- lör 21 dec 2013, 14:35
#816759
Lite info om lådan som kanske kan hjälpa andra som hittar denna tråd!
AW55-50/51SN
Reglering av växlingssolenoider vid växling
Reglering av växlingarna och lock-up-funktionen sker genom att aktivera solenoiderna i specifika mönster. Solenoiderna S1-S5 avgör vilken växel som ska användas och solenoiderna SLS, SLU och SLT hur ingreppet ska ske genom att anpassa hydraultrycket linjärt. Grundparametrarna för de olika växlingspunkterna är gaspedalens läge och fordonets hastighet, medan växlingskvalitet bestäms av momentstyrningen.
Genom att läsa av varvtalsförändringarna på växellådans ingående axel under växlingsförloppen och jämföra med de i styrenhet transmission (TCM) beräknade värdena kan trycksättningen av kopplingar och bromsar anpassas.
Två växlingsmönster är valbara, normala förhållanden och vinterprogram (väljs med knappen "W").
Vid normala förhållanden sker växlingar och lock-up vid relativt låga varvtal för att minska bränsleförbrukningen. Vid snabba gaspedalrörelser går styrenhet transmission (TCM) automatiskt över till sportläge.
Växlingsmönster
Växel Aktiverad solenoid
S1 S2 S3 S4 S5
1 PÅ PÅ PÅ AV AV
2 AV AV PÅ AV AV
3 AV AV PÅ PÅ AV
4 AV AV AV PÅ AV
5 AV PÅ AV PÅ AV
R AV AV PÅ AV PÅ
Växlingsprogram
Ekonomiprogram
Vid körning med normala gaspådrag använder styrenhet transmission (TCM) ett förinställt växlingsprogram, optimerat att växla för ekonomisk körning. Detta växlingsprogram är avsett för ?normal? körning som kombinerat ger tidiga uppväxlingar och lock-up. Dessutom anpassas växellådans oljetryck för att ge mjuka inkopplingar av växlarna.
Sportprogram
Växellådan går från ekonomiläge till sportläge om gaspedalen trycks ner hastigt. Villkoren är att gasspjället öppnar sig och fordonets hastighet överstiger 50 km/h. Så snart gaspedalen släpps upp, sker återgång till ekonomiläge. I sportläge anpassas växlingspunkterna till att ge bästa möjliga prestanda. Nedväxling sker då vid lägre gaspedalläge.
Extremprogram
Om gaspedalen trycks i botten kopplas kickdown-funktionen in och nedväxling sker till lägsta möjliga växel. På så sätt erhålls ett extra krafttillskott vid exempelvis omkörning.
Vinterprogram (Winter mode) (-2007)
Vinterprogram väljs med knappen ( W ) på spakställets toppanel. Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel, för att undvika att hjulen spinner på halt underlag. Programmet är lämpligt även i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Då växelläget är D startar fordonet på 3:e växeln. Automatisk växling sker mellan 3:an, 4:an och 5:an.
När vinterprogrammet är valt tänds ett W i kombinationsinstrumentet.
Om kickdown aktiveras i vinterläge använder växellådan samtliga växlar för att ge maximal prestanda.
Övriga program
Adaption
Styrenhet transmission (TCM) övervakar varje växling för att under alla körförhållanden åstadkomma konsekventa och mjuka växlingar. Detta görs genom att styrenheten antingen sänker eller höjer det hydrauliska systemtrycket som används under själva växlingen. De förändrade trycknivåerna lagras i styrenhetens minne då fordonet stängs av och hämtas upp vid start. Detta ger växellådan bättre växlingskomfort och livslängd.
Fullständig adaption träder i kraft när följande villkor har uppfyllts:
gasspjällets öppning konstant
oljetemperatur mellan 65 °C och 110 °C.
Temperaturstyrd Lock-up
Om temperaturen i växellådan ökar onormalt på grund av hård belastning i hög omgivningstemperatur, aktiveras momentomvandlarens lock-up-funktion så ofta som möjligt (temperaturstyrd lock-up). På så sätt minskas slirningen och därmed också värmeutvecklingen i växellådan. Om temperaturen understiger +20 °C används inte lock-up-funktionen.
