Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:Volvon fick väll bara "BRA ATT VETA" på rosten på bilprovningen.
Rostkontroll ingår ej i servicen.
Trots detta tar Insider upp det som en arlvalig miss i servicen

Har jag farit med osanning i nått av inläggen?
Just rosten på staget till avgassystemet hade ju faktiskt volvoverkstan hittat och åtgärdat, så det ska dom ju ha en eloge för.Att påstå att Insider är ett oseriöst program som vinklar saker och hittar på massa fel är ju helt befängt,det var ju inte direkt så att det var en massa skandalhungriga reportrar som inte vet nåt som gjorde testet,dom hade ju en erfaren mek som planterade felen, sen undrar jag om du fick se en förlängd version av reportaget eftersom du verkar veta mer om vad som gjorts och inte gjorts på servicarna än vi andra som såg programmet?
Jag måste tydligen skriva med stora bokstäver & upprepa mig för at alla ska förstå.

I DET SENASTE PROGRAMET SKÖTTE DOM SIG BÄTTRE ÄN NORMALT, MEN JAG HAR INTET FÖRTROENDE FÖR DOM DÅ DOM TIDIGARE GJORT STORA UPEBARLIGA FEL TOLKNINGER & MED FLIT UNDAN HÅLLIT INFO FRÅN OS TITTARE!
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Jag har ett eget exempel, utslagsbegränsare....

CarMan du kan ju svara på om det ingår i en 16.000 mila service på en S80 men det står "Styrning/framvagn: kontroll/slitage" i seviceprotokollet.

Ändå hittade dom inte två utslitna utslagsbegränsare. Inte ens så mycket att dom gjorde en liten notering om det i serviceprotokollet.

Fakta jag vet & ej vinklat/skarvat:
1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999
Protokoll utan notering om ev brist i styrning, framvagn
Volvo märkesverkstad i Göteborg (BraBil Stigs center)
Hur sliten ska en utslagsbegränsare vara innan den ska dömmas ut ? hur sliten var din?

fram med all fakkta först, så bedömmer vi sen vad som är rätt eller fel
av Teemu
BG skrev:
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
Tråkigt att du har dessa erfarenheter. När du pratar om vinst så är det väl självklart att en verkstad skall gå med BRA vinst. Jag har kanske ett annat troende och det säger mig att går min verkstad med bra vinst så gör de säkert ett bra jobb.

I dina slutsatser om draget så tror du väl inte svaren från Nisses på hörnan varit bättre. Jag hade en fråga på detta forum på mettalicklack som ingen, vare sig här eller hos flera handlare kunde svara på. Fick vä'nda mig direkt till Volvo för svar. För mig är det inte samma som inkompetens. Det här med nyanser igen..... Jag hoppas du var vänlig och ringde tillbaks till de ställen du varit i kontakt med och gav dom rätt besked. Eller? Gjorde du det , är DU kompetent.

Visst, fusk finns, slarv finns och är vi alla noggranna och ser upp med inte minst media så finns det hopp. Eller media fuskar inte, slarvar inte?
Självklart har inte Nisses verkstad på hörnet vetskapen om draget, men å andra sidan påstår dom sig inte heller ha mer kunskap om bilen. Och det roliga var att av dom jag fick ett tveksamt svar var det ingen på dessa auktoriserade verkstäder som erbjöds sig att ta reda på hur det låg till och återkomma. Det är inte vad jag kallar bra service emot sina kunder eller i mitt fall föredetta kund. Och nej, jag har inte ringt tillbaka till verkstäderna för jag är inte deras utbildningsansvarig och har inte betalt för det. Och med märkesverkstadens överlägsna kompetens om deras bilmärken är det ju skrämmande med deras kunskaper på vissa områden. Dom kan allt få gå samma väg som jag fick göra och ringa Renault sverige.
Senast redigerad av 1 Teemu, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Frigge skrev:
zenobia skrev:Jag har ett eget exempel, utslagsbegränsare....

CarMan du kan ju svara på om det ingår i en 16.000 mila service på en S80 men det står "Styrning/framvagn: kontroll/slitage" i seviceprotokollet.

Ändå hittade dom inte två utslitna utslagsbegränsare. Inte ens så mycket att dom gjorde en liten notering om det i serviceprotokollet.

Fakta jag vet & ej vinklat/skarvat:
1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999
Protokoll utan notering om ev brist i styrning, framvagn
Volvo märkesverkstad i Göteborg (BraBil Stigs center)
Nu vet jag ju inte hur dom såg ut. Det jag skriver nu är baserat på min egen erfarenhet. Dessa utslagsbegränsare är ju gummibeklädda på tidiga modeller o nästan alltid är bara gummit trasigt på dom, det värsta som händer då är att man kan få ett ljud vid absolut fullt rattutslag men begränsaren fungerar ju som den ska. Har du själv märkt att dom varit "trasiga" ??

