- tor 23 jun 2011, 11:55
Tjena,
Jag kan nog också ansluta mig till denna skara, dock har jag aldrig haft startproblem med min S60 -04 2.5T automat som gått 8500mil.
Allt började för en månad sen när jag på besiktningen fick reda på att de läste ut följande felkoder
P0016 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare A)
P0017 Vevaxelläge - kamaxelläge felaktigt förhållande (bank 1 givare B)
Notera att jag aldrig upplevt något problem med bilen men blev lite skrämd av felkoderna och jag bokade tid på Bilia.
När jag hade den inne hos Bilia bytte de en VVT Solenoid för att släcka felkoderna. När jag sedan fick tillbaka bilen började strulen. När jag körde hem bilen från Bilia hade jag ingra problem alls. Dagen efter när jag skulle åka och handla så uppträdde den konstigt, den startade som vanligt men väl när jag körde den kändes det som att det var en 1.0L motor som man maxade till fullt och det lät som motorn varvade till max. Varvmätaren var dock på lågvarv, och när jag bytte från automat läget till" manuellt" läge var växeln korrekt också. Jag körde till affären men problemet släppte inte.
När jag skulle åka från affären hade jag inga problem. En dag senare inträffade samma sak efter start och det kändes som bilen inte gick på alla cylindrar. Jag tog ut den på motorvägen och gasade på och efter ca 1 km hände något.. Det kändes som bilen växlade upp fast automatlådan låg på 5:an och helt plötsligt släppte alla problem och även turbon gick igång. Jag körde av på nästa avfart parkerade och stängde av bilen. Jag satte sedan igång den igen efter ca 10sek och då var problemet tillbaka. De nästkommande 10 gångerna jag använde bilen hade jag inga problem, sedan från ingenstans kom det igen. Och gången efter försvann det igen, jag har nu bilen inne hos Bilia igen. Men jag misstänker att detta har att göra med VVT solenoiden på något sätt då problem började efter bytet av den, och ni verkar ha samma issues som mig fast jag hitills är skonad från startproblemen.