Slirande lock-up (slipping lock-up)
Är en funktion som ger mjukare inkoppling med dämpad vibration och lägre ljud vid användning av lock-up-växel. När denna funktion är aktiverad är lock-up aktiv men inte fullt ansatt.
För att funktionen ska aktiveras krävs bland annat:
växelväljaren i läge D eller M
växel 3, 4 eller 5
växellådans ingående varvtal är 1100 varv/min eller mer och gasspjällets öppning 20 - 35% beroende på motoralternativ
växellådans oljetemperatur 40 - 120 °C.
På grund av momentomvandlarens slirning, mellan 50-200 varv/min, så är transmissionsoljans friktionsegenskaper mycket viktiga. Transmissionsoljan skiljer sig därför från konventionella ATF-oljors egenskaper. Använd alltid transmissionsolja som är specificerad för denna växellåda. I annat fall kan funktionen försämras och felkod för växellådsoljans kvalitet sättas.
Motorns kylvätska måste uppnå en viss temperatur innan funktionen inträder.
Körning i uppförsbacke
Styrenhet transmission (TCM) kan ändra växlingsmönster något under körning i uppförsbacke. Detta är för att undvika täta växlingar.
Alternativa körprogram
Det finns körprogram som är implementerade i växellådan men som enbart är aktiva på vissa varianter.
Kickdown
När gaspedalen trycks ned förbi en viss punkt aktiveras funktionen Kickdown. Det innebär att nedväxling sker för att få en snabbare acceleration. Pedalpositionen för Kickdown betecknas som 110%.
Quick step
Quick step gör växlingsfunktionen sportigare då föraren är mer aggressiv på pedalen. Lägre växlar används för bättre acceleration.
Fast Off
Fast Off används för att reducera antalet växlingar på grund av tät trafik i till exempel stadstrafik.
Funktionen aktiveras vid snabba släpp av gaspedalen. Även fordonets hastighet, bromspedal och kurvdetektering påverkar dess funktion. Genom att hålla en lägre växel än normalt så undviks onödiga växlingar. Vid avbrutna omkörningar hålls en lägre växel kvar för att kunna ta initiativet vid kommande omkörning.
Växling med Geartronic
När växelväljaren förs till Geartronic-läge (M) är automatväxellådan fortfarande hydrauliskt i läge D. Genom att föra växelväljaren uppåt (+) skickar styrenhet växelväljare (GSM) en signal till styrenhet transmission (TCM) att växla upp. För man växelväljaren neråt (-) skickas en signal till styrenhet transmission (TCM) om att växla ner. Kombinationsinstrument (DIM) kommer, när växelväljaren står i M-läget, att skifta symbol i kombinationsinstrumentet från D till aktuell växel till exempel 3. Styrenhet transmission (TCM) skickar en signal till styrenhet växelväljare (GSM) om att tända lysdioden för M och släcka övriga lysdioder. Styrenhet transmission (TCM) avgör om växlingen kan utföras. Om växling är tillåten aktiveras de olika solenoiderna enligt det för varje växel specifika mönstret.
Vid vissa situationer övertar emellertid styrenhet transmission (TCM) växlingsbesluten. Följande gäller bland annat:
Vid stillastående kan endast växel 1, 2 och 3 väljas. Växel 4 kan väljas i hastigheter över 30 km/h och växel 5 i hastigheter över 40 km/h.
Kickdown-funktionen kan enbart användas i automatläge D.
Automatiska nerväxlingar sker på alla växlar när en viss hastighet underskrids. Exempel: Växel 2 är vald. Automatisk nerväxling sker då från växel 2 till växel 1 vid 2 km/h om hastigheten dessförinnan överskridit 25 km/h. I annat fall kvarstår växel 2. Till exempel kan alltså situationer uppstå där växel 2 eller 3 ligger i trots att fordonet stannats. Efter automatisk nerväxling krävs manuell uppväxling.
Tillåtna varvtal för de manuella nerväxlingarna motsvarar de för kickdown uppväxlingarna det vill säga motorvarv på ca 6 000 varv/min.
Om växellådans temperatur skulle bli för hög övertar styrenhet transmission (TCM) växlingsbesluten. Syftet är att erhålla en växel där lock-up är möjlig vid den aktuella hastigheten.
