Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Jag har för mig att jag läst en statestik från Folksam ang bilbränder,Volvo låg LÅNGT ner i andel brinnande bilar. Dock står det aldrig på första sidan om något annat bilmärke brinner,kanske en liten artikel i tidningen.

/Fredrik
Du kan inte kolla på statestik !
kortslutningar går på brandförsäkringen, det var därför jag ville att ni skulle rabla upp antal könda fall med bilar som haft öppen låga
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
NCR skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 13,00.html

Jag tänker på min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5053

Jag undrar om dessa två saker har ett samband...? :shock:
inte en sportmösa att desa saker har ett samband, så basrmt har du inte bakom instrumentpanelen.
desutom så skulle inte en brinnande instrumentpanel få motorn att stanna & motorrumet att bli övertänt.
om du skulle ha för varmt bakom instrumentpanelen så skulle plasten först smälta.
Vi hadde ne utställnings bil på inommhus med radioläge hela sommaren 05, uten at den bran upp, vista var det varmt om man la handen vid stereon, men ägg gickdet inte kokka på den.
För att ni har testa en sommar på 1 bil, EN bil så kan det inte hända?
Du måste skämta, hur kan du sitta där och påstå nått sådant?
Är det så ni testar saker på en volvo då är det SKRÄMANDE.
nä det är inte statistiskt riktigt, men jag tror det fattas åtminstånde 100 grader innan nått kan börja brinna !
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:självklart vill förlagen sälja extra lösnummer i den mån dom bara kan, men faktum återstår att bilar som är mindre än 2 år gamla tar eld och brinner upp. Sedan om det är en volvo eller en trabant skiter jag i då jag tycker att alla bilar borde vara bättre på detta. Man har ju tex kommit ruggigt långt vad beträffar krocksäkerhet och borde kanske kolla lite mer vad man kan göra för att förhindr/begränsa framtida bilbränder. Tycker det är lite lustigt att så pass många verkar gå "i-försvara-Volvo-läge" när det pratas om bilars brister. Volvo har säkerligen minst lika mycket brister som många andra tillverkare och genom att lyfta fram det i bl.a. massmedia kanske vi i framtiden kan få en förklaringlösning. Skulle tex inte massmedia överhuvudtaget uppmärksamma bekymmer/brister med bilar så skulle vi inte ha ens i närheten den klass på våra bilar idag-oavsett märke.
Jag tycker man har kommit ruggit långt när det gäller bilar som brinner.
nån som har siffror på hur många bilar som varit max 5 år som brunnit dom senaste 10 åren?
sen jämför vi det med hur många bilar som sålts undeer dom senaste 10 åren (igentligen 15 åren då vi räknar med bilar som varit 5 år gammla.)

tror vi kanske har 5-6 bilar på dom åren. det är alltså långt under en promille av alla bilar som tar eld utan orsak
av Frigge
CarMan skrev:
Frigge skrev:Jag har för mig att jag läst en statestik från Folksam ang bilbränder,Volvo låg LÅNGT ner i andel brinnande bilar. Dock står det aldrig på första sidan om något annat bilmärke brinner,kanske en liten artikel i tidningen.

/Fredrik
Du kan inte kolla på statestik !
kortslutningar går på brandförsäkringen, det var därför jag ville att ni skulle rabla upp antal könda fall med bilar som haft öppen låga
Ja med viss modifikation,enl bolagen måste det varit öppen låga för att brandförsäkringen ska gälla, med andra ord har det med att göra hur man formulerar den typen av skada (det går att få igenom en kortslutning).
Jag håller med dig om att den statestiken kan vara missvisande då det inte handlar om enbart öppen låga och uppbrunna bilar men dom fallen finns ju ändå med där vilket då också visar att Volvo har lite av både kortslutning o öppen brand.

/fredrik
av nevyn
Det är konstigt att inte fler bilar brinner. Om man tänker på vad en bil innehåller, gnistor, litervis med lättantändligt bränsle, höga strömmar, avancerad elektronik, och detta i en mycket krävande miljö. Nä jag är förvånad att bilarna, alla märken, brinner så pass lite.

Sen är det så roligt att så fort en bil brinner så anklagas tillverkaren, men om ett hus brinner ner så går man oftast på husägaren, eller så är det en okänd pyroman. Vadan denna skillnad? I vissa fall är det konstruktionsfel, men när det är så går ju alltid tillverkaren ut med en återkallning och rättar till felet, kosta vad det kosta vill.

För att citera ett tidigare inlägg:
"...faktum kvarstår att bilar brinner upp. Och det är väl det jag/vi vil ha bort oavsett märke."

Så länge du har bilar med förbränningsmotor och lättantändliga bränslen får du nog svårt att lyckas med detta.
av Frigge
nevyn skrev:Det är konstigt att inte fler bilar brinner. Om man tänker på vad en bil innehåller, gnistor, litervis med lättantändligt bränsle, höga strömmar, avancerad elektronik, och detta i en mycket krävande miljö. Nä jag är förvånad att bilarna, alla märken, brinner så pass lite.

Sen är det så roligt att så fort en bil brinner så anklagas tillverkaren, men om ett hus brinner ner så går man oftast på husägaren, eller så är det en okänd pyroman. Vadan denna skillnad? I vissa fall är det konstruktionsfel, men när det är så går ju alltid tillverkaren ut med en återkallning och rättar till felet, kosta vad det kosta vill.

För att citera ett tidigare inlägg:
"...faktum kvarstår att bilar brinner upp. Och det är väl det jag/vi vil ha bort oavsett märke."

Så länge du har bilar med förbränningsmotor och lättantändliga bränslen får du nog svårt att lyckas med detta.

Håller med dig till 100% :lol:
Mycket bra skrivet !!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
som tur är så brinner ju bilar nästan aldrig, glöm inte det.

Hur många personer kan ni räkna upp att ni känner, om ni tar med alla avlägsna släktingar o kompisars kompisar, arbetskamrater m.m. Ja det blir hundratals personer. Har nån av dom råkat ut för att en bil briner? om ja, var det en bil från 1990 o nyare?
av nevyn
Jag kan börja.

I bekantskapskretsen, inkl bekantas bekanta. 0 bilbränder ca 5 uppbrända värmeslingor.

Fast en gång tog det eld i en bil som en kompis höll på att svetsa i.
Användarvisningsbild
av åsaboe
nevyn skrev: Fast en gång tog det eld i en bil som en kompis höll på att svetsa i.
Var det en Volvo? :mrgreen:

Jag känner inte heller till en enda brand, varken bland vänner, bekanta, släktingar, arbetskompisar eller vad det vara månde. Som väl är.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:som tur är så brinner ju bilar nästan aldrig, glöm inte det.

Hur många personer kan ni räkna upp att ni känner, om ni tar med alla avlägsna släktingar o kompisars kompisar, arbetskamrater m.m. Ja det blir hundratals personer. Har nån av dom råkat ut för att en bil briner? om ja, var det en bil från 1990 o nyare?
Självklart så har du rätt i detta , men jag tycker det är självklart att tidnignarna o nyheterna blåser upp detta då det är en VOLVO som brinner, trottas allt är det en svensk bill o det finns MÅNGA av dom i Sverige

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]