Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft lös det hela ett par ggr utan att märka att skulle ta i nån stans när man sätter tillbaka överdelen på oket eller att det skulle vara nått typ av glapp i glidpinnarna, bilen har som sagt endast gått 6088 mil och oket ser fräsht ut. Igår ringde en trevlig kille från Skruvat.se och erbjöd mej olika typer av lösningar på problemet och vi kom överens om att jag ska börja med att prova nya klossar som dom skickar kostnadsfritt. Tid för det får jag förhoppningsvis i helgen så fotsättning följer. Tack för det visade intresset :-)-)
putte62 skrev:Kan det vara plåtkronan som sitter på kolvsidans klots (som trycks in i kolven) som är deformerad (plåt som hamnat mellan klots och kolv) så att kolven inte ligger an jämnt mot klotsytan? Långsökt men möjligt.
Nja, det är mest på den yttre klossen som endast pressas in mot skivan av "klon" som utgörs av andra delen av oket ;-//
Så där ja, nu är det fixat!
Fick nya klossar av skruvat.se och vips, klossarna tar på hela ytan. Kan inte se nån skilnad på dom nya och gamla klossarna förutom att på ena klossen som sitter i kolven var ett fjäderbläck av men tror inte det var avgörande + att en kloss hade mycke färg i överkant som har tagit uppe i oket. I vilket fall funkar det nu perfekt och jag vill tacka killen på skruvats kundtjänst som var tillmötesgående :D

Ps. Tackar för visat intresse :-)-)
Oj. Tur man läste denna tråd innan man införskaffa nya bromsprylar till sin egen bil. Hade för avsikt att beställa nya belägg runtom till min V70 -04 D5a, manuell. Men efter att ha läst tråden och dom problemen TS haft är jag tveksam. I mitt fall är beläggen slitna mer eller mindre runt om. Vet inte när Volvo bytte dom sist (bilen är servad sen ny på Volvo, 12k mil idag). Såg nån siffra att vid 8000 mil byts beläggen (stämmer det, eller är det snarare behovsanpassat utifrån slitage?).

Har inte grundligt checkat skicket på skivorna men ska det innan jag beställer beläggen + monteringssatsen.

Ni som meckat bromsarna på v70 (har haft min v70 i 3v).
Köper jag rätt prylar om jag anskaffar nya belägg runt om, monteringsats runtom. Nåt mer jag behöver komplettera med?

Kan tillägga att mina bromsar fungerar som dom ska utan vibrationer, missljud eller annat. Bara vanligt slitage och underhåll som föranleder behovet av nya klossar (förutsatt att skivorna är okej).

Och sista frågan. Törs man köpa prylarna på skruvat.se eller?

Tacksam för svar.
Mvh Mistral

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]