Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eikido skrev:Denna olja är ju extremt välspecad:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36831/

Visst funkar den?

Står att den är JWS 3309 kompatibel.
Den funkar alldeles utmärkt, har själv kört med Biltema-olja i över ett år nu.
Och till biltema-skeptiker: är oljan 3309 klassad, då uppfyller den kraven till viskositet/tillsatser/smörjande egenskaper mm som v-lådstillverkaren har satt, ergo är trygg att använda.
Bra mkt behändigare med en 4L kontra 20L dunk också. Jag hinner fundera vilken jag ska köpa några månader till.

Edit: Man kan ju spola lådan med biltema och slänga in nån finare olja sen om man känner för de.
marimbalanguage skrev:
eikido skrev:Denna olja är ju extremt välspecad:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36831/

Visst funkar den?

Står att den är JWS 3309 kompatibel.
Den funkar alldeles utmärkt, har själv kört med Biltema-olja i över ett år nu.
Och till biltema-skeptiker: är oljan 3309 klassad, då uppfyller den kraven till viskositet/tillsatser/smörjande egenskaper mm som v-lådstillverkaren har satt, ergo är trygg att använda.
Så allt som har 3309 klassen fungerar? Då är allt som behövs för den specifika lådan inbakad i klassen? Hur tycker du Mannol oljan verkar som jag skrev om lite längre upp?
MathiasS skrev:Jk unitrans från q8 som swedol säljer är ett väl beprövat kort. Den är billig också. Använd den.

....men ja, det räcker med att oljan är 3309-klassad i detta fall.
Okej den verkar också vara billig, saken är att jag har redan beställt Mannol oljan sen någon vecka tillbaka, men sen blev jag tveksam. Därför ville veta mer om hur klassifikationen fungerar innan jag trycker i den, men om 3309 bör räcka då är jag övertygad.
Hade jag vetat om Jk unitrans oljan hade jag tagit den. Men jag kan bli försökskaninen på Mannol oljan och jag kommer att skriva hur det går och funkar.

Ingen hade betalat dubbla för "finare" bensin, och jag ser lite på olja samma sak.. Hoppas jag har rätt.
Alexxelax skrev: Ingen hade betalat dubbla för "finare" bensin, och jag ser lite på olja samma sak.. Hoppas jag har rätt.
Blir ju riktigt inte en bra jämförelse, hur ofta byter man olja i lådan jämfört med att tanka. Jag är lite allergisk mot dom billigaste prylarna som finns att köpa och det gäller allting. Men som ni säger är det säkert i princip samma produkt men det ska kännas bra i hjärtat också. Men jag kommer nog köpa 3x4L biltema och 8L av nåt annat. Blir ju inte många hundringar dyrare.
Olja bytt nu, bilen åkte mycket bättre. Kommer att fortsätta köra och sen säga hur det går med lådan om den rasa eller ej.

Jag märkte att oljan börjar bli lite sotig, är mer vinröd nu efter några timmars körning, det kanske är normalt?
Det är väl ändå ett tecken på att sköljningen inte var grundlig nog? Om det betyder att något annat är fel vågar jag inte yttra mig om.

Min olja, så långt som det nu går att avgöra på det som fäster sig i stickan är ljusröd/rosa till färgen 1år efter sköljning.

Den var helt svart till att börja med vid sköljningen, 12L totalt gick det åt innan jag tyckte att det räcker. Det här var på en XC90 med 5 växlad automat. Jag växlade också igenom alla lägen flera gånger under processen. Växellådan var väl varmkörd innan vi började, man kan se temperaturen i VIDA.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]