Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Hatar dubb. Låter för mkt
Mina Gislaved nordfrost 5 med fyrkantiga dubb går mycket tystare än mina 225/40-18 sommardäck :-)-)
av Pelleman78
Har provat både och här nere i söder och för mig är det numera alltid dubb.
Vi har ju skiftande väder och när vi har underkylt regn med isbana som följd då är dubben guld värda för mig.
av irie
Att välja bort dubb pga att "det låter för mycket" är ett av dom mest idiotiska argument jag hört.

Valet av dubb eller inte ska avgöras av var man bor och väglag.
Bor man på ställen där vägarna är belagda med snö 99% av vinterperioden (vilket dom flesta inta gör) så är valet enkelt, dubbat är helt onödigt då.
Om man däremot bor på ställen där snön inte ligger vit på vägen så finns bara dubbat som alternativ.

Hellre lite högre ljudnivå än att tappa fästet när man behöver det som bäst.

Bor i Göteborg och kör regelbundet till Skåne, att köra dubbfritt är inget alternativ för mig. Har kört bil i 25 år, dom senaste 15 uteslutande med dubbar.
av oldtimersmc
StringerBell skrev:
JonasL skrev:Tjena,
har köpt en XC70 AWD och ska fixa vinterdäck till den.
Någon med erfarenhet av dubb på denna modell? Behöver jag verkligen det med tanke på 4-hjulsdriften?
Förvisso har det varit ganska mkt snö här nere i söder de senaste vintrarna och inte ska jag ut i Europa och köra men det känns ändå bekvämare att köra utan.
Men jag föredrar säkert framför bekvämt.
Säkerhet sitter i huvudet inte i däcken. Det är hur du kör som är marginalerna. Kanske känns det tryggt med smattret från dubben. Man håller (obemärkt) något högre hastighet än man skulle gjort med dubbfritt - och vips! så är hela vinstmarginalen för dubb-på-is borta.
Ja då är det väl bara och säga upp vagnskadeförsäkringen då för det verkar ju vara så att folk som kör på dubblösa däck aldrig blir överaskade aldrig gör några fel och kör som gudar eller...
Statistiken talar ett helt annat språk, det smäller och folk dör i tysthet med sina dubblösa bilar.

Det värsta är att man dagligen möter dessa självgoda "jag kör bättre än andra" i trafiken varge dag.

Jag kör volvo för att om det händer det som inte får hända så skall vi ha så bra möjlighet att överleva som möjligt av samma skäl åker jag på dubbade vinterdäck.
Dessutom så älskar jag mina barn, så endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
av StringerBell
oldtimersmc skrev: Dessutom så älskar jag mina barn, så endast det bästa är gott nog
Jag fattar inte hur du kan sjunka så lågt som att insinuera att vi som åker dubbfritt riskerar våra barn liv.
Användarvisningsbild
av StringerBell
irie skrev: Bor i Göteborg och kör regelbundet till Skåne, att köra dubbfritt är inget alternativ för mig. Har kört bil i 25 år, dom senaste 15 uteslutande med dubbar.
Vilket innebär att du minst 95% av tiden kör på bar asfalt och har sämre fäste fäste än motsvarande dubbfria däck.

De flesta olyckor inträffar inte när det är halt. Det är bara att se på olycksstatistiken nu under sommaren. Perfekta vägar, ljust nästan hela dygnet, etc. Du vet aldrig när du behöver panikbromsa. Jag är nöjd med att veta att även på vintern har jag nästan alltid det allra bästa fästet, nämligen på bar asfalt.

Men som sagt, jag skulle aldrig beskylla någon för dåligt säkerhetstänk. Säkerhet handlar om helheten. Hur man kör, hur färska däck man har, hur gammal bil man har osv.
av irie
StringerBell skrev:
irie skrev: Bor i Göteborg och kör regelbundet till Skåne, att köra dubbfritt är inget alternativ för mig. Har kört bil i 25 år, dom senaste 15 uteslutande med dubbar.
Vilket innebär att du minst 95% av tiden kör på bar asfalt och har sämre fäste fäste än motsvarande dubbfria däck.

