Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
wissel skrev:Kamremmen skall vara bytt vid 16 000 mil om inte SPRING.
Du skall få Kvittot på Kamremsbytet.
Liten rättelse är på sin plats här. Det spelar ingen som helst roll om kamremmen är bytt senare så länge den var hel vid bytet. Det är inte så att en bil går sämre med en gammal men hel rem.
Med andra ord, om ägaren har slarvat med bytet och gjort det senare så gör det ingenting, bara du ser att det är gjort. Och ju längre han har väntat, desto längre tar ju du dig på nuvarande rem.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Kan starkt rekommendera dig att köpa en V70 2.5T-04. Har haft min i fyra år och den har varit helt klockren. Snart gått 19 000mil. Har bekanta som haft en 00 och en 01 som har haft mycket bekymmer med framvagnarna (klonk). När jag köpte min fick jag tipset att köpa en 04 eller nyare då många problem/brister är åtgärdade. Annars en helt fantastisk bil med komfort, fart och helt ok bränsleekonomi (landsväg). Men Toyota är ingen dålig bil heller men dock övervärderade då de känns billiga och plastiga. Men trots allt en driftsäker bil! Lycka till :-)-)
av Larzan
Avensis.
Fick låna en ny under tiden jag hade min egen D5 på verkstad.
Jag har aldrig någonsin haft en så stor längtan till min egen bil.
Toyan hade gummisnoddmotor troligtvis, tråkigare bil fick man leta efter.
Man satt som på en stock, Lite högt och helt utan stöd för ryggen.
Knappar till radio och luftinställningar, saknade orangutangarmar.
Glömt bältet, skrämsel-pipande gör säkert susen, tar man i alla fall inte på sig bältet trots en vansinnigt tjutande i kupen, så sätter helvetet igång med en form av ljudvapen mot föraren. Hemsk signal (som dock slutar efter 2 minuter)

Visst, bilen den gick tyst. Det var gott om plats för barnens ben när de satt i baksätet. Men bilen var totalt känslolös och skapade ingen annan känsla i kroppen än likgiltighet.
Det enda positiva jag kan komma på så här på rakt är växelföraren. Det gick distink och relativt korta lägen.

*drive and enjoy, don't buy a Toy..*
av tomme
Gällande soppaförbrukningen så var på din vakt!!! jag åker oftast med min 2,5T från 06 på stadskörning med automat och då menar jag riktig stadskörning, snitt på färddatorn på mellan 27-31kmh och då drar den minst 1,4 per mil. men allt är ju som sagt relativt, jag har kört landsvägskörning också och då lyckats komma ner i 0,78 per mil!
så om du kör mycket stadskörning så är nog inte V70 2,5T automat en lyckad kombination! men det är j..ligt skönt att åka med en geartroniclåda!
av Daddan
tomme skrev:Gällande soppaförbrukningen så var på din vakt!!! jag åker oftast med min 2,5T från 06 på stadskörning med automat och då menar jag riktig stadskörning, snitt på färddatorn på mellan 27-31kmh och då drar den minst 1,4 per mil. men allt är ju som sagt relativt, jag har kört landsvägskörning också och då lyckats komma ner i 0,78 per mil!
så om du kör mycket stadskörning så är nog inte V70 2,5T automat en lyckad kombination! men det är j..ligt skönt att åka med en geartroniclåda!
Nej, i ren stadskörning är det nog ingen av alternativen som är bra. Jag har 1,2 per mil med 28-30km/h i snitt på färddatorn. Handlar nog om körsätt eller att du kanske har något fel på din bil för 1.4 per mil är för mycket.
av tomme
1,4 kan ju också bero på yttre omständigheter som att vi har som oftast mellan 15 och 30 minusgrader!
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]