Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#74006
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev: 2 300 mil... Typ ny bil. Skamligt tycker jag. Nästa bil blir sannolikt inte en Volvo, tyvärr. Lexus verkar lovande... :roll:
vist vore det bästa om bilen höll 10 000 mil utan att gå sönder.
men att kalla 2 fel på 2300 mil för att bilen är trasig helatiden, tycker jag är fel ordval !

volvo själva är inte det minsta nöjda med det fel underlevrantören byggt in i deras hjul lager. & tyver hade du ett av desa hjul lager.

Volvo säger inte attt det är normalt att dessa lager går sönder så här fort & därmed är det ju inte fel på produkten i sig, bara för att en större serie hjul lager har ett fel (detta lager byts ju ut )

sen nu har du en backspegel som inte viker in sig korekt. deta är inget vanligt fel o nått har säkert gått söndet, så den komper säkert at bytas ut komplett.
du verkar ju desutom inte ha lagat detta fel önnu, så du kan ju bara ha varit inne en gång hitils & det är väll knappast helatiden? eller?
Nja jag köpte bilen för drygt en månad sedan så jag skulle säga att två fel på så kort tid är oacceptabelt.
jasså har du nyss köpt den, del är alltså desutom en begagnad bil vi pratar om, jag trodde du hade köpt en ny bil!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
#74009
volvos80 skrev:det finns lite lagar om detta fenomen.........



Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.

Detta kan du kräva
Om säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid och utan olägenheter för dig, eller levererat en likvärdig felfri bil, har du tre möjligheter:
avdrag på priset som motsvarar felet
ersättning för kostnader för att få bilen reparerad på en annan verkstad
häva köpet - om felet är av väsentlig betydelse för dig.
Dessutom kan du ha rätt till skadestånd för till exempel inkomstförlust som du orsakas på grund av felet. Läs mer om detta i avsnittet "skadestånd".

Bevisbörda
Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.
Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Ny vara
För köp efter 1 juli 2002 finns det större möjlighet att vid fel kräva en ny vara (omleverans) i stället för att acceptera att felet avhjälps. Observera dock att när det gäller begagnade bilar är det ofta fråga om en hävning av köpet i kombination med ett nytt köp, det vill säga ingen omleverans i lagens mening.




vet ej hur länge du har haft bilen nu eller nått men detta finns att förhandla med.... jag har själv använt mig av detta...
nu är jag inte jätte kunnig inom detta, men så pass mycke vet jag att du har vinklat det hela lite felaktigt.
det är alltså inte som du skriver o det är ju väldigt onödigt att vilseleda folk med felaktig information!

du har rätt att häva köpet om ett fel inte avhjälps efter 3:e gången felet lagas.
det har ingen ting o göra med hur många verkstads besök du har det har inte gåt en gång fören verkstan talar om att nu har vi lagat felet.
om verkstan har svårt att hitta ett fel så kan man göra en åtgärd & sen låta kunden provköra för o se om det hjäpte, detta är inte samma sak som att dom har för sökt att laga felet o mislycksts.

det bästa man kan göra är att ha en öppen dialog i lungn o ro, om det är nått man är miss nöjd med, på detta sätt så kan man koma fram till en lösning som alla parter blir nöjda med.

att gå sterhårt på vad nån skrev på nätet i tron att den personen vet, leder sällan till en lösnng
Användarvisningsbild
av volvos80
#74232
CarMan skrev:
volvos80 skrev:det finns lite lagar om detta fenomen.........



Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.

Detta kan du kräva
Om säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid och utan olägenheter för dig, eller levererat en likvärdig felfri bil, har du tre möjligheter:
avdrag på priset som motsvarar felet
ersättning för kostnader för att få bilen reparerad på en annan verkstad
häva köpet - om felet är av väsentlig betydelse för dig.
Dessutom kan du ha rätt till skadestånd för till exempel inkomstförlust som du orsakas på grund av felet. Läs mer om detta i avsnittet "skadestånd".

