Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Jag menade precis så att simulera spakens brytare. Det finns en mekanisk switch som du kan bryta för att torkarna skall göra en svepning. Denna switch kopplar man in regnsensorn på som då kan styra torkarna oberoende vad sen processorn säger om signalerna.
av Triton
branx skrev:
mrgrannie skrev:Hej.

Har äntligen kommit till skott och gjort affär på en v70n -00. Sitter det mesta i utrustningsväg i den men jag saknar regnsensor. Vet inte om det fanns att få till årsmodell -00.
Kan man eftermontera regnsensor. Bilen har larm, automatiskt avbländning på backspegeln som standard.

//Henrik
Regnsensor kom 2002,2003.
Finns inte som tillbehör, och det krävs SW för att få det att fungera.
Jag har nyligen köpt en V70N -00 T5 (250Hk) och den har regnsensor från fabrik.
Användarvisningsbild
av elmuppo
zenobia skrev:
branx skrev:Vi gör inte alltid allting för att jävlas:)
Det tror jag inte heller... jag tror inte heller att det skulle kosta 200.000 kr att modifiera en redan befintlig programvara att passa en tidigare årsmodell om allt är väldokumenterat... :D

Räkna med en extern konsult som totalt kostar 1.000 kr (Volvo pressar priserna bra) - i så fall skulle detta innebära 200 timmars jobb att modifiera en redan befintlig programvara. Det låter minst sagt mycket....
Nu är det så att Volvo och de flesta andra tillverkare inte ÄGER mjukvaran utan det gör respektive
leverantör, tex Bosch. Så det är ingen konsult som sitter och knackar, utan det måste gå ut en order via inköp, sen till leverantör och de får komma med offert osv. 200kkr är oftast i underkant och ej heller en siffra
som man ska räkna med utan ett rent exempel.

Sen ska ju varje mjukvara testas av leverantör enligt ett testschema
som är väldigt väldigt hårt specat.

Volvo är en otroligt liten spelare, de stora jättarna tar ut bra betalt
för en ändring åt VCC.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Triton skrev:
branx skrev:

Har äntligen kommit till skott och gjort affär på en v70n -00. Sitter det mesta i utrustningsväg i den men jag saknar regnsensor. Vet inte om det fanns att få till årsmodell -00.
Kan man eftermontera regnsensor. Bilen har larm, automatiskt avbländning på backspegeln som standard.

//Henrik
Jag har nyligen köpt en V70N -00 T5 (250Hk) och den har regnsensor från fabrik.
Oj. då har du en unik bil, för det fanns inte. fd provvagn?
Användarvisningsbild
av hemglass
branx skrev:

//Henrik
:oops: Öhum, vad betyder SW ? :oops:
av zenobia
SW = SoftWare = programvara
Användarvisningsbild
av hemglass
:oops: Ok ... :oops: :oops:
av CANBus
zenobia skrev:Så länge det bara är en simpel av/på brytare i den ring som man vrider på torkarspaken så borde det fungera.
Ok, för att enkelt förklara hur spaken fungerar i helhet behöver jag säkert 3 A4.
Men vad jag förstår så vill du montera en eftermarknads sensor via torkarspaken,då kommer det en del problem.
1. Att få in en styrsignal (plusmatning) från den fysiska kontakten så måste jag tyvärr göra er besvikna, för den är diodstyrd den brytaren.
Om du ändå vill in med en matning via brytaren måste du in med 2 kablar genom spaken, sen kommer problemet att spaken kommer generera en felkod om brytaren ändras.
2. Och det är faktiskt helt omöjligt att föra genom kablar externt för spakarna har en datalik jackanslutning med 10 anslutningsstift varav alla är CANbaserade styrsignaler.
Så du får då borra igenom kretskortet och föra kablarna genom spaken, dock är spakarna från 99-04 nitade så den är i stort sätt ej öppningsbara.
Spakarna 05- är skruvade visserligen, men då är poängen borta då CAN styrningen på 05 är helt annorlunda och flera funktioner är omdirigerade.
Jag vill nog påstå att det faktikst är helt omöjligt att manipulera spaken eller CANstyrningens funktioner till och från spak.
av zenobia
CANBus skrev:
zenobia skrev:Så länge det bara är en simpel av/på brytare i den ring som man vrider på torkarspaken så borde det fungera.
Ok, för att enkelt förklara hur spaken fungerar i helhet behöver jag säkert 3 A4.
Men vad jag förstår så vill du montera en eftermarknads sensor via torkarspaken,då kommer det en del problem.
1. Att få in en styrsignal (plusmatning) från den fysiska kontakten så måste jag tyvärr göra er besvikna, för den är diodstyrd den brytaren.
Om du ändå vill in med en matning via brytaren måste du in med 2 kablar genom spaken, sen kommer problemet att spaken kommer generera en felkod om brytaren ändras.
2. Och det är faktiskt helt omöjligt att föra genom kablar externt för spakarna har en datalik jackanslutning med 10 anslutningsstift varav alla är CANbaserade styrsignaler.
Så du får då borra igenom kretskortet och föra kablarna genom spaken, dock är spakarna från 99-04 nitade så den är i stort sätt ej öppningsbara.
Spakarna 05- är skruvade visserligen, men då är poängen borta då CAN styrningen på 05 är helt annorlunda och flera funktioner är omdirigerade.
Jag vill nog påstå att det faktikst är helt omöjligt att manipulera spaken eller CANstyrningens funktioner till och från spak.
1. Det är inte jag utan mrgrannie som ställde ursprungsfrågan.
2. Inget är omöjligt.
av CANBus
jo, visst, inte du.. sorry!

på 2:an kan jag direkt säga ..nej det är inte möjligt faktiskt..
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]