Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Kom just innanför dörren här hemma efter att ha varit i Uppsala över jul och har en fråga till er som har nyare v70 (dvs 05 och framåt).

Upplever ni att det blir väldigt varmt på mittkonsolen? Typ vid tempknapparna är det skållhett efter ca 1 timmes körning och för att inte tala om hur det känns om dessutom stereon är på, då är det lilla facket där jag har min mobiltelefon liggande (där man annars monterar telefonen eller mugghållaren bredvid stereon) jättevarmt.

Jag märkte aldrig detta på min V70 -04:a nämligen. Kan det vara ett fel? Nån ventilation som inte är som den skall eller är det helt normalt att man nästan inte kan hålla kvar fingret för det är så hett? :shock:
Användarvisningsbild
av Mats
Radion brukar bli jäkligt varm. Men så hade vi redan på S80 runt -99 :)
av NCR
Mats skrev:Radion brukar bli jäkligt varm. Men så hade vi redan på S80 runt -99 :)
Så du tror det är helt ofarligt eller skall jag slå en signal och kolla med dom "bara i fall att"? För det är inte bara stereon som blir het utan hela ECC-panelen, framförallt på vänstra sidan av den. :???:
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mats
Jag har aldrig brytt mig om det men för säkerhets skull ring o kolla med dem, annars finns det säkert någon här som vet...
av NCR
Jag ringde Bilia och frågade nu på morgonen och pratade med en gubbe där som sa att även i hans V70n -05 hade han lagt märke till att det var rätt varmt i den också och att jag antagligen inte behövde oroa mig. "Antagligen" kändes inte tillräckligt säkert för min del så jag ringde min morgontrötte personlige meck och frågade honom samma sak, och han däremot skulle kolla runt med några kollegor om deras V70n också blev varma på det sättet. Så nu får man se. Min förhoppning är ju att jag slipper åka in med bilen en enda gång innan servicen på den, men kollar jag inte detta kommer min fru att vara på mig som ett ilsket bi tills vi har fått svar. :)
av Frigge
Du behöver INTE vara orolig för att ECC-panelen blir varm,så är det på alla o det är helt normalt. Jag vet att den blir VÄLDIGT varm men det är absolut inget att oroa sig för.

/Fredrik
av slippy
Nej det är säkert inget att oroa sig för, bilen kommer nog inte brinna upp
men hur mår tex mobilen av att ha legat och blivit tokvarm i lilla facket på vänster sida ?

Kan ju inte vara särskilt bra ?
Jag har iallafall slutat ha känsliga prylar i det facket då jag kör längre sträckor.
av NCR
slippy skrev:Nej det är säkert inget att oroa sig för, bilen kommer nog inte brinna upp
men hur mår tex mobilen av att ha legat och blivit tokvarm i lilla facket på vänster sida ?

Kan ju inte vara särskilt bra ?
Jag har iallafall slutat ha känsliga prylar i det facket då jag kör längre sträckor.
Ok, så den blir lika varm på din alltså. Skönt att veta! :)
Användarvisningsbild
av _Rick_
Man kan ju fråga sig.. varför :) vad är det som gör det så förbaskat varmt
av NCR
_Rick_ skrev:Man kan ju fråga sig.. varför :) vad är det som gör det så förbaskat varmt
Jo, den frågan hoppas jag få besvarad av Volvo. Jag blev uppringd av en tjej som undrande hur första veckan med bilen hade varit och hur nöjd på en skala från 1-5 jag var med säljaren osv. Då passade jag på att fråga om detta och hon skulle bolla det vidare upp i organisationen och sedan återkomma med svar till mig.

Mycket möjligt. Jag har inte haft AdBlue-bil […]

Fällbart framsäte?

Nja, i praktiken kunde man ju göra detta reda[…]

Har ingen aning om hur detv ser ut, men kan du ka[…]

Tomgång och vevhusventilation

Min trottel positions givare (TPS) var dålig[…]