Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Andis skrev:Larmsirenen är inte så svår att byta kostar ca 2500kr ny.
Vad jag vet har alla N serie samma siren. Jag har en i min från en 07a fast misär en 04a.

Vad jag förstått så kan siren påverka andra saker med om man kör runt med den och det läcker batteri syra. Jag märkte inget på min men hört en som sa att han inte kunde stänga takluckan? Han sa att han drog ur kontakten till siren och då gick den igen.
Rätt eller fel vet ej vi satt på samma flyg för några år sen och småprata bilar.

Min falsk larma för fullt till slut la siren av helt men lik väll såg man att larmet hade gått i stort sett varenda gång jag hade lämnat bilen, dock tyst.

Skulle satsa på ny siren om jag var dig.

AC behöver inte kosta massor att fixa med. Tömning och återflyttning betala jag 900 kr för på Volvo viktigt att det är rätt mängd i. Är det för mycket gas fungerar den dåligt och kylfläkten går för fullt så fort man sätter på AC ifall det är så att någon fyllt på för mycket i din. ( låter mycket i kupén och ännu mer om man går ut när fläkten går på fullt) men svårt att ställa diagnos på det utan att höra själv.

Hoppas det löser sig för dig utan för mycket om och men.

Får väll trösta dig med att varje gång jag med köper bil åker jag alltid på en repration hur noga jag än besiktigat bilen innan köp. På min Xc70 gick ena nivomaten efter bara ett par månader, reservdel över 6000kr för en dämpare.

Med vänlig hälsning,
Andis
Ska se vad dem säger på Volvo på måndag. Funderar annars på att byta lagret i kompressor kopplingen själv, fanns ju för ca 550kr på nätet. Tycker AC'n annars fungerar bra det lilla jag kunnat prova men det är något konstigt ljud som låter oregelbundet ibland. Lite som ett surplande, bubblande eller som om man drar en nagel längs kammarna på en kam. Skit svårt att förklara men som sagt kommer ibland även om AC'n är off. Någon som har en susning av vad det är jag hör?
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... e/1029734/
1230kr+ frakt för hela satsen inkl. anvisning hur man monterar. Sen någon med VIDA som kan nollställa tidskretsen för batteriet.
Användarvisningsbild
av joel80
Men alltså.. det ska inte kosta dig en krona.. lämna in och få det fixat!

Alla tips om köp... de är ju bara om säljaren fullständigt skiter i lagen..
Jag byte i somras båda siren och ac lagret.

Sirenen går ta isär och byta batteri men det är inget som firmorna gör. Jag åkte till en skrot och hämtade en beg.

Lagret i pumpen byte jag själv. Det tog visslingen några timmar då jag va snål och ville inte tömma systemet på gas.
Så jag gjorde detta på plats det va trångt men va första gången jag gjorde det och det gick på några timmar.
Lagret kostade runt 300-400kr.
Jo nog kan jag fixa allt detta själv men vill ju inte börja lägga ut pengar och massor av tid på rep. på en bil jag köpt hos bilhandlare för några dagar sedan. Dem lovade även att bilen var schysst och behövde inte oroa mig angående lagret i kompressorn för det är ingen fara med det. En annan verkstad påstod att byter man inte lager finns stor risk att kompressorn går sönder helt, litar bra mycket mer på dem än Volvo.

För övrigt har felmeddelandet om larmsystem service återkommit fastän Volvo tagit bort säkringen för sirenen. :(
Användarvisningsbild
av joel80
Än en gång säger jag läs på om konsumentköplagen och kontakta en konsumentvägledare. Du har rätt att få allt fixat och samtidigt har du även rätt till lånebil.
av OutKaszt
joel80 skrev:Än en gång säger jag läs på om konsumentköplagen och kontakta en konsumentvägledare. Du har rätt att få allt fixat och samtidigt har du även rätt till lånebil.
Har ju varit i kontakt med dem. Så länge felen inte är fel som beror på normalt slitage sett till mil, ålder osv så är ÅF skyldig att åtgärda felen, dra ner på köpebeloppet eller häva köpet helt och hållet. Säljaren har även bevisbördan hos sig för fel som visar sig inom sex mån och alla fel som uppkommer inom sex månader är ursprungliga fel fastän dem inte fanns när man köpte bilen.

Frågan är ju då vad normalt slitage är, hur länge ska ett lager i en kompressor hålla och hur länge ska larmet fungera felfritt.
Då det bara är några dagar (timmar?) mellan köp och att du fick problem tror jag inte dom kan hävda slitage.. du har inte hunnit slita speciellt på det.
Har väldigt svårt att du skulle torska i ARN på ett sånt här ärende när du upptäckte det och anmärkte på det redan första dagen!
Skulle du ägt bilen i flera månader innan felen uppstod skulle det kanske kunna bli diskussion om normalt slitage eller inte.
joel80 skrev:Då det bara är några dagar (timmar?) mellan köp och att du fick problem tror jag inte dom kan hävda slitage.. du har inte hunnit slita speciellt på det.
Har väldigt svårt att du skulle torska i ARN på ett sånt här ärende när du upptäckte det och anmärkte på det redan första dagen!
Skulle du ägt bilen i flera månader innan felen uppstod skulle det kanske kunna bli diskussion om normalt slitage eller inte.
Jo precis. Men tror att KKL menar på att normalt slitage börjar räkna när bilen är ny, dvs att vid 18000 mil är det normalt att denna del av bilen slutar fungera. Inte dem mil jag kör med bilen. Är dock inte 100.
Normalt slitage handlar mycket om vad man kan förvänta som kund när man köper en bil.
Köper man en bil hos en handlare som har en varudeklaration (har du kollat om det står något ang det här i den) så skulle jag inte förvänta mig att saker visar sig trasiga under den första tiden.

Så här skriver ARN i en utredning i ett ärende med en bil som gått 23000 mil där kylaren går sönder efter 4 månader:
https://lagen.nu/arn/2003-5348

Säljaren försökte hävda normalt slitage och att "garantin" bara gällde 3 månader.
ARN konstaterar:
Att kylaren går sönder på en bil som är åtta år gammal med en körsträcka på 23 000 mil är inte något som normalt inträffar och kan därför inte i sig anses utgöra normalt slitage. Vare sig denna eller andra omständigheter såsom bilens ålder, körsträcka och pris, har medfört att köparen har haft anledning att räkna med att kylaren skall vara trasig eller så sliten att den skulle gå sönder så kort tid efter leveransen. Bilen har således avvikit från vad köparen har haft anledning att räkna med. Den har därmed haft ett köprättsligt fel.
/.../
Nämnden rekommenderade säljaren att genast betala 5 599 kr

Däremot var inte nämnden helt överens i det här fallet (även om majoriteten tog köparens parti), mot beslutet reserverade sig två avdelningsordförandena och de fyra näringsidkarrepresentanterna.

Jag tror att i ditt fall där felet uppstått så direkt inpå är det inget snack alls.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.