/Fredrik
Så det är helt ok menar du att dom inte gjorde en notering om denna "brist"?

Då skulle det vara intresant att få reda på vad mer en mekaniker har betalt för att ta reda på men samtidigt inte behöver berätta för fordonsägaren som betalar för jobbet (med en service)

(Japp det är dom gummibeklädda prylarna)
utslagsbegränsarna tar kanske 3 sek att kolla på en service & man har svårt att försöka att inte kolla dom då dom syns så tydligt när man står under bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Frigge skrev:Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??
Jag sitter på en IT-avdelning på ett företag som tillverkar skyddskläder.
Jag kan lova dig att om vi skulle arbeta på samma sätt som en märkesverkstad så skulle vi inte ha några kunder kvar.

Varför?
Jo, våra kunder skulle inte acceptera varselbyxor utan reflexer
Jo, våra kunder skulle inte acceptera byxor där bara ena benlängden levererades
Jo, våra kunder skulle inte acceptera vinterkläder utan foder.
Jo, våra kunder skulle inte acceptera skyddshjälmar i papper

Skall jag fortsätta?

Visst jagar alla kostnader men det är frågan om hur man gör det...

Undrar vem som är naiv av oss?
bilverkstäderna bygger inte bilarna
& ni lagar inte käderna
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
Frigge skrev:[quote="58
Just rosten på staget till avgassystemet hade ju faktiskt volvoverkstan hittat och åtgärdat, så det ska dom ju ha en eloge för.Att påstå att Insider är ett oseriöst program som vinklar saker och hittar på massa fel är ju helt befängt,det var ju inte direkt så att det var en massa skandalhungriga reportrar som inte vet nåt som gjorde testet,dom hade ju en erfaren mek som planterade felen, sen undrar jag om du fick se en förlängd version av reportaget eftersom du verkar veta mer om vad som gjorts och inte gjorts på servicarna än vi andra som såg programmet?[/quote

Skillnaden är att du inte är så insatt i vad som ingår o inte på en service.
Insider är ett program som tar ut svängarna o vinklar saker till sin egen fördel. Det skulle du oxå förstå om du kunde rutinerna vid en service.
Till att börja med så har vi ingen aning om vad dom beställt för service, kanske beställde dom en basservice där huvudsaken går ut på att byta olja,filter o t-stift o INGA kontroller. Som CarMan sa, rostskyddskontroll ingår inte i någon service. Dessutom var det ju bara "bra att veta" punkter från SBP. Visst är det tråkigt o förjävligt OM det förekommer rent fusk på verkstäder, sånt accepterar jag INTE. Men att tro att dom stora företagen fuskar för att tjäna pengar, då har man FEL. Tror ni verkligen att dom stora jobbar med sån kortsiktighet ? ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat, vi pratar ju inte om företag som byter namn 1 gång i halvåret för att rensa sina skulder o åtaganden. Dessa stora företag finns ju kvar om 10 år oxå.

/Fredrik
Jag är ju ändå läskunnig så pass mycket att jag kan läsa ett serviceprotokoll och därmed se vad som ska göras, det behöver man inte vara mek för, och som jag sa tidigare så har naturligtvis Insider tagit reda på vad som ska ingå i just den servicen man beställt nåt annat vore väl idiotiskt, och jag har väl aldrig hört talas om en service som inte innehåller några kontroller?? Då kallas det väl helt enkelt för oljebyte om det är det bara är det man gjort? Dessutom så har jag haft taxibilar i 10 år som har servats regelbundet så nog fasen har jag en ganska bra uppfattning om vad som ingår och är rutin vid en service (även om vissa mekars rutiner verkar frångå dom föreskrivna).Sen skulle jag gärna vilja veta vad det är som skarvats i programmet, det påstås att det har vinklats hit och dit men jag tycker att man sakligt har redovisat fakta rakt uppochner.
Det är ju det som är det läskiga i det hela. Insider verkar inte ha koll på vad som ingår i servicen, men ni ute bakom TV aparaterna tror att allt insider säger är Rätt.
jag har vid flera tidigare tillfälen avslöjat stora brister i Insiders program, så jag liter inte å dom.

