Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
X
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fred skrev:
CarMan skrev:Vet att tråden inte handlar om detta, man vad är problemet med att det låter?
på årsmodell 99 & 00 så låter det när bilen står still, här förstårjag att det är iriterande, men alla andra årsmodeller låter ju bara när bilen rörsig, o då har man ju atid bältet påsig.

jag tror inte det rörsig om att ljudet är iriterande, det måste vara nån form av fobi eller liknande ? (alternativt att man faktiskt kör utan bälte)
Jag kan bara tala för mig själv och jag kör ALLTID med bälte då det finns risk för kollision. Dock har jag bilen i ett flerbilsgarage där jag behöver hoppa ur bilen för att få upp porten för att komma ut på gatan. Därför är det otroligt irriterande att bilen ska påminna mig om att sätta på bältet. Jag VET att jag ska ha mitt bälte på och behöver inte ett ljud för att komma ihåg det! Precis som att jag inte behöver bli påmind att blinka när jag svänger i korsningar...tänk om bilen plingade varje gång man vred på ratten... :roll: Eller om det plingade varje gång man körde lite för fort, till exempel vid en omkörning! Jag VET att man inte får köra för fort, men ibland måste man överskrida hastighetsgränsen för att komma om ett långsamt ekipage.

Nej, min bil ska inte tala om för mig det jag redan vet! Vi har regler som ska följas men det ska vara upp till mig, som intelligent varelse, om jag vill följa dem eller inte.

Mvh
/Fred
Antar att du kör i garaget utan bältet på. Du gör som du vill o jag ska inte läxa upp dig. men det är uppmärksanvärt att du tror att du inte kan krocka i ett parkeringsgarage...
Användarvisningsbild
av CarMan
J.F.S skrev:
CarMan skrev:Vet att tråden inte handlar om detta, man vad är problemet med att det låter?
på årsmodell 99 & 00 så låter det när bilen står still, här förstårjag att det är iriterande, men alla andra årsmodeller låter ju bara när bilen rörsig, o då har man ju atid bältet påsig.

jag tror inte det rörsig om att ljudet är iriterande, det måste vara nån form av fobi eller liknande ? (alternativt att man faktiskt kör utan bälte)
Går det att modifiera ljudet med någon mjukvara i -99 & -00 så man får samma funktion som i nyare modeller, dvs att det bara ljuder när bilen rullar? Stör mig enormt att det plingar så fort jag vrider på tändningen. Eftersom man är vanemänniska så startar jag bilen och sen sätter jag på mig bältet, visst skulle jag kanske kunna lära om mig men ack så svårt.

Nej det går tyver inte, korkat nog. för denna funktion är ju löjligt dum & jag förstår dom som hakar uppsig på detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu skrev fred nått om moral som jag inte han svara på innan han togbort det.

Anledningen till att jag går på hårt när det gäller Bältes ljudet är för att man sabbar SRS systmet när man håller på! Något som man sällan informerar nästa ägare om när man säljer bilen.
deta tycker jag är viktigt & derför trycker jag på hårt. hade det rörtsig om att ta bort ett ljud så hade det kvittat för min del !
av Fred
CarMan skrev:Antar att du kör i garaget utan bältet på. Du gör som du vill o jag ska inte läxa upp dig. men det är uppmärksanvärt att du tror att du inte kan krocka i ett parkeringsgarage...
Det är klart att jag kan krocka i garaget också även om det är extremt osannolikt...hastigheterna där är inte högre än vid fickparkering så jag tror inte ens att bältet skulle sträckas vid ett tvärstopp. Dock handlar det inte så mycket om ifall man krockar eller inte, för mig handlar det om det jag skrev i tidigare inlägg: jag har kört bil sedan slutet av 80-talet och jag vet vilka risker som finns med det. Jag vill inte bli påmind om något som jag redan vet när jag gör ett aktivt val som erfaren förare.