Lock-up är möjlig för växel 3, 4 och 5. (Växel 1 och 2 har vid alla förhållanden ingen lock-up).
Övrigt
I läge M genereras signalen om spakens läge till styrenhet växelväljare (GSM) på följande sätt: Vid vart och ett av de tre växelspakslägena finns på kretskortet till styrenhet växelväljare (GSM) en Hallgivare monterad. En permanentmagnet på växelspakens jalusi påverkar givarnas utsignaler till styrenheten. Genom skillnaderna i signalkaraktären kan styrenheten utläsa spakens position.
Växelspärr (Shift-lock)
För att undvika att växelväljaren oavsiktligt förs ur P- eller N-läget, är fordonet även utrustad med en elektriskt manövrerad spärrfunktion (shift-lock). Denna blockerar växelväljarspakens spärrtapp i spärrsegmentet och låser på så sätt växelväljaren i P- eller N-läget.
Från P-läge till ett annat växelläge
För att kunna flytta växelväljarspaken från P-läget till ett annat växelläge måste tändningen vara tillslagen och bromspedalen hållas nertryckt. (Bromsljuskontakten påverkas). Styrenhet transmission (TCM) hämtar bromspedalens position via CAN och aktuellt växelläge från den interna växellägesgivaren. Signal skickas sedan från styrenhet transmission (TCM) till styrenhet växelväljare (GSM) för att styra solenoiden (elektromagnet) i spakstället. Med växelväljaren i läge P aktiveras solenoiden och låstappen dras in och man kan på vanligt sätt trycka in spärrtangenten i växelväljarspaken för att välja en annan växel. I spakstället finns en Hallgivare monterad som påverkas av en permanentmagnet placerad på spakställets jalusi. När växelväljaren flyttas ur läge P avaktiveras Hallgivaren och samtidigt avaktiveras växelspärrsolenoiden. Detta för att förhindra att växelväljaren fastnar i läge N. När tändningen är i läge "I" eller "0" så är solenoiden avaktiverad. När växelväljaren är i läge P är den mekaniskt låst genom att solenoiden är spänningslös.
Från N-läge till ett annat växelläge
För att kunna flytta växelväljarspaken från N-läget till ett annat växelläge måste tändningen vara tillslagen och bromspedalen hållas nertryckt. (Bromsljuskontakten påverkas). Styrenhet transmission (TCM) hämtar bromspedalens position via CAN och aktuellt växelläge från den interna växellägesgivaren. Signal skickas sedan från styrenhet transmission (TCM) till styrenhet växelväljare (GSM) för att styra solenoiden (elektromagnet) i spakstället.
Med växelväljaren i läge N avaktiveras solenoiden och låstappen dras in och man kan på vanligt sätt föra växelväljaren till läge D och M. Däremot måste man trycka in spärrtangenten i växelväljarspaken för att välja R eller P. När tändningen är i läge "I" eller "0" så är solenoiden avaktiverad.
Shift lock override
För att kunna manövrera spakstället i spänningslöst tillstånd eller vid elektriskt fel finns en möjlighet att mekaniskt påverka låsmekanismen i spakstället. Under ett lock på spakställets panel kan ett smalt verktyg föras ner och lösgöra växelväljaren.
Startspärrfunktionen
För att hindra att fordonets startmotor aktiveras med en växel ilagd, är fordonet utrustad med en så kallad startspärrfunktion. Funktionen styrs av styrenhet transmission (TCM) som får signal från styrenhet växelväljare (GSM) att växelväljaren står i läge P eller N. Startspärrfunktionen gör att startmotorn endast kan aktiveras då växelväljaren står i P- eller N-läge. Därigenom förhindras att fordonet förflyttar sig av misstag i startögonblicket.
Adaptionsdata
I mjukvaran till styrenhet transmission (TCM) finns två tjänster för adaption som kan aktiveras:
Nollställning av adaption - bör göras efter byte av intern komponent eller hela växellådan.
Adaptionsfunktion - Denna funktion hjälper mekaniker att adaptera växellådan. Detta underlättar återställandet av växellådans funktion efter reparation/byte av till exempel:
växellådans kontrollsystem
växellådsolja
komplett växellåda
styrenhet transmission (TCM).
