Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
chuck skrev:Bara att ta på sig bältet innan man vrider på nyckeln så är problemet ur världen. Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara ett oöverstigligt problem. Känns bra mycket mer problematiskt för mig att hålla på i timmar för att försöka koppla bort en påminnare som varje modern bil bör ha.

Och så glömsk som människor är (inklusive mig och säkerligen också dig) så behövs påminnaren. Jag själv glömmer ibland och finner då stor nytta av påminnaren. Den gånge man glömmer kan ju vara den gången man krockar.

Hela diskussionen känns bara så konstig tycker jag. Sedan att du börjar blanda in hastighetsvarning så ser jag inte hur detta har med saken att göra. Nu var det bälten vi pratade om
Jättefint, Chuck...då du inte kan se något problem med påminnaren så behåller du den. Låt oss andra lösa våra problem utan att komma med pekpinnar och moralkakor. Du skadas väl inte av att jag kopplat ur min påminnare? Ingen annan skadas heller, inte ens jag eftersom jag använder mitt bälte (och nej, jag är inte så glömsk att jag glömmer bältet ibland! Det har ALDRIG hänt!!!) Att du inte ser liknelsen med hastighetspåminnare visar bara att du inte förstått vad vi som ogillar bältespåminnare menar. Det är inte bälten vi pratar om, det är överförmynderiet det handlar om.

Jag håller helt med dig, diskussionen ÄR konstig! Vissa av oss vill inte ha bältespåminnaren och därför ställs frågan om hur den kan kopplas ur. Att ni som vill behålla den sedan hoppar på oss är fullständigt onödigt och konstigt!
Användarvisningsbild
av CarMan
chuck skrev:
Fred skrev:Ja du, Chuck...om det är den mest korkade tråd du läst så har du nog inte läst så många trådar. Dessutom är denna fråga väldigt ofta ställd och väldigt många människor söker information om detta problem. Om du tycker att alla dessa människor är korkade så har du antagligen inte mycket empati.

Det KAN ju faktiskt vara så att många av dem är som jag, som ALLTID använder bälte när det behövs och inte behöver bältespåminnaren. För det är just det det handlar om, en bältes-PÅMINNARE!

Om man följer den inslagna vägen så kommer vi snart få hastighetspåminnare också. "Ding-ding-ding, du kör 120 km/h på en 110 km/h-väg". Även om man alltid kör lagligt så kommer plingandet påminna om hastighetsbegränsningen vid omkörningar och nedförsbackar om man inte bromsar. Det är både olagligt och farligt att köra för fort, så varför inte ett "ding-ding-ding" för att påminna om detta också?!
Bara att ta på sig bältet innan man vrider på nyckeln så är problemet ur världen. Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara ett oöverstigligt problem. Känns bra mycket mer problematiskt för mig att hålla på i timmar för att försöka koppla bort en påminnare som varje modern bil bör ha.

Och så glömsk som människor är (inklusive mig och säkerligen också dig) så behövs påminnaren. Jag själv glömmer ibland och finner då stor nytta av påminnaren. Den gånge man glömmer kan ju vara den gången man krockar.

Hela diskussionen känns bara så konstig tycker jag. Sedan att du börjar blanda in hastighetsvarning så ser jag inte hur detta har med saken att göra. Nu var det bälten vi pratade om

bara att tapåsig bältet innan man vrider om nyckeln !!! nä skulle inte tro det !!!
Jag förstår att det är iriterande på en 99-00 då det plingar så fort nänningen är på, men på alla andra årsmodeller så måste ju bilen rulla, o då försvinner ju prblemet.
Användarvisningsbild
av isak
problemet försvinner inte möjligen OJUDET?
isak
av tomme
Jag som backar ut ur garaget varje morgon tycker att dom 5 första plingen är OTROLIGT enerverande eftersom jag inte tar på bältet för att först backa ut, och sen ta av bältet för att gå och stänga garage porten!
Plinget som startar efter att man passerat 5 km eller vad det nu är, är däremot en väldigt bra påminnare!
(köpa en port med fjärrkontroll går, men är j-vligt dyrt)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag förstår att det kan vara iriterande att backa ut o höra plinget.

själv så tar jag inte på mig bältet när jag kör från kundparkeringen o in i verkstan (det blir en hel den bilar / dag & mycke pling)
sen när jag kör ut dom så kör jag ut & över gårdsplanen innan jag tar påmig bältet. Man vängersig.

det som är iriterande är när bilarna har amrekansk mkvara, så plingar det om nckeln är i & förardörren öppen, ett läge kunden kanske inte lämnar bilen i, men jag gör ofta vid felsökningar...
av Cedrix
Vad händer om man kopplar förbi brytaren som sitter i bälteslåset?
Känner den av att ingen har tagit av sig bältet på väldigt länge och ge någon felkod eller?
Håller själv också på att bli vansinnig på detta! Har ca 400 meter från postlådan och ner till huset (egen grusstig som tillåter max 5 km/h). Lite irriterande att måste ta på sig bältet igen varje gång.
av Fred
Om du har en XC90 (som ju tråden handlar om egentligen) Cedrix så vet jag inte hur det fungerar. I min V70N har inte någon felkod satts på två år på grund av att jag moddat bältespåminnaren. Jag tror inte att det kommer göra det heller...
Användarvisningsbild
av CarMan
Du kommer att lura SRS systemet (den har olika parametrar beroende på om nån klantskaller har glömt bältet eller ej)

Det tar 21 dagar att göra en ovana till en vana (ta på dig bältet)

efter 21 dar kommer du inte ens tänka på att du tar ådig bältet, det går automatiskt (även om du bara kör in i garaget)
Användarvisningsbild
av gooose
Höj radion så slipper man höra det som man stör sig på

Med ljuv musik kan även en del gnissel och gnek försvinna

Som jag förstår det hela så åker många omkring i en helt total tyst bil även med fläkt i läge av
För så många små ljud som man lyssnat på med kunder men många kan inte visa mig ljudet utan att allt är avstängs och har man tur kan man höra ett litet gnissel
Men med fläkt på och radion av så höres inget
Och med radio på försvinner ytterligare ljud mao inget missljud höres

Så höj upp stereon njut av musiken så hör man inget och kan åka i sin egna lilla bubbla och köra med eller utan bälte som man behagar :D

//GOO-OSE
Användarvisningsbild
av isak
kört med mod bältesvarnare 2 år inga felkoder har dykt upp
Isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]