CarMan skrev:Pebben
är du helt säker på att låset sitter där av säkerhets synpunkt?
det löstagbara draget har ju flera andra säkerhets låsningar & desutom har vissa modeller möjlighet att andvändas utan att man låser dom!
trådskaparen har ju en 99:a & om draget är monterat när bilen var ny så bör han ha den varianten med graöt handtag & fyrkantig bricka runt det röda kontrollstiftet.
detta drag går ju att andvända utan att man låser med nyckeln!
Jag har aldrig hörtalas om att nyckeln är annat än till för stöld av draget.
Vad menar du med flera andra säkerhetslösningar? Det finns bara "spaken" som hindrar att man tar bort kroken.
Det är rätt som du säger att det går att använda kroken utan nyckel men detta ändrades senare. Men det finns som sagt bara c:a 7 olika nycklar så det är inte svårt att sno drag om någon skulle vilja det.
Jag kan inte säga att jag är säker men jag arbetar på företaget som utvecklade och tillverkade kroken åt Volvo. Enligt mina kollegor är det så men har inget skriftligt papper från Volvo på det.
Kroken med den gröna spaken är väldigt bra för man måste även vrida den lite. Sen har det kommit nya generationer och de senaste behöver man inte vrida något alls vilket gör att risken för att ta loss den av misstag är mycket större och det är därför som kravet med nyckeln kom. De krokarna med svart handtag är generellt de sämsta då det fanns en serie med fel på. Vet inte om ni kommer ihåg några husvagnar som lossnade för några år sedan?
De med blå handtag är väldigt bra och de går heller inte att använda utan nyckeln.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.