Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Nu har jag fixat grejer...
Men självklart så va kondensorn skadan när jag packa upp den ur kartongen :(.
Får åka och byta den mot en ny :evil:

Men kan nån förklara för mig hur tryckvakten ser ut som sitter på torkfiltret ?
För i det nya filtret är det bara en gängat hål.
kan jag bara flytta över den som sitter på det gamla filtret ? (ser ju inte ut som att det kommer att passa :S )
av jaob
Har nu bytt Kondensorn.
Det va väldigt smidigt tyckte jag.

Nu återstår det bara att se om det är tätt vid alla skarvar.
av jaob
Fyfan va trött man blir, skiten läcker.

I den ÄNDA skarven som jag inte bytte packning i där läcker det.
Annars har jag bytt i dem övriga 7st skarvarna.

Läcker i anslutningen på torkfiltret som går till kondensorn.
Torkfiltret kommer monterat på kondensorn från tillverkaren och anslutningarna ska vara dragna och allt ska vara testat och godkänt står det på en liten lapp...

Det satt packningar överallt på kondensorn samt torkfilter men jag bytte alla andra förutom denna då jag antog att den skulle vara tätt där om nånstans.

Är autoexperten som sålt denna till mig.
Ska bli spännande att se om dom erbjuder sig att ge mig nya grejer och ge mig nån kompensation efter allt strul.

Återkommer med besked.
av jaob
glömt bort denna tråd. kan uppdatera den lite...

Autoexperten har skött detta snyggt om jag får säga vad jag tycker.. sen att både dem och jag har haft otur med Hellas kondensor är ju inte deras fel..

Dom lämnade in min bil på verkstad för att byta kondensor igen samt fylla om systemet då jag krävde nya grejer igen då det läckte vid torkfiltret på den förra. + att dom tar den kostnaden.

Roliga är att den 3e Kondensorn som dom beställde denna gång passa inte överhuvudtaget det va nått fel vid en anslutning, så dem va tvungna att beställa yttligare en kondensor, så nu är jag uppe i kondensor nr 4 från Hella.

Svårt att säga om det funkar som det ska då det har blivit så pass kallt ute nu men det va bara att jag hörde av mig i vår sen om den inte kylde som den skulle..
av xxargs
jope84 skrev:
Har jobbat med kyla och det kommer aldrig in fukt i systemet om det är tillräckligt med gas i. R134a Jobbar aldrig i de låga trycken vid de temperaturerna som ac används i, Där av alltid övertryck även i förångaren i kupén.
Den resonemanget fungerar på metallrör men inte elaster som gummi och plaster i slangar. Partialtrycket på ångan inne i en AC-slang är nere under 1% Rh eller 0.23 mBar vattenångryck medans på utsida är vattenångtrycket mellan mellan 7 och 25 mBar vid rumstemperatur (30 - 100% Rh).

Med andra ord är det väldigt torrt på insidan men fuktigt på utsidan - detta får följden av att det hela utarmas fukt på insidan i själva gummit pga. den låga partialtrycket av vattenånga på insidan vilket gör att det starta en fuktvandring i själva gummimaterialet från utsidan till insidan mha. diffusion - detta har inget att göra om det är 10 Bar övertryck gas på insidan av slangen mot utsidan - det hade vandra in fukt även om det hade varit 100 bar övertryck - det enda som räknas är skillnaden på absoluta partialtrycket av _samma ämne_ (vattemolekyler i det här fallet) mellan in och utsidan och man får alltså en vandring av vattenånga som till synes går från lågtryck (utsidan) till högtryck-sidan (insidan), men partialtryckmässigt går man från högtrycksidan (fukt i luften utanför slangen) till lågtrycksidan (torra gasen i slangen).

AC-slangar för R134a är idag är belagda med lager nylon invändigt just för att R134a-molekyler har väldigt svårt att trassla sig igenom nylonmolekylerna innan det senare går ut i gummit (som den vandrar fortare igenom) - men nylon släpper dessvärre den till storlek mycket mindre vattenångan väldigt lätt - faktum är att nylon (precis som PVC-plast) kan absorbera flera % vatten i sin egen massa på tämligen kort tid och ur vattenmolekylens perspektiv så är nylonlagret i stort sett obefintlig som hinder.

Detta gör att kylanläggningar med mycket slangyta som i en bil-AC fuktas upp invändigt förr eller senare, önskad värde är < 10 ppm fukt i kylmediet (motsvara mindre än 0.8% Rh fukt i gasen vid 25 grader C) och maxvärdet är 50 ppm (motsvarar ca 4% Rh fukt i gasen vid 25 grader C). I bil-AC så måste man ha ganska rejält stora torkfilter av den här anledningen för att kunna ta rätt på fukten som sakta tränger igenom slangväggarna under 5-10 år trots att det är mer eller mindre stort övertryck i dessa.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]