Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335936
Tackar!
Ja, de blir lite varma, men kör jag en mil så blir de andra knappt kroppsvarma och vänster bak stekhet vilket säkert sprider sig till fälg som agerar kylblock.
Ah, bromsolja borde vara lite mer lättflytande ja! Får hitta någon liten spruta bara, kanske apoteket har.
Skivorna och backarna är så gott som nya, tidigare ägare har bytt dem.
#1335941
Perra83 skrev: fre 06 sep 2019, 11:54 Om bromsoket ser ut så där hur ser då skivorna ut?
Leta upp ett par nya eller köp begagnade bromsok på Bildelsbasen.
På med nya skivor och belägg.
Ja fint var det inte men är ganska säker på att de ser ut så på min med. Bromsok blir fula ganska snabbt om man inte behandlar dem. Däremot ser det ut på bilden som att damasken sitter lite på ändan, det är väldigt viktigt att allt som sitter under damasken är rostfritt, rent och snyggt. Börjar ytan bli ojämn så blir det inte tätt och då torkar smörjmedlet ut, sen är det kört.

Jag hade inte själv lagt jobb på att att köpa och montera ett begagnat, då hade jag hellre köpt sådana som de tar in och renoverar(blästrar och byter packningar), typ sådana som Autoexperten och Mekonomen säljer. Kanske även Biltema kan vara okay, jag menar hur många bromsoks tillverkare kan det egentligen finnas?
#1335948
Man undrar ju vad det är för skillnad på https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 03-66704sv och https://vparts.se/se/volvo-xc90/xc90-03 ... nster.html förutom 1000 kr prisskillnad. På Bildelsbasen kan man tydligen ta lika mycket betalt för Volvo orginal från 05.

Jag har alltid trott att det skulle börja spruta olja om man skruvade loss dem, men har efter lite efterforskning förstått att så inte sker. Hur jobbig sista bit slang är att byta har jag dock inte tagit reda på.
#1335951
Vad som är skillnaden vet jag inte tyvärr. Jag har köpt från Autoexperten, Mekonomen och Biltema och har egentligen inte upplevt några skillnader på någon av dem. Har inte behövt byta ut någon av dem än men så har jag inte kvar några av bilarna häller :)

Nej det sprutar inte ut, det droppar lite så något underlag bör man ha. Förr var det koppar rör på oken bak, nu kör de kanske alltid med slang vilket jag upplevde mycket enklare(då man slipper kona om o ha sig). Generellt byter man inte slang om inte den ser kass ut, de e bara oket som bytas.
#1336154
Tyvärr så är kina-bromsoken ofta feltillverkade så de går inte tillbaka som de ska när man släpper bromsen. Spåret som o-ringen ligger i ska vara V-format i övre delen men kineserna gör det kvadratiskt hela vägen och då kan inte o-ringen dra tillbaka kolven! Å andra sidan, köper man Volvos (renoverade) utbytesok för dubbla priset så rostar de ändå ihop redan efter ett par år! Skräp.. :bored: Så nu modifierade jag mina gamla BT-ok; jag slipade om spåret med diamantstift på dremeln, slipade bort all rost på insidan av cylindern och slängde ihop dem (efter noggrann invändig tvättning) och nu fungerar de bättre än någonsin! :-) Oljeläckage från losskopplad slang/rör minimerar man genom att vika en bit av en plastpåse över slangänden och virar runt med gummiband. Plastpåse och gummiband över påfyllningshålet på bromsvätskebehållaren hjälper också till att bromsa läckaget.
Innan montering av nytt/renoverat ok kan man testa det så här: lägg i en (hyvlad) träkloss som nästan fyller utrymmet, lägg på tryckluft så att klossen nyps fast. Släpp tryckluften och verifiera att klossen ramlar ut av egen kraft. Man ska kunna se med blotta ögat att kolven backar ca 0.5mm. Gör den inte det så är det ingen ide att montera oket!!!
#1336180
Du har ju egentligen svaret själv. Skrapande malande ljud vid bromsning? Beläggen är slut, det är metall mot metall och du håller på att riva sönder skivan.

Varmt hjul, klart att värmen måste ta vägen någonstans. Där har du typ några möjligheter att fundera på.

Varför är beläggen slut? Har du ett kärvande ok, antingen på glidpinnarna eller så att kolven kärvar. Bägge får till effekt att bromsen inte släpper och ligger an och bränner slut beläggen.

Är beläggen slut på en sida av samma skiva och fräscha på andra så tyder det på att oket inte glider på pinnarna och centrerar sig.