Dessutom handlar inte den här tråden om ifall man ska använda bälte eller inte, inte heller om man kan krocka i garage eller inte. Två bra lösningar finns tillgängliga för de som anser att påminnelsen är ett otyg och ni som vill ha kvar påminnelsen behöver inte kommentera ämnet alls. Om ni vill diskutera bälte eller inte bälte så går det fint att starta en tråd under "Allmänt". :)

Mvh
/Fred
av Fred
CarMan skrev:nu skrev fred nått om moral som jag inte han svara på innan han togbort det.

Anledningen till att jag går på hårt när det gäller Bältes ljudet är för att man sabbar SRS systmet när man håller på! Något som man sällan informerar nästa ägare om när man säljer bilen.
deta tycker jag är viktigt & derför trycker jag på hårt. hade det rörtsig om att ta bort ett ljud så hade det kvittat för min del !
Med min (Tunlids) lösning sabbar man inte SRS-systemet på något sätt! Det enda man gör är att lura bilen att tro att bältet alltid är kopplat. Nu vet jag inte hur SRS-systemet anpassas efter bältesanvändning (det kanske Carman kan svara på) men jag gissar att om bilen känner av att föraren INTE är bältad vid en krock så smäller kudden lite svagare för att skadorna inte ska bli för stora när förarens kropp inte bromsas av bältet. Eftersom jag alltid kör bältat när det finns risk för kollision, där kudden skulle smälla av, så spelar min mod ingen roll. Bilen tror att jag är bältad och det är jag också! :D

Du har dock en bra poäng i det där med att informera en ev. nästa ägare, Carman! Det skulle jag göra (jag försöker alltid informera en köpare om alla förändringar jag gjort på bilen), och jag skulle fråga om denna vill att jag monterar tillbaka bältespåminnaren vilket går på en kvart! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av isak
can carman svara ja eller nej vad srs-en känner skillnaden någonstans mellan stolens gamla kablage inkopplat löst under stolen? är lätt att återställa till nästa ägare dessutm KANSKE GÅR ATT ANV- I NÄSTA BIL OM DET BLIR EN VOLVO!
Användarvisningsbild
av CarMan
srs systemet smäller hårdare & vid lägre krock kraft om du en är bältad. allt för att fånga upp en föra som komer "flygande"
så om bilen tror att ni är bältade fast ni inte är det så kanske kuden inte löser ut, eller löser för svagt. resultatet blir att ni får ratten i ansiktet.

de aldra flästa krockar som sker, sker i hastigheter under 30 km/h

Motormännen brukar ha en släge med en stol i, där man får prova att andvända bältet. släden kommer upp i 7km/h
Ni kan ju prova att ställa släden mot en vägg o skippa bältet (inget jag skulle göra...) eller ännu värre montera en ratt på väggen o sen stäl släden framför...
Användarvisningsbild
av Severin
CarMan skrev: Motormännen brukar ha en släge med en stol i, där man får prova att andvända bältet. släden kommer upp i 7km/h
Ni kan ju prova att ställa släden mot en vägg o skippa bältet (inget jag skulle göra...) eller ännu värre montera en ratt på väggen o sen stäl släden framför...
Jag har krockat i 25km/h 2 ggr samt tagit en älg med lastbilen i 60km/h, obältad alla ggr, va inte i närheten av ratten nångång så 7km/h läre ju va en baggis men jag tror dig ang att kudde smäller annorlunda när den tror man e bältad, det vet nog du bättre än mig
Användarvisningsbild
av CarMan
det beror ju på vad du krockar med. komer du med 30 tom lastbil, o kör på en älg, så stannat inte bilen på samma sätt som om du klipper en bergvägg...

kör du fort så bär du med dig mer rörese energi.

säg att du kör på en björk (20cm i diameter) i en fart av 15km/h med en personbil. då tar det stopp o du lär slå i ratten.
kör på samma träd med samma bil, me i 100 knyck. nu fäller du trädet o slåt inte i ratten...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]