- tis 18 jun 2013, 16:47
joel80 skrev:Men den tar inte hänsyn till medlut heller.. man håller jämn fart. På vilket sätt spar du in bränsle i medlut genom att släppa på gasen? Du gasar väl upp igen efteråt..Näe, även i medlut så drar det mer med farthållare om man använder den fel. Plannerar man körningen så kan man ofta släppa gasen lite tidigare när man kommit över krönet än om man kör med farthållaren. Farthållaren har ju ingen aning om när det skulle kunna vara dags att sluta gasa. På rak och jämn väg är det bra med farthållare, men absolut inte i kuperat område. Farthållaren har ett oförtjänt rykte om sig att spara soppa. Det kanske den gör, men då har man en väldigt slösaktig körstil utan farthållare. Tänker man hela tiden på sin körning så sparar man mer utan farthållare.
Farthållaren som håller konstant fart gör ju så att det nästan inte drar något alls i nedförslut då den inte accelererar extra då.
Jag bara undrar på vilket sätt man spar energi genom att göra som du säger.. Jag vet att den drar mer i uppförsbackar än om man med lätt gasfot minskar hastigheten.. men man måste hämta hem den hastighetsförlusten, och om man ska köra i samma snittfart måste man ju då öka till högre än vad man hade innan backen en liten stund för att "komma ikapp". (Ska man jämföra måste man väl ändå ha samma snittfart.. att sänka snittfarten vet vi alla minskar förbrukningen.)
Jag menar inte att totaldissa det du säger, för jag vet helt enkelt inte säkert. Men innan jag "tror" på det vill jag veta på vilket sätt det kan vara bättre, när man då ändå måste "hämta igen".
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
- By Edwe