Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krippa
I teorin är det enkelt.

Under garantitiden:
- Alla buggfixar gratis, både programvara och jobbet att ladda in den i bilen. Om verkstaden vill ha betalt för jobbet får Volvo betala.
- Uppdateringar och nya funktioner som inte är buggfixar betalas av kunden. Både mjukvaran och jobbet att ladda in den betalas av kunden.

Efter garantitiden
- Både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner betalas av kunden.

I realiteten är det inte lika enkelt. Eftersom en ny version av en programvara ofta innehåller både buggfixar, uppdateringar och nya funktioner kan man diskutera vem som ska betala vad. Kunden borde få buggfixarna gratis men kan inte välja att *inte* få uppdateringarna och de nya funktionerna som Volvo rätterligen ska ha betalt för. Personligen tycker jag det är Volvos problem eftersom jag anser att Volvo har skyldighet att ge buggfixarna gratis. Är volvo tvingade att skicka med nya uppdateringar och nya funktioner med en buggfix för att de av kostnadsskäl valt att inte sära på dessa i olika releaser får de stå sitt kast och bjuda på uppdateringarna och de nya funktionerna till de som har rätt till buggfixarna. Om man skulle börja sära på buggfixar och uppdateringar/nya funktioner i olika release skulle det vara möjligt att ta betalt för det ena men inte för det andra. Det skulle dock troligen innebära att mjukvarureleaser innehållande uppdateringar/nya funktioner skulle bli mycket dyrare, men det skulle åtminstone bli rättvist.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Jo, ligger mycket i det som krippa skriver ovan.

Frågan är om det inte går att utgå från ett funktionellt perspektiv i stället. Under garantitiden skall väl bilen fungera. Om det behöver uppdateras programvara för att få någon del att fungera på avsett sätt (garantiärende) borde väl även mjukvaruuppgraderingen vara kostnadsfri?

Problem uppstår väl i definition av "fungera" respektive "på avsett sätt" samt om man på spekulation vill ha ny mjukvara laddad för att någon "egenskap" (t ex automatlådas växling) kanske blir bättre.

Å andra sidan - om man aldrig kan få reda på vilken programvara man har i sin bil och verkstaden inte vet vad som respektive version av programvara fixar så vet man ju aldrig om det är befogat med mjukvaruuppdatering eller inte.

Kanske är denna bristfälliga konsumentinformation (till verkstäder) ett motiv till att volvo antingen bör ändra sitt sätt att hantera mjukvaruuppdateringar eller betala verkstäderna så kunderna kan få programvaran uppdaterad vid service om man vill utan kostnad.
av Marbas
Håller med både krippa och polcirkeln!

Dock måste jag lägga till att en del verkstadskillar / tjejer har koll på mjukvaran i bilarna. Jag har haft både oturen och turen att få prata med både och. Första meken jag pratade mjukvara med hade ingen aning, och inte heller kundmottagaren (verkade inte vara någon på hela verkstan som visste något nämnvärt om mjukvara mer än att det går att ladda i bilen via en sladd). Gick till en helt annan verkstad (i en annan stad) och den killen hade stenkoll. Inga problem att diskutera för och nackdelar osv med honom. Så det gäller att hitta rätt i "djungeln" (både av mjukvara och mekar)...
av krippa
Det krävs antagligen en envis kund för att reda ut vad som gäller, en som är beredd att driva ett ärende till vägs ände (Allmänna reklamations nämnden eller ännu längre).
Scenariot blir kanske att:
- Envisa Kunden har fel på sin några månader gamla bil och lämnar in den på Verkstaden.
- Verkstaden löser problemet genom att ladda in ny programvara och vill ha betalt med hänvisning till att Envisa Kunden fått en uppdatering.
- Envisa Kunden vägrar betala med hänvisning till garantin.
- Verkstaden vägrar lämna ut bilen och börjar skicka kravbrev och fakturor för lagring av bilen de vägrar lämna ut till Envisa Kunden.
- Envisa kunden stämmer Verkstaden/Volvo
- Volvos advokater, verkstadens advokater och Envisa kundens advokater och konsumentverket skriver elakt formulerade brev till varandra
- Allt kulminerar i TV-programmet Plus där Sverker gång på gång frågar "Ska det vara så här, ska det vara så här"

Envisa kunden är utan sin nya ögonsten som minskar i värde med tusentals kronor varje månad som konflikten pågår. Envisa Kunden sitter minst en timme i telefon per dag för att bestrida verkstadsfakturan och inkassokraven och advokatbreven som rasslar in från kronofogden, inkassoföretagen och Volvos och verkstadens advokater.

