bakluckans nederkant. Det var ofta sliten lack av stenskott på motorhuv, A-stolpar och takets framkant och hack i dörrkanter. Displayen för AC och färddator var ofta dålig. 3-4 hade haft havererade motorer eller turbo. 2 hade ACC-problem. Klädseln verkar dessutom ganska känslig för slitage.
av Daddan
Just det 12.000 mila servicen kostade dessutom 10-12.000:-.
av ljungström
Har haft två styck Saab 9-5 Kombi, en -02 & en -05.

1. Fram till och med årsmodell 2003 finns stora problem med vevhusventilationen. Motorn drar i sig olja och kamkedjan slits ut snabbt. Fick själv byta vid 12500 mil på min -02. Detta kostar uppåt 15000 kr om bilen inte omfattas av Saabs 8-åriga motorgaranti. Kraven för motorgarantin är:

Service skall vara utförd med max 15 månaders mellanrum i tid och max 2250 mils mellanrum i mil. (Första servicen senast vid 1250 mil, sedan 3500 osv. 12 månader och varje ojämt tusental mil är det som gäller egentligen.

På årsmodell 2004 och framåt ska problemet vara mer eller mindre borta. 3000-milsserviceintervall från och med 2004.

2. Rost: 9-5an rostar på tanklocket, i nederkant på bakluckan, i skärmkanterna bak (äldre bilar) och runt baklysena. Inget av detta går på rostskyddsgarantin, trots att det exempelvis gällande rosten runt baklysena är ett rent konstruktionsfel som är orsaken.

3. Andrahandsvärdet på 9-5orna är skit, kort sagt. Bra när man ska köpa, trist när man ska sälja. Ger möjlighet till att få "mycket bil för pengarna" jämfört med en V70 men kan ger huvudvärk den dagen man ska sälja. Som en jämförelse sålde jag min 9-5 -05 på 4000 mil för 169 000 kr och min V70 -05 på 13500 mil för 165 000 kr. Då hade 9-5an betydligt mer utrustning och hade varit i trafik nästan ett år mindre än V70in.

4. Färddatordisplayen håller inte mer än ett par år. Bara att acceptera verkar det som. Kostar ett par tusen att byta.

5. 11000-milaservicen är inte så blodig som folk säger. Gav själv 5100 kr på en auktoriserad verkstad för en sådan service på 9-3 -02 som har samma serviceinnehåll som 9-5an. Men på en verkstad i en storstad och ihop med lite bromsar och annat skoj kan man säkert komma över 10 000 kr.

6. 9-5an har bättre strålkastare än V70 (2000-2004) och går stadigare på motorvägen.

7. Inredningen känns betydligt billigare än i V70. Saaben "kräver" helskinn och panelinlägg för att bli acceptabel men någon premiumkänsla är det inte. Se bara på de inre dörrhandtagen, skruvarna döljs av plastlock precis som på Volvo 240.
av stukastini
ljungström, tusen tack för det långa och väldigt välformulerade svaret =).

Tror jag börjar samlat på mig det mesta om Saab nu iaf.
av NCR
Jag hade en gul saab 9-3 sport (200hk) med full-läder, och all lull-lull som fanns på den tiden (1999 års modell) som jag hade som tjänstebil, dvs den var ny när jag fick den. Gjorde en sökning på den nu och den är avställd med 14 tidigare ägare. :)

Efter att ha kört den i ca 2000 mil så gjorde jag mig av med den pga dålig kvalitet (tappade lyktglas, sprack i sömmarna på förarstolen, glapp i instrumentpanelens ljus osv osv). Satt obekvämt i den, drog kusligt med soppa och gav helt enkelt ett smäckigt intryck. Aldrig en Saab för min del igen.

Farsan har en Saab 9-3 2.0t från 2003 som han är nöjd med, men den ser ju ut som skit om det inte är en Aero, och vem vill egentligen ha en Opel Vectra med "fräck" plast på som ju Saab 9-3 är numera. 9-5 är ju en snart tio år gammal plattform som är ganska så ålderstigen, plast eller inte...
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:Jag hade en gul saab 9-3 sport (200hk) med full-läder, och all lull-lull som fanns på den tiden (1999 års modell) som jag hade som tjänstebil, dvs den var ny när jag fick den. Gjorde en sökning på den nu och den är avställd med 14 tidigare ägare. :)

Efter att ha kört den i ca 2000 mil så gjorde jag mig av med den pga dålig kvalitet (tappade lyktglas, sprack i sömmarna på förarstolen, glapp i instrumentpanelens ljus osv osv). Satt obekvämt i den, drog kusligt med soppa och gav helt enkelt ett smäckigt intryck. Aldrig en Saab för min del igen.

Farsan har en Saab 9-3 2.0t från 2003 som han är nöjd med, men den ser ju ut som skit om det inte är en Aero, och vem vill egentligen ha en Opel Vectra med "fräck" plast på som ju Saab 9-3 är numera. 9-5 är ju en snart tio år gammal plattform som är ganska så ålderstigen, plast eller inte...

Påminner mkt om dagen s60.
S60 är inte nån ungdom heller precis
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har aldrig haft volvo tidigare och har ej gillat de men råka bli ägare till en v70 2,5t-99 och har ej ångrat mig en minut :) .
min bror köpte i samma veva en sabb 9-3 ss 03 tror jag??
han har fått bytt på garanti som tur är. backspeglar, dörrhandtag(lacksläpp) säkerhetsbälten, instrumentpanel(flagar) och något mer som jag ej minns. och häromdagen gick generatorn sönder( bilen har gått 6997mil) så det gick på vagnskada på försäkringen annars hade det kostat mellan 4-6000 kr beroende på orginal eller pirat generator.
Visst kan man ha otur med att få en "måndags bil" men de jag känner som åker saab 9-3/9-5 har haft något strul med de!
Så köp en Volvo :P OPEL/ SAAB rostar ju som vi alla vet :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
grammse skrev:Jag har aldrig haft volvo tidigare och har ej gillat de men råka bli ägare till en v70 2,5t-99 och har ej ångrat mig en minut :) .
min bror köpte i samma veva en sabb 9-3 ss 03 tror jag??
han har fått bytt på garanti som tur är. backspeglar, dörrhandtag(lacksläpp) säkerhetsbälten, instrumentpanel(flagar) och något mer som jag ej minns. och häromdagen gick generatorn sönder( bilen har gått 6997mil) så det gick på vagnskada på försäkringen annars hade det kostat mellan 4-6000 kr beroende på orginal eller pirat generator.
Visst kan man ha otur med att få en "måndags bil" men de jag känner som åker saab 9-3/9-5 har haft något strul med de!
Så köp en Volvo :P OPEL/ SAAB rostar ju som vi alla vet :wink:
Volvo rostar oxå.
Vi har 5 s60 i företaget o alla har haft sina problem.
Min egna har haft massa strul.
Hur man än gör så är det en smaksak.När han provkört vet han vilken han vill ha.
De klart vi här på volvo forumet ska säga KÖP VOLVO :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]