Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CANBus
#81051
Nej helljuset, eller extraljus kanske man ska säga, finns det inget lagkrav på om hur starka/svaga eller typ av ljus som används.
Däremot avråds man från att koppla in annan typ av ljuskälla i den befintliga helljusreflektorn då den varken är konstrurerad eller är testad för xenon.
av mulb
#81065
Först ska jag bara säga att Volvo är nog inte så dumma, så att dem tror att det går att göra det omöjligt, att modifiera lyktorna :D Det förstår väl alla hoppas jag???

Mitt tips:

Xenonkungen.se har uppgaderat sina kit och säljer dem med inbyggt motstånd nu! Priset har sjunkt med mer än en tusenlapp om man räknar in shunten man fick köpa förr!
Har ni problem så kontakta xenonkungen, dem fixar det garanterat!
Användarvisningsbild
av JimmyG
#81135
dice skrev:
JimmyG skrev:Har du provat md att sätta ett relä istället, ungefär som man koplar extraljusen.

Nyare kitt säljes med relän pga av detta problem. Hör av dej om du vill veta hur du kopplar in reläet.. säljer nämligen xenonkitt själv.
Provar gärna detta också men kan man ta vilket räle som helst som säljs till extra ljus och koppla mot?
vad hjälper relät blir det inte samma ström ändå eller ändrar rälet på något
eftersom du säljer xenon själv har du ett kit som funkar på 05 och frammåt om du har det så köper jag gärna ditt och skickar tillbaka det jag har köpt
ursäkta, kollade upp detta problen lite närmare med min leverantör, och som du märkt är det många som hafft detta problem vilket gjort att dom håller på att tillverka nya ballaster och nya lampor som skall passa dessa modeller. Deras svar var även att man kunde som tidigare nämts "programera om" bilens programvara till xenon, fungerar på vissa bilar på vissa andra inte verkar det som efterssom volvo inte gör det utan helbilsbesiktning, altså regbesiktning.

Skulle få ett svar inom ett par dagar när detta nya kitt troligen kommer att släppas. hör gärna av mej då.

Kan oxå vara så att ballasterna som tex xenonkungen och dom flesta säljer är så kallad pirat eller eftermarknads ballaster, prova med hellas eller bosch ballaster, tror det kanske kan vara en lösning oxå.

Bor du långt ifrån Karlstad? om inte ta dej hit kan vi pröva med hellas ballaster och lampor, efterssom jag har dessa.
Användarvisningsbild
av JimmyG
#81138
min tanke när det gällde relät var om det var så att ballasterna krävde mindre ström så kan det ju bli för hög spänning i ballasterna vilket utlöser en automatsäkring i ballasten vilket gör att den slår av.

Om det är så att den kräver mer ström vid start tillfället kan det ju vara ide med relä, köp då ett riktigthella relä eller bosch som är avsedda för extraljus.

Förstår du min tanke i det hela?
Användarvisningsbild
av MartinS
#81140
dice skrev:
MartinS skrev:
dice skrev: Jag vet att det inte är något fel på lamporna utan det är fel på bilen som är säkrad på något sätt men jag undrar om det går att komma runt eller med ett räle kanske finns det något tips man kan prova
Jag säger ju hur du kan göra längre upp i tråden. Koppla ett effektmotstånd parallellt med ballasten. Motståndet skall klara minst 20watt och vara på 10ohm. Se till så att det inte ligger emot något som smälter då det lär bli varmt.

På Elfa kostar t.ex. 60-048-81 12.90kr st. Du behöver med andra ord två sådana till en kostnad av 26:-. Det enda som kan bli ett eventuellt problem är värmeutvecklingen

/Martin
så nu var jag och köpte effektmotstånd och kopplade in det men fick samma problem menar du att jag ska koppla förbi ballasten eller före eller efter ballasten.jag satte det före ballasten men då lös det inte så kopplade jag in motståndet efter ballasten mot lampan då lös det några sekunder sen slocknade lampan som vanligt :evil:
Nu vet jag inte vad du gjort, men du skall koppla motståndet mellan de två kablarna på ballasten som du ansluter mot bilens orginalkablage.

