Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Tack för att svaret uppskattades, ska faktiskt göra ett inlägg till i debatten, denna gång om bromsrör, toning och positionsljus. Positionsljus i fjärljusen kan man väl tycka är en baggatell och så tycker även jag, en förklaring jag fått men är osäker på om den är rätt är det att i mörker försvåras avståndsbedömning tilll mötande samt svårare att avgöra antalet bilar, lastbilar får av denna anledning inte heller ha dessa ljus i grillen men väl på hytttaket. men ej säker på om detta är förklaringen.

Toning fram är otyg, man kör väll inte bil i mörker med solglasögon? ögonkontakt är viktigt. Där är jag helt överens med vägverket, snyggt förvisso, men olämpligt.

Bromsrör är kännsligare än man tror, det räcker med en rostpor som är djup så brister det vid panikbroms, där av skrapandet, är ett rör oskatt rör vi det inte, men är det rostigt, ser manipulerat ut, slipat, rostskyddat mer än bilen i övrigt blir man misstänksam. giss hur många bromsrör som brister vid våra kontroller? mer än de borde. tänk en tung vältränad kille som panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen, hur hårt trycker han på bromsen? hundra kg? inte omöjligt, mitt på bromspedalen sitter stången till huvudbromscylindern, då trycker den med tvåhundra kg på huvudbromscylindern, sen via kolvarna i denna, kanske två, tre, fyrahundra kg tryck i rören, då är man glad att vi skrapat och kollat dessa samt slangar inte minst. tyvärr så är inte alla rör möjliga att se bakom tankar och plastdetaljer men de görs så gott de går, inget är starkare än dess svagaste länk. ett halvdassigt bromsrör kan hålla länge, tills barnet, älgen eller va de må vara ska undvikas, det är då det gäller.
av Kena
Kanske skulle meddela tillverkarna då att rören ska vara väl synliga för inspektion?
Användarvisningsbild
av greeeken
Skrapa o banka på broms rör, det händer ofta att bilprovnignen gör det.
Men hur realistiskt är det att nån bankar på bromsrören?
De är väll inte så att det ligger nån under bilarna när man kör o bankar på rören.
En del ggr tycker jag verkligen att dom provocerar fram felen.
Frågan är fölljer alla samma rutin eller är det upp til lvar o en av bilprovnignens killar o tjejer att göra som dom vill?
av Marbas
Och hur troligt är det att alla varningstrianglar verkligen tillhör den bilen som de ligger i vid besiktning...
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Har en liknande historia med en gammal v70 Diesel-99 som hade gått ca 45000 mil .Och var på hjul inställning på volvo (en polare) inget var glappt
han är perfektionist när det gäller det mesta.3 Dagar senare bes och 2:a på underelänkarm bägge sidor.Ringde meken om han hade missat det ,men han sade att inget glapp fanns,jag tog bort bägge länkarmarna och rengjorde dom och lackerade dom,sedan ombes följande dag UA.När det var bet och klart talade jag om vad jag gjort ,Bes mannen sade :du fårväl överklaga, jag bad han dra åt h-vete :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Skrapa o banka på broms rör, det händer ofta att bilprovnignen gör det.
De är väll inte så att det ligger nån under bilarna när man kör o bankar på rören.
Frågan är fölljer alla samma rutin eller är det upp til lvar o en av bilprovnignens killar o tjejer att göra som dom vill?
skrap o bank är ju ett sätt att kolla rost, inte en kontroll som ska simulera vad som händer när du kör.

bromsrören ska sitat fast o inte skava mot kaross. som får heller inte ha rost poror.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:Skrapa o banka på broms rör, det händer ofta att bilprovnignen gör det.
skrap o bank är ju ett sätt att kolla rost, inte en kontroll som ska simulera vad som händer när du kör.

bromsrören ska sitat fast o inte skava mot kaross. som får heller inte ha rost poror.
Kanske kanske inte Carman.
Om man håller på o skrapar o bankar på en sak tillräkligt länge så blire ju fel på den.
Ska jag behöva betala massa skit för att besmannen är på dåligt humör?
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:

Kanske kanske inte Carman.
Om man håller på o skrapar o bankar på en sak tillräkligt länge så blire ju fel på den.
Ska jag behöva betala massa skit för att besmannen är på dåligt humör?
igan av baskitningsmanens kontroller sliter så hårt på bilen att det leder till förtidig utslitning av nån ditalj. även om en ovan kan tycka at han är våldsam så är det inget mot det din bil utsäts för undet ett års körning
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man hör en hel del historier som den här, bilprovarna är sadister som slår sönder bilarna med ett elakt flin på läpparna. Skakplattorna rycker sönder framvagnen, den stora hemska hammaren som slår sönder frisk plåt.
Jag har "lite" svårt att tro på det...
Man får jobba rejält om man ska få hål på ett friskt bromsrör med en liten hammare, särskilt om man bara har golvet på en bil som underlag.

Bromsrör! De viktigaste rören på hela bilen, absolut inget att spara på om det börjar rosta. "Bara lite ytrost", jo, men det händer en hel del på en vinter i saltvatten.
av Nijje
När jag importera en S80 bi-fuel missade killen att bilen kördes på gas... någon som vill ha namn och regbes in turboåk så bara pm:a.
Han är nog så blind och döv man kan bli och ändå få jobba där. ****jevel är allt jag säger. Krävdes XX antal samtal från mig för att ordna upp det hela, känns stabilt när man även påpekar det två gånger under reg bes.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]