När man aktiverat adaptionsfunktionen ska instruktionerna för provkörningen följas. Följande växlar kan adapteras:
1-2
2-3
3-4
4-5
N-D
5-4
4-3
3-2
2-1
N-R
När funktionen är aktiverad kommer den generella varningslampan i kombinationsinstrumentet att tändas när adaptionens målvärde är uppnått för varje växel.
När man ser att den generella varningslampan (triangel) blinkar efter varje växling vet man att adaptionen för vald växling är klar.
Adaption av växellådan aktiveras via VIDA bilkommunikationsingång.
Räknare för växellådans oljedata
Inbyggt i mjukvaran till styrenhet transmission (TCM) finns en räknare för växellådsoljans kvalitet. Räknaren räknas upp med den tid som oljan är över en viss temperatur under en viss tidsrymd. När räknaren kommit upp i maxvärde sätts felkod för oljebyte i styrenheten. Vid byte av växellådsolja ska räknaren nollställas för att undvika att felkod sätts under felaktiga förhållanden. Detta gäller vid byte av växellådsolja samt när olja byts vid en reparation.
Nollställningsfunktionen aktiveras via VIDA bilkommunikationsingång.
Hjälpprogram vid fel
När ett fel har uppstått i växellådan (permanent fel) och registrerats av styrenhet transmission (TCM), aktiveras ett hjälpprogram för hantering av felet. Styrenhet transmission (TCM) genomför då vissa åtgärder för att skydda växellådan och samtidigt ha kvar så stor körbarhet som möjligt. De lindrigaste felen aktiverar inte något hjälpprogram. Det finns olika program beroende på typ av fel.
Emergency/limp-home mode
Failsafe action (temporär åtgärd)
Failsafe action aktiveras vid första detektionen av felet, om felet försvinner återgår systemet till normal funktion. Emergency mode aktiveras vid mindre allvarliga fel och Limp-home mode aktiveras vid de allvarligaste felen. Om felet försvinner (intermittent fel) återgår styrenheten till normal funktion först vid nästa tändningspåslag.
Varningslampan i kombinationsinstrumentet tänds, och ett textmeddelande visas i textfönstret i kombinationsinstrumentet om emergency/limp-home mode har inträtt. Vid tändning på visas ingen text förrän felet detekterats.
AW55-50/51SN
Reglering av växlingssolenoider vid växling
Reglering av växlingarna och lock-up-funktionen sker genom att aktivera solenoiderna i specifika mönster. Solenoiderna S1-S5 avgör vilken växel som ska användas och solenoiderna SLS, SLU och SLT hur ingreppet ska ske genom att anpassa hydraultrycket linjärt. Grundparametrarna för de olika växlingspunkterna är gaspedalens läge och fordonets hastighet, medan växlingskvalitet bestäms av momentstyrningen.
Genom att läsa av varvtalsförändringarna på växellådans ingående axel under växlingsförloppen och jämföra med de i styrenhet transmission (TCM) beräknade värdena kan trycksättningen av kopplingar och bromsar anpassas.
Två växlingsmönster är valbara, normala förhållanden och vinterprogram (väljs med knappen "W").
Vid normala förhållanden sker växlingar och lock-up vid relativt låga varvtal för att minska bränsleförbrukningen. Vid snabba gaspedalrörelser går styrenhet transmission (TCM) automatiskt över till sportläge.
Växlingsmönster
Växel Aktiverad solenoid
S1 S2 S3 S4 S5
1 PÅ PÅ PÅ AV AV
2 AV AV PÅ AV AV
3 AV AV PÅ PÅ AV
4 AV AV AV PÅ AV
5 AV PÅ AV PÅ AV
R AV AV PÅ AV PÅ
Växlingsprogram
Ekonomiprogram
Vid körning med normala gaspådrag använder styrenhet transmission (TCM) ett förinställt växlingsprogram, optimerat att växla för ekonomisk körning. Detta växlingsprogram är avsett för ?normal? körning som kombinerat ger tidiga uppväxlingar och lock-up. Dessutom anpassas växellådans oljetryck för att ge mjuka inkopplingar av växlarna.
Sportprogram
Växellådan går från ekonomiläge till sportläge om gaspedalen trycks ner hastigt. Villkoren är att gasspjället öppnar sig och fordonets hastighet överstiger 50 km/h. Så snart gaspedalen släpps upp, sker återgång till ekonomiläge. I sportläge anpassas växlingspunkterna till att ge bästa möjliga prestanda. Nedväxling sker då vid lägre gaspedalläge.
