Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns en givare till som är inblandad i farthållaren och även ger motorservice erfodras och tänder motorlampan, nämligen en givare på bromsservot. Den kopplar ur farthållaren när du bromsar likadant som kopplingsgivaren. Hur den är uppbyggd och vilken felkod det ger i vida har jag ingen aning om. Obs det är inte bromsljuskontakten utan sitter på bromsservot.
av jlu
Aha. Ok, jag har nu beställt en (antar jag) pirat givare från vparts som jag tänkt mäta upp innan installation, funkar det inte då får jag felsöka vidare. Jag har för mig nåt om bromsgivarkalibrering dök upp i Vida första gången jag läste ut, men jag använde det för första gången så förstod inte riktigt menyerna, gör det inte nu heller om jag ska vara ärlig. Saabs program var betydligt mer logiskt, även om det var krångligare iom man har en handdator (tech2) som dockas och synkas mot datorn.
av jlu
Uppdatering, jag monterade den nya givaren och har kört bilen litegranna utan att felkoden kommer upp. Får se hur länge denna piratgivare håller. :) Har inte varit ute och raderat felkod utan meddelandet försvann själv (men jag hade ju nollat och sen kopplat in en fast resistor som inte gav felkod utanför range, utan felet tolkades nog som givaren "hoppat ur" iom att den gav samma värde hela tiden).
av jlu
Så, efter nästan precis ett år så kom felet tillbaka (kopplingslägesgivare). Kör mkt sporadiskt med bilen (långresor eller körning med släpvagn som vår lilla elbil Zoe inte grejar). Så piratgivaren höll väl 3-400 mil... Hinner reklamera med ett par dagars marginal. Men, frågan är, ska jag köpa en originalgivare istället? Eller hade jag bara otur?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]