Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har provat köra nästan en hel vinter utan dieselvärmare. Väldigt långsam uppvärmning, förstås. Vid -15° gick det att uppnå full temp om man körde 90 eller snabbare. Vid lägre fart börjar motortemp och kupétemp att falla. Stolvärmen är räddningen.

Med fungerande dieselvärmare: samma fenomen men vid -26° och kallare.

Jag brukade köra kupéfläkten på manuell, läge 2. Kör man på auto blåser den mycket mer men svalare och motorn får ännu svårare att komma upp i temp. Detta funkade om jag var ensam i bilen eftersom resten av kupén inte får nog varmluft.

Jag har köpt bilen i Tyskland men den hade alltså dieselvärmare och stolvärme. Det verkade inte helt ovanligt på tyska bilar. På belgiska, däremot, var det sällsynt.

Jag har också kört med kartongskiva framför kylaren på alla tidigare bilar men det verkar mycket krångligare att få dit en sån på Volvon.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
eltoro2 skrev:He He jag är så glad att vi verkar vara överens att de enkla lösningar kan vara faktisk de bästa också. eftersom så länge ingen hade någon anmärkning så anser jag att det är dags att ta symaskinen. Det är jag lagom bra på R.
Ha en bra dag!!!
El Toro
Cool, ska bli intressant och hör hur det går. Kanske blir en revival likt Wachtmeisters Soda-Stream som Du kan lansera globalt och göra Dig en förmögenhet på :-)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
A80TD skrev:Jag har provat köra nästan en hel vinter utan dieselvärmare. Väldigt långsam uppvärmning, förstås. Vid -15° gick det att uppnå full temp om man körde 90 eller snabbare. Vid lägre fart börjar motortemp och kupétemp att falla. Stolvärmen är räddningen.

Med fungerande dieselvärmare: samma fenomen men vid -26° och kallare.

Jag brukade köra kupéfläkten på manuell, läge 2. Kör man på auto blåser den mycket mer men svalare och motorn får ännu svårare att komma upp i temp. Detta funkade om jag var ensam i bilen eftersom resten av kupén inte får nog varmluft.

Jag har köpt bilen i Tyskland men den hade alltså dieselvärmare och stolvärme. Det verkade inte helt ovanligt på tyska bilar. På belgiska, däremot, var det sällsynt.

Jag har också kört med kartongskiva framför kylaren på alla tidigare bilar men det verkar mycket krångligare att få dit en sån på Volvon.

Intressant att höra. Har själv inte tänkt på hur värmen fungerar på D5orna under 26 grader minus...men ska absolut tänka på det i vinter. Gissar dock att de flesta bilar har svårt att hålla värmen vid 26 grader och kallare?

Att sänka fläkten lite var nog smart, många gör ju annars det klassiska felet att man drar på full styrka på fläkten för att få det så varmt som möjligt.

I de gamla instruktionsböckerna för Volvo 740 gick att läsa att för att uppnå högsta värme skulle man inte använda fyran (max) utan istället sätta fläkten på näst högsta (trean) och sedan välja luftströmmarna för benen.
Användarvisningsbild
av eltoro2
Nu nästan ett år senare står faktiskt klart att Volvos nya bilar (miljöbilar) ska ha något som kan ses som en kylgardin på masken... Det glädjer mig att förnuft segrar ibland.... :-)-)
av tapsa
Hej, har v70d5-05 och hadde problem med motor upvärmning då termostaten fungerade inte mera. bilia försälger en sats för 150euro so köpte jag enskilda termostat för 30euro. att byta termostaten själv är inte lätt men går.
att komma up till normal temperatur tar nu några minuter.
mvh tapsa
av Mistral
Bumpar tråden lite eftersom den passar in i mitt case som jag har...

Precis som trådskaparen skrivit ang d5:an så har även jag nu idag fått testat vad maskinen går för i -26 till-30c. Testet visade sig innebära att vid enbart stadstrafik jobbade tempen upp sig till 2 streck från Normalläge (normal =nålen rakt upp), vid landsvägsköring så steg tempen och den ställde sig efter en stund i normalläget (rakt upp). Körde ungefär i ca 5-10min i ca 100km/h i eftermiddag i yttertemp på -27/28c.

Har en del frågor för er som haft era bilar längre än jag.

A) Brukar D5an ha svårt att hålla/få upp normal temp vid -20, 25, 30c vid stadstrafik
B) Skulle det hjälpa om man avskrämade en del av kylaren ( till fördel vid både för landsvägs och stadstrafik)?
C) Finns det nåt trick för att kunna se till att bilen får upp rätt temp även när det är kallt som idag (termostatbyte?)

Kan tillägg att min termostat och dieselvärmare fungerar (sånär som på propellerljudet från värmaren, men det värmer och bränner som den ska) som dom ska. Dock var det förbannat kallt idag och lär vara det imorn också så jag kan förstå att det gick lite trögt att få upp värmen.

Tack på förhand.

MVh Mistral
Jag har en V50, men detta kan kanske vara intressant ändå. (Från en annan tråd i ämnet)

Jag skrev (kall morgon i oktober):
Minus 4 i morse, utanför och i kupén. Kallstart utan förvärmning. [...]

Jag fick inga tillförlitliga kupévärme siffror men rent subjektivt började det bli behagligt efter tio minuter.

Motortemperaturmätaren steg till 1:a strecket efter 6 minuter; 2:a strecket efter 10 minuter; 3: e strecket efter 13 minuter; 4:e strecket (normaltemp, pinnen rakt upp) efter 17 mintuer.

Utångspunkten alltså minus fyra temperatur och 17 minuters lugn stadskörning på smågator (mycket fartgupp), medelhastighet kanske 25-30km/h.
Min erfarenhet är att det går fortare att komma upp i fart när man kör landsväg. Fartvinden kylen inte så mycket man kan tro.

Jag brukar manuellt dirigera om luft genom spjällen rakt fram för att den lilla varma luft som börjar komma redan vid första strecken kommer direkt mot kroppen istället för uppe vid rutan. Ett tips för alla frusna. I autolägen ställs i stort sett all luft vid rutan helt i onödan. Vill man ha defrost finns det ju en speciell inställning för det, ju.
av Arne
Jag har kört min S60 D5 i 30000 mil. Motortempen går alltid upp förutsatt att dieselvärmaren fungerar. Har man däremot en dålig termostat så får man problem med att få varmt i kupe´n. Jag bor i norra sverige där det brukar vara -20 till -30 grader på vintern.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]