- tor 08 mar 2007, 21:55
#92123
Tack för att svaret uppskattades, ska faktiskt göra ett inlägg till i debatten, denna gång om bromsrör, toning och positionsljus. Positionsljus i fjärljusen kan man väl tycka är en baggatell och så tycker även jag, en förklaring jag fått men är osäker på om den är rätt är det att i mörker försvåras avståndsbedömning tilll mötande samt svårare att avgöra antalet bilar, lastbilar får av denna anledning inte heller ha dessa ljus i grillen men väl på hytttaket. men ej säker på om detta är förklaringen.
Toning fram är otyg, man kör väll inte bil i mörker med solglasögon? ögonkontakt är viktigt. Där är jag helt överens med vägverket, snyggt förvisso, men olämpligt.
Bromsrör är kännsligare än man tror, det räcker med en rostpor som är djup så brister det vid panikbroms, där av skrapandet, är ett rör oskatt rör vi det inte, men är det rostigt, ser manipulerat ut, slipat, rostskyddat mer än bilen i övrigt blir man misstänksam. giss hur många bromsrör som brister vid våra kontroller? mer än de borde. tänk en tung vältränad kille som panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen, hur hårt trycker han på bromsen? hundra kg? inte omöjligt, mitt på bromspedalen sitter stången till huvudbromscylindern, då trycker den med tvåhundra kg på huvudbromscylindern, sen via kolvarna i denna, kanske två, tre, fyrahundra kg tryck i rören, då är man glad att vi skrapat och kollat dessa samt slangar inte minst. tyvärr så är inte alla rör möjliga att se bakom tankar och plastdetaljer men de görs så gott de går, inget är starkare än dess svagaste länk. ett halvdassigt bromsrör kan hålla länge, tills barnet, älgen eller va de må vara ska undvikas, det är då det gäller.
Toning fram är otyg, man kör väll inte bil i mörker med solglasögon? ögonkontakt är viktigt. Där är jag helt överens med vägverket, snyggt förvisso, men olämpligt.
Bromsrör är kännsligare än man tror, det räcker med en rostpor som är djup så brister det vid panikbroms, där av skrapandet, är ett rör oskatt rör vi det inte, men är det rostigt, ser manipulerat ut, slipat, rostskyddat mer än bilen i övrigt blir man misstänksam. giss hur många bromsrör som brister vid våra kontroller? mer än de borde. tänk en tung vältränad kille som panikbromsar när ett barn springer ut framför bilen, hur hårt trycker han på bromsen? hundra kg? inte omöjligt, mitt på bromspedalen sitter stången till huvudbromscylindern, då trycker den med tvåhundra kg på huvudbromscylindern, sen via kolvarna i denna, kanske två, tre, fyrahundra kg tryck i rören, då är man glad att vi skrapat och kollat dessa samt slangar inte minst. tyvärr så är inte alla rör möjliga att se bakom tankar och plastdetaljer men de görs så gott de går, inget är starkare än dess svagaste länk. ett halvdassigt bromsrör kan hålla länge, tills barnet, älgen eller va de må vara ska undvikas, det är då det gäller.