Extremprogram
Om gaspedalen trycks i botten kopplas kickdown-funktionen in och nedväxling sker till lägsta möjliga växel. På så sätt erhålls ett extra krafttillskott vid exempelvis omkörning.
Vinterprogram (Winter mode) (-2007)
Vinterprogram väljs med knappen ( W ) på spakställets toppanel. Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel, för att undvika att hjulen spinner på halt underlag. Programmet är lämpligt även i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Då växelläget är D startar fordonet på 3:e växeln. Automatisk växling sker mellan 3:an, 4:an och 5:an.
När vinterprogrammet är valt tänds ett W i kombinationsinstrumentet.
Om kickdown aktiveras i vinterläge använder växellådan samtliga växlar för att ge maximal prestanda.
Övriga program
Adaption
Styrenhet transmission (TCM) övervakar varje växling för att under alla körförhållanden åstadkomma konsekventa och mjuka växlingar. Detta görs genom att styrenheten antingen sänker eller höjer det hydrauliska systemtrycket som används under själva växlingen. De förändrade trycknivåerna lagras i styrenhetens minne då fordonet stängs av och hämtas upp vid start. Detta ger växellådan bättre växlingskomfort och livslängd.
Fullständig adaption träder i kraft när följande villkor har uppfyllts:
gasspjällets öppning konstant
oljetemperatur mellan 65 °C och 110 °C.
Temperaturstyrd Lock-up
Om temperaturen i växellådan ökar onormalt på grund av hård belastning i hög omgivningstemperatur, aktiveras momentomvandlarens lock-up-funktion så ofta som möjligt (temperaturstyrd lock-up). På så sätt minskas slirningen och därmed också värmeutvecklingen i växellådan. Om temperaturen understiger +20 °C används inte lock-up-funktionen.
Slirande lock-up (slipping lock-up)
Är en funktion som ger mjukare inkoppling med dämpad vibration och lägre ljud vid användning av lock-up-växel. När denna funktion är aktiverad är lock-up aktiv men inte fullt ansatt.
För att funktionen ska aktiveras krävs bland annat:
växelväljaren i läge D eller M
växel 3, 4 eller 5
växellådans ingående varvtal är 1100 varv/min eller mer och gasspjällets öppning 20 - 35% beroende på motoralternativ
växellådans oljetemperatur 40 - 120 °C.
På grund av momentomvandlarens slirning, mellan 50-200 varv/min, så är transmissionsoljans friktionsegenskaper mycket viktiga. Transmissionsoljan skiljer sig därför från konventionella ATF-oljors egenskaper. Använd alltid transmissionsolja som är specificerad för denna växellåda. I annat fall kan funktionen försämras och felkod för växellådsoljans kvalitet sättas.
Motorns kylvätska måste uppnå en viss temperatur innan funktionen inträder.
Körning i uppförsbacke
Styrenhet transmission (TCM) kan ändra växlingsmönster något under körning i uppförsbacke. Detta är för att undvika täta växlingar.
Alternativa körprogram
Det finns körprogram som är implementerade i växellådan men som enbart är aktiva på vissa varianter.
Kickdown
När gaspedalen trycks ned förbi en viss punkt aktiveras funktionen Kickdown. Det innebär att nedväxling sker för att få en snabbare acceleration. Pedalpositionen för Kickdown betecknas som 110%.
Quick step
Quick step gör växlingsfunktionen sportigare då föraren är mer aggressiv på pedalen. Lägre växlar används för bättre acceleration.
Fast Off
Fast Off används för att reducera antalet växlingar på grund av tät trafik i till exempel stadstrafik.
Funktionen aktiveras vid snabba släpp av gaspedalen. Även fordonets hastighet, bromspedal och kurvdetektering påverkar dess funktion. Genom att hålla en lägre växel än normalt så undviks onödiga växlingar. Vid avbrutna omkörningar hålls en lägre växel kvar för att kunna ta initiativet vid kommande omkörning.
