Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
Lindhardt skrev:Behöver byta stabilisatorstag på min S60 och kommer kanske med en dum fråga men jag är helt grön :P Sitter där på båda sidorna fram och bak? Är händig i övrigt så tror ni jag fixar att byta dom själv? Tack hej :)
Japp, sitter både fram och bak och höger respektive vänster sida. De förbinder krängningshämmaren med hjulupphängningen. Jag handlade på Biltema och enda skillnaden är att det var mindre storlek på Torxen än på de som satt där. Jag vet inte om det var original eller pirat som satt där. Du använder torx som mothåll för att inte dra sönder kulleden.

Jag köpte detta torxkit: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=144285 samt det som Biltema namnger som stabilisatorstag.
av S60AWD2.5T
Ja det sitter på krängningshämmarstagen både fram och bak.
De är lite längre fram än bak om jag minns rätt.
Du kan inte missa dom klena grejor.
Se till att hissa bilen på båda sidorna när du byter annars bryter det i krängningshämmaren.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av Ringhede
På ena bilen (S60 + V70N) fick jag använda vinkelslipen då muttrar rostat fast och torxen gick runt.

Inga direkta problem bara man har skyddsglasögon och är rädd om fingrarna.

Relativt enkelt jobb, bara man hissar båda sidor och ställer t.ex. ställer bilen på pallbockar.

mvh Roland
av Tartryffel
Lindhardt skrev:Behöver byta stabilisatorstag på min S60 och kommer kanske med en dum fråga men jag är helt grön :P Sitter där på båda sidorna fram och bak? Är händig i övrigt så tror ni jag fixar att byta dom själv? Tack hej :)
Det är båda sidor och du klarar det garanterat själv.
av S60AWD2.5T
Ringhede skrev:På ena bilen (S60 + V70N) fick jag använda vinkelslipen då muttrar rostat fast och torxen gick runt.

Inga direkta problem bara man har skyddsglasögon och är rädd om fingrarna.

Relativt enkelt jobb, bara man hissar båda sidor och ställer t.ex. ställer bilen på pallbockar.

mvh Roland
Jo jag behövde allt vinkelslipen bak, men ville inte skrämma upp trådskaparen :D
Senast redigerad av 1 S60AWD2.5T, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lindhardt
Jag har nu bytat alla fyra stagen. Va lika bra när man ändå var igång. Behövde inte ens vinkelslipen, gick hur bra som helst! :) och det bästa....bilen är tyst!!!
av borstarmicke
Har lite vibrationer i bilen o bakvagnen känns lite orolig, är det bara klonkande som dåliga stag ger, lr kan det ge sig till känna med andra symtom?
av monster
borstarmicke skrev:Har lite vibrationer i bilen o bakvagnen känns lite orolig, är det bara klonkande som dåliga stag ger, lr kan det ge sig till känna med andra symtom?
Klonkar det inte så är dom nog inte dåliga... än. (:
Men du kan ju känna efter glapp, se till att krängningshämmaren är avlastad bara, annars blir det svårt att känna glapp.

Kan ju finnas andra orsaker till dina problem.
Stötdämpare, obalans i däck etc.
Användarvisningsbild
av maccus
Fördelarna med Mekonomens grejer det är man får 3 års garanti på reservdelarna som du köper hos dom & i vissa fall på speciella märken så lämnar dom 5 års garanti

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]