/Martin
av dice
#81207
MartinS skrev:
dice skrev:
MartinS skrev:

Jag säger ju hur du kan göra längre upp i tråden. Koppla ett effektmotstånd parallellt med ballasten. Motståndet skall klara minst 20watt och vara på 10ohm. Se till så att det inte ligger emot något som smälter då det lär bli varmt.

På Elfa kostar t.ex. 60-048-81 12.90kr st. Du behöver med andra ord två sådana till en kostnad av 26:-. Det enda som kan bli ett eventuellt problem är värmeutvecklingen

/Martin
så nu var jag och köpte effektmotstånd och kopplade in det men fick samma problem menar du att jag ska koppla förbi ballasten eller före eller efter ballasten.jag satte det före ballasten men då lös det inte så kopplade jag in motståndet efter ballasten mot lampan då lös det några sekunder sen slocknade lampan som vanligt :evil:
Nu vet jag inte vad du gjort, men du skall koppla motståndet mellan de två kablarna på ballasten som du ansluter mot bilens orginalkablage.

/Martin
som en kortslutning?
Användarvisningsbild
av greeeken
#81214
dice skrev:
greeeken skrev:
dice skrev:
vet inte vad en shunt är men man fick med några lådor kan vara shunt som skulle ta bort felsignalen så bilen inte tror att det är trasiga lampor men jag vet att det funkar på dom gammla v70n-00-04
Har du bytt ut den??
För om den inte sitte rrätt så får du detta problem.
Jag hade det på min 01:a
hej bytt ut vad?
vet inte vad en shunt är
detta svar fick jag från säljaren
Hade du årsmodell 05-07 ?

Isåfall har jag ingen lösning ännu tyvär, så då kan du skicka tillbaka dem så betalar jag in hela summan inkl frakter.

Efterssom att det inte fungerar oavsett vilket fabrikat på xenon man använder så finns en sista sak att testa, ring till Volvo och se om de kan ställa om bilens programvara till Xenon, så går det att göra på nyare mercedes, jag har en kund som gjorde det och då fungerade det utan problem sedan.
Volvo försökte programera om min när ja xenonkonverterade me de gick inte, kanske kan bero på att de inte fanns xenon till min årsmodell?


Varför köper du inte 55w xenonlampor? de borde funka.
av dice
#81234
55w lamporna blir för starka dom ska man bara ha till helljus om jag inte har helt fel
av dice
#81260
citat:
""Nu vet jag inte vad du gjort, men du skall koppla motståndet mellan de två kablarna på ballasten som du ansluter mot bilens orginalkablage.

/Martin""
_________________

hej martin jag provade det du sa koppla mellan kontakterna men det blev samma resultat lös någon sekund sen slockna lamporna effektmotståndet blev aldrig varmt så avbrottet måste ha blivit i bilen fick bara fel medelande på lamporna .då blir det till att skaffa relä och prova.
mailade till xenonkungen för att höra om dom hade en lösning på plroblemet och hoppas på ett svar på måndag.
Finns det några fler som har förslag är redo att prova flera ideer bara det inte blir för dyrt
Användarvisningsbild
av greeeken
#81290
branx skrev:
greeeken skrev:
CANBus skrev:Det roliga är att man löst det så för att bli av med olagliga lampinkopplingar helt enkelt,
Olagligt eligt vem?
För att inte förstöra bilen menar du?

Eller att bilprovningen blir arga på dig för att du konverterar?
Det är på G att det ska börja godkännas
Bilen är helthetsgodkänd för en typ av ljus och på flera marknader är
tillverkaren skyldig att ta ansvaret så att det ej går att påverka bilen på saker som tex kan ses som säkerhetsrelaterat.

Fråga, vart har du hört att det ska ändras och börjas godkännas?
Senast denna veckan fick vi på VCC höra att man ska gå hårdare
åt på bilprovningen när det gäller modifieringar som tex Xenon
och trim.

Presentera gärna en länk till fakta eller dylikt, vore väldigt intressant
att läsa.
Första ggn hörde jag det på bilmässan i sthlm, då bilprovningen var där.
Sen ringde ja dom oxå o frågade.
Har försökt hitta nått om det på deras sida men det fanns inget att läsa.
Om dt nu kommit nått nytt vet ja inte än
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]