Dock så tycker jag att allt fusk är fel, så mistokla mig inte, men ta inte heller attl dom säger på tv för att vara sant!
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:Visst påverkar massmedia, men det är ju fler än jag bara i detta forum som har råkat ut för verkstaden fusk. Så fusket finns där vare sig ni tror på media eller inte. Och jag är övertygad om att det beror till största delen på att verkstäderna inte nöjer sig med att gå med vinst utan måste ha en bra vinst dessutom.
Och pratar man om den lokala verkstaden här så har dom gjort ett par missar/fuskat för mycket för att jag skall ha något som helst förtroende för dom längre. Inte ens sådan enkel sak som att veta om en fast dragkrok kommer att funka på bilen om man har backsensorer visste dom. Ringde faktiskt 12 st olika Volvo Renault auktoriserade verkstäder och frågade om detta med draget och 7st sade att det inte går och 5 st sade att det går. Fick maila Renault sverige om detta och dom tyckte det var dåligt att deras återförsäljare inte har kunskap om detta. Och ja, det funkar alldeles utmärkt med ett fast drag - vilket 7 auktoriserde verkstäder sade att det absolut inte kommer att funka. Okompetens skulle jag kalla det. Och det var både mekaniker och kundtjänstpersonal jag pratade med, så kunskapsnivån verkar vara under all kritik på många verkstäder.
sakta i backarna.
du pratar om renault, dom har dålig info på sina produkter & dom ändrar infom kors o tvärs mellan bilmodeller & årsmobeller, sen har do olika krav beroende på om det är fabriksmonterad backsensor eller eftermonterad.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
Frigge skrev:Vinst kan man få utan att slarva/fuska på kunders bekostnad.
Visst, men det är fortfarande enklare att ta kundernas pengar än att slima den egna organisationen.
Frigge skrev:Slarv/fusk ökar ju bara kostnaden då jobben måste göras om kostnadsfritt. Det tjänar man ju inga pengar på.
Det handlar helt enkelt om antal... Vinner man tid på att fuska med 100 bilar så har man troligtvis ändå tjänat på 10 backjobb.
Sannolikheten för att åka dit är helt enkel förliten så som det är idag då merparten av kunderna inte har en aning.

Citerar mig själv...
zenobia skrev:Du har aldrig frågat dig varför dom glatt ber dig komma in med bilen om du har upptäckt något dom missat? Givietvis ingår det i riskkalkylen med några backjobb men dom tjänar ändå stort på det hela eftersom långt ifrån alla upptäcker deras "misstag".

Om dom visste att samtliga deras servicar utförs med 100% korrekthet utan något som helst fusk. Tror du då att dom glatt utan att tveka skulle ta in din bil på studs för att fixa något dom redan vet med 100% säkerhet att dom redan har utfört... Knappast ! Skall dom fixa det en gång till då? Eller tar dom in bilen och låtsas som att dom fixar saken dom fixade första gången?
anledningen till att man ber dig komma in med bilen är ju att man vill ha 100% nöjda kunder & du ska få det du har betalat för.
hur skulle det se ut om man slängde på luren o sa att du får åka nån annan stans?

ni måste skilja på verkstan & dom som jobbar i verkstan !!!
verkstan har bonussystem som bygger på att man tjänar på att ha nöjda kunder, så man vill inte ha slarv eller fusk.
sen kanske det fins ett rötägg till mekaniker på verkstan som slarvar hele tiden eller av okunskap missar saker & i vissa fall fins det säkert folk som medvetet fuskar.
Användarvisningsbild
av 58
[/quote]

Det är ju det som är det läskiga i det hela. Insider verkar inte ha koll på vad som ingår i servicen, men ni ute bakom TV aparaterna tror att allt insider säger är Rätt.
jag har vid flera tidigare tillfälen avslöjat stora brister i Insiders program, så jag liter inte å dom.

Dock så tycker jag att allt fusk är fel, så mistokla mig inte, men ta inte heller attl dom säger på tv för att vara sant![/quote]

Vadå?? är inte allt på tv sant??? Så du menar att mupparna inte finns på riktigt??? Hela min tillvaro har just slagits i spillror..... :roll: :wink:
av zenobia
CarMan skrev:
zenobia skrev:
Frigge skrev:Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??
Jag sitter på en IT-avdelning på ett företag som tillverkar skyddskläder.
Jag kan lova dig att om vi skulle arbeta på samma sätt som en märkesverkstad så skulle vi inte ha några kunder kvar.

Varför?
Jo, våra kunder skulle inte acceptera varselbyxor utan reflexer
Jo, våra kunder skulle inte acceptera byxor där bara ena benlängden levererades
Jo, våra kunder skulle inte acceptera vinterkläder utan foder.
Jo, våra kunder skulle inte acceptera skyddshjälmar i papper

Skall jag fortsätta?

Visst jagar alla kostnader men det är frågan om hur man gör det...

Undrar vem som är naiv av oss?
bilverkstäderna bygger inte bilarna
& ni lagar inte käderna
Vi både tillverkar kläder, säljer och reparerar dom. Det har med vårt garantiåtagande som producent att göra.

Det handlar inte vem som tillverkar eller reparerar. Detta handlar om den tjänst som någon levererar..

Bilverkstaden säljer en service och den skall uppfylla vissa mål.
Vi säljer arbetskläder och de skall uppfylla sina mål.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 54
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]