Allt detta för att Envisa Kunden vägrar betala för en uppdatering för några hundralappar som han inte ska behöva betala. Undrar om någon orkar ta den striden, hoppas, hoppas...
av Kena
Så då är det helt ok att sälja en halvfärdig programvara och sedan ta betalt för uppdateringarna? ok för slitdelar som fysiskt utsätts för slitage men hallå programmet sitter ju bara där i en bil som inte uppdateras mekaniskt. Ok om man vill byta till någon annan funktion då kan man ju ta betalt, men proggset ska ju hålla lika länge som bilen, eller? Samma Windows, visst hade jag kunna forstsätta surfa med -98 men jag vill ju ha nya funtioner som passar mej, alltså byter jag både program och dator(samma som att byta bil)
av krippa
Jag tycker inte det är okej att sälja halvfärdig programvara på samma sätt som det inte är okej att sälja en bil med styrleder med konstruktionsfel. Upptäcks det inom 3 år (garantitiden) så tycker jag det ska åtgärdas gratis. Efter garantitiden så är det upp till biltillverkaren hur de vill hantera problemen som uppstår, vill de slippa badwill så åtgärdar de felen kostnadsfritt men måste inte.
Man skulle kunna tycka att ett mjukvarufel som funnits sedan bilen var ny borde de kunna åtgärda gratis även på en 10 år gammal bil eftersom man *vet* att det rör sig om ett konstruktionsfel. Men garantin är vad den är och den gick köparen med på genom att skriva på köpekontraktet. Saker som upptäcks efter att garantin gått ut har de ingen skyldighet att åtgärda gratis (undantaget vissa säkerhetsbrister antar jag). En sak som vi konsumenter kan göra är att kräva längre garantier. Kia ger väl 7 års garanti nuförtiden på vissa bilmodeller.
av Putte^
Köper jag en produkt, bil, telefon etc. what ever! så skall det ingå en problem fri mjukvara. Om det inte gör det så skall det vara gratis att få mjukvara och att någon uppdaterar den om jag inte själv kan göra uppdateringen.

På er låter det som om volvo inte har tagit betalt för denna mjukvara redan!?! Tror ni inte de räknar ut vad det kostar och sedan lägger på en summa av den kostnaden på bilen!?!

De har tagit betalt för tillverkning av mjukvara, de har tagit betalt av bugg fixar / features. Sedan så skall man behöva betala för att någon skall uppdatera mjukvaran också?

Hur gör ni själv när ni räknar på jobb? vet jag att ett arbete kan ta 30 minuter men det kan också ta 1 timme så offererar jag givetvis 1 timmes arbetskostnad till kunden men fakturerar mindre om det nu bara skulle ta 30 minuter.

Volvo gör precis likadant, de gör en mjukvara, vi vet med 100% att det kommer att finnas buggar / features i mjukvaran, vi får alltså lägga ner mer arbete på den även efter release.

I slutändan har vi, konsumenter, betalat den mjukvaran flera gånger om eftersom vi får betala för arbetskostnaden för uppdatering av mjukvaran och en liten summa på själva mjukvaran som vi redan är berättigade till genom vårt bilköp.

Allt detta för något vi redan betalade för när vi gick in i bilhallen och beställde vår sprillans nya pärla. För inte gick du in i bil hallen med tanken att köpa en bil som inte fungerar problemfritt? Du lämnar gärna in den på flertalet reparationer, servicar etc? :) Bara du slipper ha den hemma och kan gå ut och flukta på den lite då och då när du vill njuta av din nya pärla.

:)
av krippa
Kena skrev:Så då är det helt ok att sälja en halvfärdig programvara och sedan ta betalt för uppdateringarna? ok för slitdelar som fysiskt utsätts för slitage men hallå programmet sitter ju bara där i en bil som inte uppdateras mekaniskt. Ok om man vill byta till någon annan funktion då kan man ju ta betalt, men proggset ska ju hålla lika länge som bilen, eller? Samma Windows, visst hade jag kunna forstsätta surfa med -98 men jag vill ju ha nya funtioner som passar mej, alltså byter jag både program och dator(samma som att byta bil)
Ja det är helt ok (juridiskt) att sälja en halvfärdig programvara och ta betalt för uppdateringarna om uppdateringarna ger förbättrad funktionalitet än tidigare. Det är däremot inte ok att sälja en halvfärdig programvara och ta betalt för buggfixarna som åtgärdar fel i programvaran.

