Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
LappenNorr skrev:Jag får då ALDRIG min D5 AUTOMAT -04 att ta mer än 0,7 hur jag än kör så jag vet inte riktigt vad du har för fel på din bil.......................
Busenkelt, byt din -04 mot en -07 så får du den nya 6-vxl geartronic lådan, den varvar motorn glatt till 3500 rpm vid vardagskörning och då går det år diesel kan jag lova.

Räcker ju med att man släpper gasen vid en sjuttio-skylt så släpper lådan lockupen taggar lådan ned... varför det??? Jag saktade ju bara av lite.. från 90 -> 70 km/h, tror lådan att jag är någon Fittipaldi som ska tokaccelera iväg när det blir 90 igen om 3 mil och därför växlar ned redan nu bara för säkerhets skull.

Varför den är programerad så fattar jag dock inte, 400 NM är ju björnstark och det finns ingen anledning att dra så på växlarna om man inte ska rejsa.....
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
@Dieselmagnus: 1,25 lit/mil är snittet över hela tanken. Det innebär i klartext att bilen drar ungefär 1,5 liter milen i stadstrafik och runt 1,00 i 125 km/h.

Det är inga fel på bilen, har redan kollat upp det. Det går att köra den snålt men då måste man ha ett helt hönshus under gaspedalen. Körde till Idre för några helger sedan, låg pga fartkameror runt 90 km/h, bilen drog då 0,84 lit/mil över hela tanken.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag ligger som sagt på drygt 100km/h med farthållare inkopplad och min maximala förbrukning har varit 0,69l/mil då med en del stadskörning. Jag har inte ett ägg mellan fot och gas men drar på upp till rätt hastighet och sen i med farthållaren
Användarvisningsbild
av gooose
Ligger man med 0,9l/mil med en 2,4D som är samma som gamla D5 så kör man ganska oekonomiskt eller så är det fel på bilen helt enkelt.[/quote]

"Gamla"D5 tom 05 163 HK "Nya"2,4D from 06 (Partikel filter) 163HK är endast samma vad det gäller HK resten är annorlunda

Problemet ligger i A-lådans programmering
Tom 05 Gamla d5 5 vxl a-låda riktigt programmerad för diesel from 06 a-låda 6 vxl låda alla dieslar 140,163,185 HK
programmerad som om den skulle sitta på en bensin motor man måste varva den inte köra på vrid momentet som en Diesel bör köras där av förbrukningen

Det har dom löst på V70II 2,4D genom att låta lådan gå mera på vrid och fått minskat förbrukningen (Detta efter uppgradering av programvara) Man får bara hoppas att dom gör detta med alla Diesel automater så dom blir som dom skall

//Goose
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Oki det är därför nya 185hk modellen har fått kritik för hög förbrukning. Måste ju vara jäkligt klantigt att programmera låda så fel eftersom en diesel ska dra på låga varv. Synd bara att lådan är så usel i det avseendet men att tänka sig att en diesel drar mer än min 9-5 aero med 5vxl aut gjorde känns konstigt.
Användarvisningsbild
av Honke
Jag får väl helt enkelt åka till närmsta volvohandlare o prova en 163Hk och en 185Hk o se vilken man fastnar mest för o samtidigt hålla ett öga på hur mycket diesel de drar i sig....
av dingan
jag är en lycklig ägare av en v70 d5 av årsmodell 2006, bilen besitter en brutal prestanda i diesel mått mätt :))) 185 hårt arbetande hästar å jag kan inte klaga på bränsleförbrukningen.. köpte bilen på kvd i landskrona, tankade full tank i hbg å började färden hem till umeå, med farthållaren på 120 km/h. I ö-vik å ca. 113 mil senare var de dax för tankning varvid denna brutala herrgårdsvagn hade dragit i sig 0,54 l/mil till min stora belåtenhet ! så inte känns de som att den slukar i sig så mycke.. tilläggas bör att detta som sagt var extrem långkörning men, har nu hunnit testa bilen på hemmaplan å har kört den två tankar till å från arbetet ca 9 mil om dagen å kör den på 0,59 l/mil med en march fart på ca 120 å jag är ej rädd å använda gasen när jag ska iväg ! så mitt råd lyder, köp den bil du tycker passa dig bäst, å blir det en 185 hästare så lär du inte bli besviken, varken på prestande eller bränsleförbrukning !

skepp å hoj !
Användarvisningsbild
av isak
hej
de siffror du nämner dieselmagnus känner jag igen. har alldrig tagit över litern m husv- dock en liten 920kg ca 95km.
isak
av dingan
va ju fortare man kör..?? jag säger ju bara fakta ! jag tror inte att min bil dra mer bränsle om jag kör saktare ??:-/
de finns ingen anledning å ljuga om va min bil drar.... min är manuellt växlad !
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]