De flesta olyckor inträffar inte när det är halt. Det är bara att se på olycksstatistiken nu under sommaren. Perfekta vägar, ljust nästan hela dygnet, etc. Du vet aldrig när du behöver panikbromsa. Jag är nöjd med att veta att även på vintern har jag nästan alltid det allra bästa fästet, nämligen på bar asfalt.

Men som sagt, jag skulle aldrig beskylla någon för dåligt säkerhetstänk. Säkerhet handlar om helheten. Hur man kör, hur färska däck man har, hur gammal bil man har osv.
Håller med om att det oftast är bar asfalt i mitt fall men det motiverar ändå inte mig att välja dubbat, tar hellre det lugnare än att sakna dubben när dom verkligen behövs.

Som alltid vid körning så gäller det att anpassa hastigheten efter förhållandet.
Dubbdäck på bar asfalt är ingen bra kombination, det håller jag med om, det gäller att anpassa farten även vid dessa förhållanden.
Lugn kurvtagning och start-stopp är a och o annars så ryker dubben och då kan det gå illa den dagen då underkylt regn ligger på vägen och dubben verkligen behövs.
av oldtimersmc
StringerBell skrev:
oldtimersmc skrev: Dessutom så älskar jag mina barn, så endast det bästa är gott nog
Jag fattar inte hur du kan sjunka så lågt som att insinuera att vi som åker dubbfritt riskerar våra barn liv.

Ja det är oerhört provokativt och det funkar alltid det släcker det mest självbelåtna flin på nolltid...
Inte destomindre så är det sant, risken att råka ut för en olycka är mycket högre det har till och med trafikverket fattat numera.
av oldtimersmc
StringerBell skrev:

På sommaren så åker man på sommardäck om man älskar sina ... Men det fins folk som åker på "året runt däck"... (kan förklara en del av sommar statistiken).
Panikbromsa??? Du som använder huvudet hur tusan tänkte du nu?

Det du skriver här är en myt, ett bra dubbdäck spöar skiten ur ett dubblöst däck i alla grenar (lästipps Aftonbladets Robert Collin han kan tända ljuset för dig).
Fins massor av myter i denna fråga gödda av egna ekonomiska intressen, konservatism mm
ex "bästa däcken skall sitta på drivhjulen" (fel skall sitta bak alltid).
"Färska däck är bättre än gamla" ett försök från däckhandlarna att få folk att snabbara byta ut sina däck
"Dubbdäck har sämre grepp på asfalt" däcken sliter på beläggningen och det kostar kulor...
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har testat både dubbdäck och dubbfria däck på olika bilar. Alla otäcka tillfällen som jag varit med om i trafiken på vintern (det är inte speciellt många) har skett med dubbfria däck inblandade. Frun hade en BMW 525 med dubbfria däck när vi träffades, usch så läskig den bilen var med de däcken.

Jag försöker att alltid köra med insidan av huvudet, men ibland misslyckas även jag. Det är väl därför vi har olyckor i sverige?
Någon/något kan faktiskt springa ut framför bilen så jag helt plötsligt måste pallnita, det är rätt så svårt att läsa! För jag antar att ni som säger att man ska anpassa hastighet efter situation inte ligger och kör i 30km/h på vägarna året om för att någonting kan hända?

När det där oväntade händer så vill jag ha så bra grepp som bara är möjligt, jag har det inte på asfalt med ett dubbdäck men jag har den bästa kompromissen. Skillnaden i grepp på asfalt mellan dubbdäck och ett på vintern bra dubbfritt däck är mindre än skillnaden mellan dubbfritt och dubbdäck på is.

Jag kör en V70 för att jag vill ha en av världens säkraste bilar, jag kör med de bästa dubbdäcken för att minimera risken för olyckor.
Att sätta på ett billigt dubbdäck skulle falla mig líka lite in som att sätta på ett dubbfritt däck. Ett dubbdäck som är sämre än topp 3 i de större testerna ser jag inte ens åt, ett bra dubbdäck är för mig en billig livförsäkring.

Vad ni kör med är upp till er, men så som jag skriver ovan är hur jag tänker :)

När det där oväntade händer så vill jag ha så bra grepp som bara är möjligt, jag har det in
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]