Inom programvaruutveckling brukar man prata om 4 olika typer av underhåll av programvara:
"corrective" = buggfixar
"adaptive" = anpassningar efter nya krav, t.ex. ny hårdvara eller nya lagar
"perfective" = förbättringar av existerande funktionalitet, eller lägga till nya funktioner.
"preventive" = man gör programvara internt bättre, t.ex. ändrar någon del för att enklare kunna göra ändringar i framtiden.

"corrective" och i viss mån "preventive" är de enda typerna att uppdateringar som vi kan förvänta oss att få kostnadsfritt under garantitiden. "preventive" ska vi dock inte märka något av eftersom det är ändringar som inte ändrar någon funktionalitet utan ändrar bara i programvarans interna struktur.
av krippa
Putte^ skrev:Köper jag en produkt, bil, telefon etc. what ever! så skall det ingå en problem fri mjukvara. Om det inte gör det så skall det vara gratis att få mjukvara och att någon uppdaterar den om jag inte själv kan göra uppdateringen.

På er låter det som om volvo inte har tagit betalt för denna mjukvara redan!?! Tror ni inte de räknar ut vad det kostar och sedan lägger på en summa av den kostnaden på bilen!?!

De har tagit betalt för tillverkning av mjukvara, de har tagit betalt av bugg fixar / features. Sedan så skall man behöva betala för att någon skall uppdatera mjukvaran också?

Hur gör ni själv när ni räknar på jobb? vet jag att ett arbete kan ta 30 minuter men det kan också ta 1 timme så offererar jag givetvis 1 timmes arbetskostnad till kunden men fakturerar mindre om det nu bara skulle ta 30 minuter.

Volvo gör precis likadant, de gör en mjukvara, vi vet med 100% att det kommer att finnas buggar / features i mjukvaran, vi får alltså lägga ner mer arbete på den även efter release.

I slutändan har vi, konsumenter, betalat den mjukvaran flera gånger om eftersom vi får betala för arbetskostnaden för uppdatering av mjukvaran och en liten summa på själva mjukvaran som vi redan är berättigade till genom vårt bilköp.

Allt detta för något vi redan betalade för när vi gick in i bilhallen och beställde vår sprillans nya pärla. För inte gick du in i bil hallen med tanken att köpa en bil som inte fungerar problemfritt? Du lämnar gärna in den på flertalet reparationer, servicar etc? :) Bara du slipper ha den hemma och kan gå ut och flukta på den lite då och då när du vill njuta av din nya pärla.

:)
Jag vet inte vilka du syftar på när du skriver "det låter på er" men jag är i alla fall 100% på din sida när det gäller att få buggfri mjukvara, åtminstone under garantitiden. Volvo ska inte ta betalt vare sig för mjukvaran eller för arbetet med att ladda in den i bilen. Vill jag ha ny funktionalitet, som t.ex. att blinkersen ska blinka 5 gånger istället för 3 gånger vid ett lätt tryck på blinkersspaken så är jag beredd att betala för det. Men buggfixar ska vara gratis under garantitiden vilket jag kommer fortsätta hävda med en dåres envishet.
av Marbas
Det är alltid svårt att säga vad som är ett fel eller ej i en mjukvara, framförallt om man inte har en kravspec att luta sig mot. T.ex. så kan man påstå att ett "fel" inte alls är ett fel utan det är så man tolkat kraven. Här är det givetvis en balansgång för mjukvaruproducenten som vill behålla sina kunder men samtidigt kunna tjäna pengar på dem. Av denna anledning skulle det vara intressant att höra vad för typer av "fel" ni har hittat i mjukvaran på era bilar, eller det är så att man bara vill ha den senaste mjukvaran gratis... Jag kan lista ett fel - snittförbrukningen på min D5:a visar aldrig rätt. Detta behöver iof inte vara ett mjukvarufel utan ett konstruktionsfel med givare osv...

När det gäller prissättning och försäljning av mjukvara är det lite annorlunda jämfört med t.ex. en bromskloss. Det går att sälja mjukvara på ett antal olika sätt. Några exempel:
- I befintligt skick. Inga uppgraderingar ingår utan vill du uppdatera (nya funktioner eller buggrättningar) så kostar det.
- Begränsad uppdatering ingår. T.ex. så förser producenten sina kunder med ett antal buggfixar och mindre förbättringar under en begränsad period, gratis.
- Licens. Du köper inte mjukvaran utan använder den under licens. Slutar du betala licensen så slutar mjukvaran att fungera.

Det finns givetvis en massa andra sätt att sälja mjukvara på, och vilket volvo har valt är ju uppenbart - det första.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]