Växling med Geartronic
När växelväljaren förs till Geartronic-läge (M) är automatväxellådan fortfarande hydrauliskt i läge D. Genom att föra växelväljaren uppåt (+) skickar styrenhet växelväljare (GSM) en signal till styrenhet transmission (TCM) att växla upp. För man växelväljaren neråt (-) skickas en signal till styrenhet transmission (TCM) om att växla ner. Kombinationsinstrument (DIM) kommer, när växelväljaren står i M-läget, att skifta symbol i kombinationsinstrumentet från D till aktuell växel till exempel 3. Styrenhet transmission (TCM) skickar en signal till styrenhet växelväljare (GSM) om att tända lysdioden för M och släcka övriga lysdioder. Styrenhet transmission (TCM) avgör om växlingen kan utföras. Om växling är tillåten aktiveras de olika solenoiderna enligt det för varje växel specifika mönstret.
Vid vissa situationer övertar emellertid styrenhet transmission (TCM) växlingsbesluten. Följande gäller bland annat:
Vid stillastående kan endast växel 1, 2 och 3 väljas. Växel 4 kan väljas i hastigheter över 30 km/h och växel 5 i hastigheter över 40 km/h.
Kickdown-funktionen kan enbart användas i automatläge D.
Automatiska nerväxlingar sker på alla växlar när en viss hastighet underskrids. Exempel: Växel 2 är vald. Automatisk nerväxling sker då från växel 2 till växel 1 vid 2 km/h om hastigheten dessförinnan överskridit 25 km/h. I annat fall kvarstår växel 2. Till exempel kan alltså situationer uppstå där växel 2 eller 3 ligger i trots att fordonet stannats. Efter automatisk nerväxling krävs manuell uppväxling.
Tillåtna varvtal för de manuella nerväxlingarna motsvarar de för kickdown uppväxlingarna det vill säga motorvarv på ca 6 000 varv/min.
Om växellådans temperatur skulle bli för hög övertar styrenhet transmission (TCM) växlingsbesluten. Syftet är att erhålla en växel där lock-up är möjlig vid den aktuella hastigheten.
Lock-up är möjlig för växel 3, 4 och 5. (Växel 1 och 2 har vid alla förhållanden ingen lock-up).
Övrigt
I läge M genereras signalen om spakens läge till styrenhet växelväljare (GSM) på följande sätt: Vid vart och ett av de tre växelspakslägena finns på kretskortet till styrenhet växelväljare (GSM) en Hallgivare monterad. En permanentmagnet på växelspakens jalusi påverkar givarnas utsignaler till styrenheten. Genom skillnaderna i signalkaraktären kan styrenheten utläsa spakens position.
Växelspärr (Shift-lock)
För att undvika att växelväljaren oavsiktligt förs ur P- eller N-läget, är fordonet även utrustad med en elektriskt manövrerad spärrfunktion (shift-lock). Denna blockerar växelväljarspakens spärrtapp i spärrsegmentet och låser på så sätt växelväljaren i P- eller N-läget.
Från P-läge till ett annat växelläge
För att kunna flytta växelväljarspaken från P-läget till ett annat växelläge måste tändningen vara tillslagen och bromspedalen hållas nertryckt. (Bromsljuskontakten påverkas). Styrenhet transmission (TCM) hämtar bromspedalens position via CAN och aktuellt växelläge från den interna växellägesgivaren. Signal skickas sedan från styrenhet transmission (TCM) till styrenhet växelväljare (GSM) för att styra solenoiden (elektromagnet) i spakstället. Med växelväljaren i läge P aktiveras solenoiden och låstappen dras in och man kan på vanligt sätt trycka in spärrtangenten i växelväljarspaken för att välja en annan växel. I spakstället finns en Hallgivare monterad som påverkas av en permanentmagnet placerad på spakställets jalusi. När växelväljaren flyttas ur läge P avaktiveras Hallgivaren och samtidigt avaktiveras växelspärrsolenoiden. Detta för att förhindra att växelväljaren fastnar i läge N. När tändningen är i läge "I" eller "0" så är solenoiden avaktiverad. När växelväljaren är i läge P är den mekaniskt låst genom att solenoiden är spänningslös.