Bevisbörda
Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.
Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Ny vara
För köp efter 1 juli 2002 finns det större möjlighet att vid fel kräva en ny vara (omleverans) i stället för att acceptera att felet avhjälps. Observera dock att när det gäller begagnade bilar är det ofta fråga om en hävning av köpet i kombination med ett nytt köp, det vill säga ingen omleverans i lagens mening.




vet ej hur länge du har haft bilen nu eller nått men detta finns att förhandla med.... jag har själv använt mig av detta...
nu är jag inte jätte kunnig inom detta, men så pass mycke vet jag att du har vinklat det hela lite felaktigt.
det är alltså inte som du skriver o det är ju väldigt onödigt att vilseleda folk med felaktig information!

du har rätt att häva köpet om ett fel inte avhjälps efter 3:e gången felet lagas.
det har ingen ting o göra med hur många verkstads besök du har det har inte gåt en gång fören verkstan talar om att nu har vi lagat felet.
om verkstan har svårt att hitta ett fel så kan man göra en åtgärd & sen låta kunden provköra för o se om det hjäpte, detta är inte samma sak som att dom har för sökt att laga felet o mislycksts.

det bästa man kan göra är att ha en öppen dialog i lungn o ro, om det är nått man är miss nöjd med, på detta sätt så kan man koma fram till en lösning som alla parter blir nöjda med.

att gå sterhårt på vad nån skrev på nätet i tron att den personen vet, leder sällan till en lösnng
detta gäller även begagnadbil!!! kolla bak på ditt köp/leaseing avtal..

LEVERANSBESTÄMMELSER PERSONBILAR

punkt 9: Påföljder vid fel

§ A

Står bak på alla volvos köpeavtal..

bara o läsa

Om inte går du int på Konsumentvärket o läser dig till det där....

GÄLLER ÄVEN BEG BIL!!!
Användarvisningsbild
av volvos80
#74234
Om du inte är kunnig läser man .......
av Hellrider
#74266
volvos80 skrev:Om du inte är kunnig läser man .......
vem är det som inte läser då?det är ju ingen som sagt att vissa punkter inte gäller begbil?
av Tartryffel
#74271
CarMan skrev: du har rätt att häva köpet om ett fel inte avhjälps efter 3:e gången felet lagas.
Stämmer inte. Enligt konsumentköplagen är det två lagningsförsök som gäller, därefter har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp.
Användarvisningsbild
av CarMan
#74279
Tartryffel skrev:
CarMan skrev: du har rätt att häva köpet om ett fel inte avhjälps efter 3:e gången felet lagas.
Stämmer inte. Enligt konsumentköplagen är det två lagningsförsök som gäller, därefter har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp.
Presis om deom mislykas med att laga den vid försök numer 3
av Tartryffel
#74317
CarMan skrev:
Tartryffel skrev:
CarMan skrev: du har rätt att häva köpet om ett fel inte avhjälps efter 3:e gången felet lagas.
Stämmer inte. Enligt konsumentköplagen är det två lagningsförsök som gäller, därefter har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp.
Presis om deom mislykas med att laga den vid försök numer 3
Nej. Läs vad jag skriver nu. Efter två (2) lagningsförsök har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp. Inte efter tre lagningsförsök. Två.
Användarvisningsbild
av CarMan
#74322
Tartryffel skrev:
CarMan skrev:
Tartryffel skrev: Stämmer inte. Enligt konsumentköplagen är det två lagningsförsök som gäller, därefter har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp.
Presis om deom mislykas med att laga den vid försök numer 3
Nej. Läs vad jag skriver nu. Efter två (2) lagningsförsök har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp. Inte efter tre lagningsförsök. Två.
ja du skrev kanske det. men det är fel!
av Tartryffel
#74327
CarMan skrev:
Tartryffel skrev:
CarMan skrev: Presis om deom mislykas med att laga den vid försök numer 3
Nej. Läs vad jag skriver nu. Efter två (2) lagningsförsök har du rätt till s.k. omleverans (ny vara) eller ett hävt köp. Inte efter tre lagningsförsök. Två.
ja du skrev kanske det. men det är fel!
Läs konsumentköplagen: "Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger."

Är det något oklart i det? Annars finns ett utmärkt program, P1 Konsument, som nästan varje vecka har lyssnarfrågor om just det här. Beskedet är lika glasklart varje vecka. Butiken/handlaren har rätt att försöka laga samma fel två gånger. Om det misslyckats två gånger, dvs att felet återkommer efter andra försöket, har konsumenten rätt till en ny vara (omleverans) eller att häva köpet (pengarna tillbaka).

Kan också citera ett utslag från Allmänna reklamationsnämnden, som ju har konsumentköplagen att gå efter vid sina utslag.

"En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel."
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]