Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

conZair skrev:Kollas inte höjden när man besiktar bilen? Bord inte bilprovningen då reagera att lyset står lågt?
Visst gör dom det... och det borde de väl ha reagerat på... ?:-/
yuphin skrev:
Micke_vb skrev:På min V70 tyckte jag att xenonet lyste väldigt dåligt, i alla fall mot andra bilar med halogenlyse. En skarp kant ca 25-30 m framför bilen, kollade upp det på jobbet och det stod väldigt lågt. Efter justering är det en enorm skillnad, verkar som många kör med för klågt justerade ljus...

Precis som jag känner det...väldigt jobbigt med så kort belysning när man kör på mörka vägar..Så antagligen kan verkstaden justera detta n'är jag ska in på måndag.
Vi gjorde nyss service och jag gnällde på att lyset stod lågt, ca 20m framför bilen som ni vittnar om. Kommentaren från verkstan var dock att "det är inom felmarginalen" och de gjorde ingen åtgärd.

Det var bara att ta saken i egna händer. Ställde bilen framför en vägg och markerade med tejp överkanten på aktuellt läge. Skruvade lite (ca 1/2 varv) tills det höjde sig aningens över tejpen. Körde en provsväng för att testa. Upprepade proceduren tills lyset kändes rätt inställt. Ställde faktiskt tillbaks lite efter sista svängen för tillslut försämras det istället för att förbättras.

Har tänkt åka in till bymeken för att få det kollat men har inte hunnit. Ingen har blinkat argt hittills (dock endast 3 dagar).

Resultatet? Mycket bättre! Katastrof att de inte gör det ordentligt på servicen.

Ni som har auto-nivåjustering, tänk på att bilen kan skjunka ihop lite bak om den står länge, gör justeringen direkt efter att ni kört en sväng.

Har börjat kolla på xenon-konvertering av helljuset, vore inte helt fel...
Vid service så ingår det at kontrolera & justera ljuset. Man ställer in exakt samma längd för xenonljus som för haligen ljus.

en liten rolig ditalj på XC60 är att den höjer ljuset när man åker fortaren är 90 (tror det var 90) sen justeras det ner igen om man åker saktare än 70.

P2 bilarna har bara dynamisk justering, den justerar om bilen lastas tungt. den nya S80 & V70II samt XC60 klarar statirk & dynamisk reglering dom kan alltså både hantera tungt lastad bil & hjöd justera mot acceleration & bromsning
conZair skrev:Kollas inte höjden när man besiktar bilen? Bord inte bilprovningen då reagera att lyset står lågt?
Jaa, den kollas av bilprovningen. Om dom är snäll och det bara är lite fel så kan dom ändra åt dig. Annars borde det ju bli en 2a för felaktig ljusbild.
tyver så får inte bilprovningen justera xenonljus (nån konstig regel)
Vid en service fick jag strålkastarna (halogen) nedjusterade toklågt så jag åkte tillbaka dagen efter och bad dem kolla hur det stod och fick besked att det var perfekt inställt. Jag justerade då upp dem rejält mycket på egen hand (syftade mot ett lågt staket som brukar lysas upp av andra bilar) och åkte till en annan verkstad som konstaterade att det blev perfekt. Bilprovningen var nöjd också. Det kan alltså skilja väldigt mycket mellan olika verkstäders ljusinställningsapparater.

Kalibreras någonsin dessa apparater som används på verkstäderna för att mäta upp ljusbilden?
är verkstan så kallad kontrolerad verksta (dom med grön pumkt) så ska ljusaparaten kalibreras en ggr/ månad av verkstan själv, sen komer svedak o kollar en ggr/ år att man gjort detta o att man gjort det rätt, dubbel kollar att den står rätt & att man vet hur man gör m.m.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]