- tor 06 maj 2010, 21:09
Det går att göra ägarbytet men köparen tar en väldig risk. Betalar inte säljaren lånet på bilen så kan långivaren hämta bilen om du inte löser hans lån.
thewayout skrev:okej tack för svaren. nu till nästa fråga som kanske inte passar in här men jag frågar för att få ett snabbare svar.Den som äger bilen det är kreditköp på FÅR inte sälja bilen utan att lånet löses. Bilen utgör säkerhet för hans lån och utan bil = ingen säkerhet för långivaren.
släpper vägverket igenom ett ägarbyte fast det är lån på en bil tex? om jag nu löser lånet på en bil som jag vill köpa så tar ju säkert några dagarna innan kreditspärren är löst..dvs då går det ju inte att skicka in nuvarande regbevis förrän man fått ett nytt eller har jag fel? hur ska jag då veta att säljare genomför ägarbytet sen då han fått det nya regbeviset? sen kan jag ju inte skriva under på ett ägarbyte om vi inte ens fått det "nya" regbeviset?
Det går att göra ägarbytet men köparen tar en väldig risk. Betalar inte säljaren lånet på bilen så kan långivaren hämta bilen om du inte löser hans lån.
- By Juan