Är beläggen på oket jämnare slitet så tyder det på att kolven kärvar.

Är andra sidan av bilen ungefär lika slitet? Då tyder det på att kolven i kombination men tunna skivar fått lite byrålådeeffekt , kolven långt ut och dåligt styrning så det låser fast.

Kolla skivorna ut och insida, ser de inte fördjävliga ut och inte för tunna så är det nya belägg som gäller. Om kolven kärvar, pressa tillbaka och motionera den,kör inte ut den för långt bara. Funkar ofta.

Se till att oket rör sig på glidpinnarna så de centrerar. Oket trycker ju bara på ena sidan och måste glida på pinnar för att klämma lika hårt på ut och insida. Dvs om man inte har ok med kolvar på bägge sidor typ R bromsok eller sportbilar.

Om du måste byta skivor så se för fan till att äga en fil. 4ggr av 5 så har jag haft vibrationer för att verkstäderna inte fattar att dra två varv runt lagrets medbringare på plan ytan för att skivan ska ligga plant. Verkstäder har haft typ 0.5mm wobbling på skivorna när två varv med filen ger 0.01mm. Jo, jag jobbar inom mekanisk verkstad och nästan sover med indikatorklockan bredvid mig i sängen.

Därför har jag valt att byta skivor själv sista tiden, men faktiskt inte allra sista gången. Jag gjorde klart för dom att om de inte kunde lägga en minut och dra bort rosten med en fil så skulle jag skänka en fil till dom, levererad dit solen inte skiner. :P
#1336237
Mycket extra information man får här på forumet, det uppskattar jag!

Rapport från senaste sessionen;
Vid närmare inspektion var mycket riktigt damasken slut, eller snarare den metallring i den som får den sitta tight runt kolvhålet. Den hade rostat sönder, och det var det man såg på min tidigare bild och som Snowman påpekade.
Kolven såg inte direkt dålig ut, jag har smort med bromsvätska och motionerat det hela ett tiotal gånger, torkat av rostspår mellan varven och smort igen. Tack Snowman för verktygstipset.
Glidpinnarna är också fina, men de fick lite kolvfett för säkerhets skull.
Jag gjorde rent damasken så gott jag kunde, men den sitter inte särskilt bra, tillräckligt för att testköra i alla fall så jag monterade ihop allt igen.
kolv.PNG
kolv.PNG (194.45 KiB) Visad 344 gånger
pinnar.PNG
pinnar.PNG (183.1 KiB) Visad 344 gånger
packning.PNG
packning.PNG (37.93 KiB) Visad 344 gånger

Resultat bra;
Tre varv runt kvarteret vilket gjorde skivan ljummen förut genererade ingen värme denna gång!
Skivan känns lika sval som de andra. Får köra lite längre och se.

Resultat sämre;
Servicemeddelande för antisladd har tänts!
Vad har jag gjort för att skapa detta problem? Jag snurrade på hjulet ett par varv, förundrad över att parkeringsväxeln inte verkar låsa bakhjulen. Annars tycker jag inte att jag varit på ABS-sensorkabeln direkt...
*EDIT* Efter att ha startat bilen igen är meddelandet borta. Skumt.

Alternativ som jag ser dem;
*Nytt OK med ny kolv och packning. Risk att det rostar eller inte fungerar lika bra som orginal enligt post ovan.
*Ny packning, alternativt även plocka ned hela oket och göra rent och polera själv + hålla tummen.

Eftersom jag ändå tänkt montera justerare för parkeringsbromsbackarna, och jag hade sönder en fjäder när jag tog bort backarna för att felsöka måste jag plocka ned allt igen.
Laga en sak, paja en annan, så jobbar jag. Får vänta med att sälja V50:n.
#1336295
Det ligger förmodligen rost på insidan av cylindern i området mellan bälgen och o-ringen, det är sannolikt det som gör att kolven börjar kärva. Så vill du ha en långvarig lösning måste kolven ut, slipa sen bort rosten från nämnda område samt där bälgen ligger an mot oket så att det blir någorlunda vattentätt. Kolven ser lite lätt angripen ut men det kanske går ett tag till, den brukar gå att putsa upp med autosol :-) Har sett att det finns renoveringssatser med ny kolv att köpa i diverse nätbutiker.. O-ringen brukar oftast vara okej, bälgen tar mer stryk
D4 VEA dricker olja

Nu har jag kört 1400 km och bilen går f[…]

Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]

Felkodsläsare V60 -19

Det funkade 👍🏼

Hej! Misstänker att jag kommer att behöv[…]