Från N-läge till ett annat växelläge
För att kunna flytta växelväljarspaken från N-läget till ett annat växelläge måste tändningen vara tillslagen och bromspedalen hållas nertryckt. (Bromsljuskontakten påverkas). Styrenhet transmission (TCM) hämtar bromspedalens position via CAN och aktuellt växelläge från den interna växellägesgivaren. Signal skickas sedan från styrenhet transmission (TCM) till styrenhet växelväljare (GSM) för att styra solenoiden (elektromagnet) i spakstället.
Med växelväljaren i läge N avaktiveras solenoiden och låstappen dras in och man kan på vanligt sätt föra växelväljaren till läge D och M. Däremot måste man trycka in spärrtangenten i växelväljarspaken för att välja R eller P. När tändningen är i läge "I" eller "0" så är solenoiden avaktiverad.
Shift lock override
För att kunna manövrera spakstället i spänningslöst tillstånd eller vid elektriskt fel finns en möjlighet att mekaniskt påverka låsmekanismen i spakstället. Under ett lock på spakställets panel kan ett smalt verktyg föras ner och lösgöra växelväljaren.
Startspärrfunktionen
För att hindra att fordonets startmotor aktiveras med en växel ilagd, är fordonet utrustad med en så kallad startspärrfunktion. Funktionen styrs av styrenhet transmission (TCM) som får signal från styrenhet växelväljare (GSM) att växelväljaren står i läge P eller N. Startspärrfunktionen gör att startmotorn endast kan aktiveras då växelväljaren står i P- eller N-läge. Därigenom förhindras att fordonet förflyttar sig av misstag i startögonblicket.
Adaptionsdata
I mjukvaran till styrenhet transmission (TCM) finns två tjänster för adaption som kan aktiveras:
Nollställning av adaption - bör göras efter byte av intern komponent eller hela växellådan.
Adaptionsfunktion - Denna funktion hjälper mekaniker att adaptera växellådan. Detta underlättar återställandet av växellådans funktion efter reparation/byte av till exempel:
växellådans kontrollsystem
växellådsolja
komplett växellåda
styrenhet transmission (TCM).
När man aktiverat adaptionsfunktionen ska instruktionerna för provkörningen följas. Följande växlar kan adapteras:
1-2
2-3
3-4
4-5
N-D
5-4
4-3
3-2
2-1
N-R
När funktionen är aktiverad kommer den generella varningslampan i kombinationsinstrumentet att tändas när adaptionens målvärde är uppnått för varje växel.
När man ser att den generella varningslampan (triangel) blinkar efter varje växling vet man att adaptionen för vald växling är klar.
Adaption av växellådan aktiveras via VIDA bilkommunikationsingång.
Räknare för växellådans oljedata
Inbyggt i mjukvaran till styrenhet transmission (TCM) finns en räknare för växellådsoljans kvalitet. Räknaren räknas upp med den tid som oljan är över en viss temperatur under en viss tidsrymd. När räknaren kommit upp i maxvärde sätts felkod för oljebyte i styrenheten. Vid byte av växellådsolja ska räknaren nollställas för att undvika att felkod sätts under felaktiga förhållanden. Detta gäller vid byte av växellådsolja samt när olja byts vid en reparation.
Nollställningsfunktionen aktiveras via VIDA bilkommunikationsingång.
Hjälpprogram vid fel
När ett fel har uppstått i växellådan (permanent fel) och registrerats av styrenhet transmission (TCM), aktiveras ett hjälpprogram för hantering av felet. Styrenhet transmission (TCM) genomför då vissa åtgärder för att skydda växellådan och samtidigt ha kvar så stor körbarhet som möjligt. De lindrigaste felen aktiverar inte något hjälpprogram. Det finns olika program beroende på typ av fel.
Emergency/limp-home mode
Failsafe action (temporär åtgärd)
Failsafe action aktiveras vid första detektionen av felet, om felet försvinner återgår systemet till normal funktion. Emergency mode aktiveras vid mindre allvarliga fel och Limp-home mode aktiveras vid de allvarligaste felen. Om felet försvinner (intermittent fel) återgår styrenheten till normal funktion först vid nästa tändningspåslag.
Varningslampan i kombinationsinstrumentet tänds, och ett textmeddelande visas i textfönstret i kombinationsinstrumentet om emergency/limp-home mode har inträtt. Vid tändning på visas ingen text förrän felet detekterats.