- sön 28 jan 2007, 12:10
#84249
Jag pratar om bilar från 2000 talet.
En ny bil med fulltime 4wd som Subaru, Evo, Quatttro etc har en mellandiff (en likadan som gör att innehjulet och ytterhjulet kan snurra olika fort i kurvorna, en sådan diff sitter mellan fram och bakaxeln så de kan snurra olika fort).
Det gör att slitaget blir mycket jämnare än på en AWD där framhjulen slits ut mycket fortare än bak. Detta tack vare att alla hjulen driver lika mycket och inget hjulpar behöver ta all kraft.
Det är ju det som är AWDs/visco stora brister, det finns ingen mellandiff som gör att hjulen kan rotera olika fort som du säger.
I en kurva går ju hjulaxlaran olika fort, bak går långsammare än fram eftersom den bakre genar i kurvan. PÅ AWD måste ju antigen haldexkopplingen vara öppen så bakaxeln är fri och kan rulla långsammre. Men om greppet inte räcker till och bakaxeln också behövs så måste antingen haldexkopplingen eller däcken slira genom kurvan för att ta hand om skillanden i hastighet.
Med en riktigt mellandiff händer inget av detta eftersom axlarna kan snurra olika fort med full momentfördelning, bilen går därför mycket bättre i kurvorna än haldex.
Jag har kört alla dessa bilar på olika underlag och haldex kommer inte i närheten. Sorry boys så är det bara. På Subaru, Quattro, Evo etc så åker bara 25% av all kraft till vart och ett av de fyra hjulen, det gör att det går stabilt som ett tåg.
På haldex går alla kraft till framaxeln, därför så släpper den mycket tidigare, haldex går då in och skickar kraft till baken och greppet kommer tillbaka. Men så måste haldex släppa bakaxeln fri igen för att den kan inte rotera olika fort när den är låst, visp så släpper det lite och bakaxeln måste in igen.
Så håller det på och det gör att haldex kan aldrig bli lika bra som fulltime 4wd ute på vägen. Provkör alla dessa bilar på halt underlag och tyck på ordentlig i kurvorna så får ni känna själva.
CarMan skrev:Nu talar du om stenåldern med gamla Jeepar när man med diffspärren låser ihop fram och bakaxeln för att klättra över stock och sten.VolvoB20 skrev:CarMan skrev:det är inte det slitaget vi pratar om. bilen är konstruerad för att hålla hela bilans livslängd med 100% belastning bara på framhjulen (konstruktionen är ju en framhjuls driven bil)
Självklart kommer man ju att "belasta" axel nr 2 om man skickar drivkraft genom den som du säger. Men det ökar ju inte det totala slitaget, tvärt om.
Istället för att skicka 100% av all effekt/vrid genom bara tex framaxeln så att den får ta all stryk (som på en AWD där bakaxel bara kopplas in
med ett ryck (haldex kan ju koppla in axeln på bråkdelar av en sekund) just vid hjulspinn)
På en bil med mellandiff skickar man ju ut hälfen av kraften genom vardera axeln hela tiden istället. Det gör att det håller mycket längre, dels på grund av att axlarna bara får halva lasten, och dessutom slipper rycken av en koppling som slår till vid spinn.
jag pratar om att du kommer slita däck & att du i kurvor har en hög belastning på alla axlar då bilans hjul inte har samma hastighet då m.m.
Jag pratar om bilar från 2000 talet.
En ny bil med fulltime 4wd som Subaru, Evo, Quatttro etc har en mellandiff (en likadan som gör att innehjulet och ytterhjulet kan snurra olika fort i kurvorna, en sådan diff sitter mellan fram och bakaxeln så de kan snurra olika fort).
Det gör att slitaget blir mycket jämnare än på en AWD där framhjulen slits ut mycket fortare än bak. Detta tack vare att alla hjulen driver lika mycket och inget hjulpar behöver ta all kraft.
Det är ju det som är AWDs/visco stora brister, det finns ingen mellandiff som gör att hjulen kan rotera olika fort som du säger.
I en kurva går ju hjulaxlaran olika fort, bak går långsammare än fram eftersom den bakre genar i kurvan. PÅ AWD måste ju antigen haldexkopplingen vara öppen så bakaxeln är fri och kan rulla långsammre. Men om greppet inte räcker till och bakaxeln också behövs så måste antingen haldexkopplingen eller däcken slira genom kurvan för att ta hand om skillanden i hastighet.
Med en riktigt mellandiff händer inget av detta eftersom axlarna kan snurra olika fort med full momentfördelning, bilen går därför mycket bättre i kurvorna än haldex.
Jag har kört alla dessa bilar på olika underlag och haldex kommer inte i närheten. Sorry boys så är det bara. På Subaru, Quattro, Evo etc så åker bara 25% av all kraft till vart och ett av de fyra hjulen, det gör att det går stabilt som ett tåg.
På haldex går alla kraft till framaxeln, därför så släpper den mycket tidigare, haldex går då in och skickar kraft till baken och greppet kommer tillbaka. Men så måste haldex släppa bakaxeln fri igen för att den kan inte rotera olika fort när den är låst, visp så släpper det lite och bakaxeln måste in igen.
Så håller det på och det gör att haldex kan aldrig bli lika bra som fulltime 4wd ute på vägen. Provkör alla dessa bilar på halt underlag och tyck på ordentlig i kurvorna så får ni känna själva.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.