Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Min erfarenhet av fm sändare är under all kritik ur HIFI synpunkt. Jag har en liten fråga:

1. Hur klarar den att spela upp bas låtar eller rocklåtar med "mycket instrumen" på en gång. Dom jag har provat så blir ljudet söndertrasat då det blir "för mycket" att sända (bitrate) och det låter skit, de klara altså fina balader med gott resultat men inte iron maiden. Hur funkar din, prova gärna....

// Kim
av tupac_z
Cimmen skrev:Min erfarenhet av fm sändare är under all kritik ur HIFI synpunkt. Jag har en liten fråga:

1. Hur klarar den att spela upp bas låtar eller rocklåtar med "mycket instrumen" på en gång. Dom jag har provat så blir ljudet söndertrasat då det blir "för mycket" att sända (bitrate) och det låter skit, de klara altså fina balader med gott resultat men inte iron maiden. Hur funkar din, prova gärna....

// Kim
Jag är i den åldern där jag dunkar på fett med full bas o hög volym.. alla möjliga låtar. knepet är att man inte ska ha max volym på sjävla mp3 spelaren som är inkopplad. jag brukar ha ca 2/3 av mp3:ns volym. resten höjer jag på stereon. då blir ljudet inte kasst. om man har max volym på mp3 spelaren så blir ljudet jätte konstgt. det blir nästan som brus. men så fort man sänker det en aning så blir det perfa
Användarvisningsbild
av Brezzz
Ropade hem en sån här på e-bay. Skall bli intressant att se om denna funkar lika bra som tupac_z´s

http://cgi.ebay.com/200-Channel-LCD-Car ... dZViewItem

Har i och för sej inte gjort mej känd för att göra bra affärer men det är värt ett försök.
Kan återkomma om ett par veckor med feedback.
av maf
En liten inflikning bara. Ni vet väl att detta med FM-sändare är olagligt (och därför inte får diskuteras på detta forum?) om inte sändaren är CE-märkt och uppfyller PTS och EU:s krav? Jag har förstås ingen aning om så är fallet här.

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=6096
av GmbH
ah,lägg av nu,vadå olagliga

hur vet du att en CE märkning inte e falsk?

i kina kan man göra många grejer lagliga eller hur?

kolla bara alla kläder,klockor,mm mm
av CANBus
maf skrev:En liten inflikning bara. Ni vet väl att detta med FM-sändare är olagligt (och därför inte får diskuteras på detta forum?) om inte sändaren är CE-märkt och uppfyller PTS och EU:s krav? Jag har förstås ingen aning om så är fallet här.

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=6096
Oj ja du måste ha uppfattat en del rätt mycket fel, det är ju knappast olagligt att diskutera en FMsändrare..ha var det dummaste jag hört.
Du får däremot inte sända på FM bandet utan tillstånd av PTS.
2004 beslöt PTS att FM-sändare inte fick användas utan tillstånd. Men efter detta beslut har en studie kring störningsrisken genomförts på europeisk nivå. Det visade sig att störningsrisken var väldigt liten om sändareffekten begränsades, vilket lade grunden för att det faktiskt blev lagligt, man får ju inte sända med för stor effekt, det finns nu restriktioner kring max uteffekt.
De FMsändare som inte har CE märkning har inte godkänts av PTS, och får dessvärre inte användas för att sändas med,så du kan äga 100 FMsändare som inte är CE märkta om du vill, bara du inte sänder med dem..men att prata om den är ju knappast förbjudet.
:lol:
av GmbH
tack canbus

du fattar jag jag menade
Användarvisningsbild
av Brezzz
Citat från post och telestyrelsen som maf länkade till:
För att sådana sändare ska få säljas på marknaden och användas i Sverige och övriga EU måste de uppfylla vissa gemensamma europeiska krav. Detta innebär bl.a. att sändarna ska vara CE-märkta. FM-sändare som inte är CE-märkta får inte säljas i Sverige och övriga EU.
För det första så tror jag inte att den är olaglig och för det andra så köpte jag den från USA.
Dessutom är det nog knappast olagligare än fortkörning som diskuteras friskt på många forum, så jag gissar att denna tråden inte är någon större fara
av GmbH
klart man får prata om fm sändare,ce märkta eller inte,spelR ingen roll
av Niclase
Är det någon som är kräsen ljudmässigt som provat radio-mojjen? Jag har en ipod med itrip. Funkar skitbra till en gammal dassig radio men när man är i bilen (plus att den rör på sig) så låter det sämre än att stoppa i ett gammalt digital-> ananlog band i stereon.

Jämför med att stoppa i en cd och byt mellan radio -> cd (samma låt naturligtvis). Hör ni ingen skillnad alls så är jag duktigt imponerad.
Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]