Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Massor av vettiga synpunkter! :D

En manuell vill jag absolut helst ha, automat är inget jag suktar efter direkt även om jag kört det mycket och själv haft. Xenon är väl bra, men inget jag prioriterar i nuläget.

Turbo är inte heller egentligen något jag sökt, men på bilen som jag ska testa finns det som sagt. Har aldrig ens haft någon turbobil tidigare. Nåt speciellt man ska titta, vara vaksam på eller lyssna efter?
av valln
Vad gäller turbobil kolla felkoder och finns det inga felkoder funkar nog motorn som den ska. Det gäller i och för sig sugmotorer också.
Om man ska köpa upp emot en tio år gammal bil tycker jag inte man ska välja automat, då jag tycker bilen upplevs äldre generellt.
Varvar v70N mer som automat?
av llesrof
RMH skrev:Massor av vettiga synpunkter! :D

En manuell vill jag absolut helst ha, automat är inget jag suktar efter direkt även om jag kört det mycket och själv haft. Xenon är väl bra, men inget jag prioriterar i nuläget.

Turbo är inte heller egentligen något jag sökt, men på bilen som jag ska testa finns det som sagt. Har aldrig ens haft någon turbobil tidigare. Nåt speciellt man ska titta, vara vaksam på eller lyssna efter?
Det är nog vettigt resonemang. Har man väl skaffat en välutrustad bil så har man svårt att gå tillbaka i utrustningsnivå när det senare blir dags att byta bil igen.

Jag har en nollsexa som rullat 18200 mil varav jag kört 11500 av dessa mil. På dessa mil inte speciellt mycket gått sönder. Motorn, en 2,5T, har aldrig krånglat. En slang till oljereturen fick bytas vid en service. Automatlådan fungerar fortfarande. Jag har låtit byta olja i den vid 9000 och 18000 mil. En parkeringssensor har fått bytas, likaså pumpen till strålkastarspolningen. En trycksensor i haldexkopplingen fick bytas första vintern men det kostade knappt 2000 spänn och då betalade Volvo halva den summan. Det är allt i elektronikväg som krånglat. Jo, signalhornet fick bytas redan efter någon vecka :D I övrigt har det handlat om underhåll och slitdelar.
Användarvisningsbild
av RMH
Jag var och testade 2,5t:n idag. Det är en inbytesbil på en firma, en jag känner där som jag får köpa den av.
Hörde ett lite "tickande" ljud, troligtvis spridare fick jag höra.
Dessutom verkade det som att AC-kompressorn slog av och på med 15-20 sek mellanrum på tomgång, är det normalt? Dock kylde den bra. I övrigt var den ganska fräsch, möjligen att servot uppfattades en liten aning tungt, eller kanske snarare att den var något "trög" när man svängde tillbaka.
Klart man får vänta sig en del strul på en bil som rullat 20 tusen mil. Men man vill ju undvika bakslag i största möjliga mån!
Användarvisningsbild
av milktrucker
hastighetsberoende servo eller för stora däck?
av svda
llesrof skrev:
RMH skrev:Massor av vettiga synpunkter! :D

Det är nog vettigt resonemang. Har man väl skaffat en välutrustad bil så har man svårt att gå tillbaka i utrustningsnivå när det senare blir dags att byta bil igen.

Jag har en nollsexa som rullat 18200 mil varav jag kört 11500 av dessa mil. På dessa mil inte speciellt mycket gått sönder. Motorn, en 2,5T, har aldrig krånglat. En slang till oljereturen fick bytas vid en service. Automatlådan fungerar fortfarande. Jag har låtit byta olja i den vid 9000 och 18000 mil. En parkeringssensor har fått bytas, likaså pumpen till strålkastarspolningen. En trycksensor i haldexkopplingen fick bytas första vintern men det kostade knappt 2000 spänn och då betalade Volvo halva den summan. Det är allt i elektronikväg som krånglat. Jo, signalhornet fick bytas redan efter någon vecka :D I övrigt har det handlat om underhåll och slitdelar.
Skall du inte passa på att i preventivt syfte ta bort blindramen (batteriet) i larmsirenen. Problemet kommer annars om ett brev på posten inom ett år skulle jag tro. Kolla Wissels nya guide http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=106781
av llesrof
svda skrev:
Skall du inte passa på att i preventivt syfte ta bort blindramen (batteriet) i larmsirenen. Problemet kommer annars om ett brev på posten inom ett år skulle jag tro. Kolla Wissels nya guide http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=106781
Jag har haft mina funderingar på detta. Ett tag trodde jag att min bil falsklarmade utan att lämna meddelande i displayen. Sedan visade det sig vara en annan V70 längre upp på gatan :D
Användarvisningsbild
av RMH
milktrucker skrev:hastighetsberoende servo eller för stora däck?
Finns det olika varianter på dessa?

Angående spridare; hörde någon som snackade om att det var vanligt fel på de här motorerna och väldigt dyrt attt åtgärda. Stämmer det?
Användarvisningsbild
av RMH
Hjälp! : ??:-/

Jag har tittat på en jättefräsch V70 2,4 -05 idag som jag egentligen bara hakade upp mig på en sak med! Det må låta fånigt att gnälla över missljud på en bil som gått över 20.000 mil men:

Jag upplevde ett väldigt påtagligt vinande/lite lätt hackande ljud som lät som att det kom från vänster fram (dock inte säker). Det ökade i takt med acceleration, men hördes även lite vid stillastående och gaspådrag. (Dock allra mest inifrån bilen, inte direkt när man öppnade huven).
Vad kan detta vara? Jättetacksam för snabba svar!!
av Powerman48
Rumpnisse skrev:Jag satt och klurade lite på vilken v70 som vore bäst. Och vad jag fångade upp då var att;

Som bensinare var jag inställd på 140häsaren. Denna är har en annan utväxling och ett låst gasspjäll (samma motor som 170hk).
Låser man då upp den med dator(chippa?), så blir det en 170hk fast med bättre utväxling så den varvar mindre.
-Nu struntade du i bränsleförbrukningen men kanske uppskattar att det varvar/låter mindre.

Runt 40-45tusen mil tycks automatarna vara i farozonen.

Första årsmodellerna hade ofta problem med insprutningen(tror jag, eller tändningen) så bilen plötsligt inte gick alls. Dyrt att laga.
-Sen tycks det vara problem med sista årsmodellerna också med något virvelspjäll som lossnar/krånglar och bilen blir väldigt törstig.

Sen hade jag haft ett öga ifall miltalet på aktuella bilen närmar sig dyra service tillfällen. Moderna bilar = galet dyra vid kamremsbyte osv.
Motor 2,4 bensin har samma motorblock men olika toppar. 140hk har en 10 ventilare medan 170hk har en 20 ventilare. Jag själv har provat båda två men föll för 140hk modellen för att den är vridstarkare vid lägre varvtal.
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]