Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Att nollställa adaptionen hjälper bara för tillfället.

I med senaste mjukvaran + eventuellt byta av oljan samt nollställning av räknaren så att inte felkod sätts. Du kan även be Volvo verkstan att köra sitt adaptions program.
av veronica
:roll: Hej

Jag lade av minus polen över natten...men tyvärr ingen skillnad.
Är det nån mer än jag som hört att man kan hålla in W-knappen och göra nåt mer (kommer inte på vad) / Veronica
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har hört mig för lite. Kan vara kontrollboxen i lådan! Vet inte vad den sitter eller hur mycket det kostar. Men kan vara värt att kolla upp iallafall!

Lycka till!
av Thomas J
Om det är kontrollboxen är det bara att byta dom lagas inte och dom är dyra ca 10 papp. Kolla om det finns några felkoder först och kolla oljan, Min låda växlade lite som den ville i lågfart mellan 30-70. bytte oljan och ny mjukvara och den blev bra.
av veronica
Tack för era svar...bara att testa vidare då...=)/ Veronica
av Nijje
Hej!

Vad har du för växellåda i bilen? är det 1-2 vxln lr 2-3 som strular?
Om du söker lite på automatproblem på forumet så får du fram lite typexempel på vad som kan strula.
T.ex B4 locket orsakar problem vid lägre växlar, kan kännas som slir, ryck osv. Finns guider på nätet hur man byter det, tror locket kostar runt 150 kr på volvo, obs att det endast finns på vissa lådor.
Sen kan det även röra sig om andra problem såklart!
Finns en duktig kille på forumet som heter AutoTransmission, sök efter hans inlägg/pm:a honom, han har även ett företag som reparerar automatlådor så han bör kunna ge dig ett kostnadsförlag också såklart!
Senast redigerad av 1 Nijje, redigerad totalt 0 gånger.
av veronica
Hej tack för tipsen..jag har nog samma låda son du och det är nog 2-3 som rycker, tror jag. Får testa det där med b4 locket!!
Tack for ditt svar.// Veronica
Användarvisningsbild
av dave
Var idag inne och skulle köpa mig ett b4 lock och får då reda på att det är en sats med olika delar. Kollade på hur man byter och det verkar inte vara så svårt. men det är inte bara ett lock/ring, det är flera. Någon här som kan säga hur svårt/enkelt det var att byta? Spolade min låda idag med gott reslutat, var enkelt o göra iallfall.

Dave
av Nijje
dave skrev:Var idag inne och skulle köpa mig ett b4 lock och får då reda på att det är en sats med olika delar. Kollade på hur man byter och det verkar inte vara så svårt. men det är inte bara ett lock/ring, det är flera. Någon här som kan säga hur svårt/enkelt det var att byta? Spolade min låda idag med gott reslutat, var enkelt o göra iallfall.

Dave
När du får ut det gamla så ser du precis hur det skall sitta, tror man får med 3 gummiringar, två skall sitta runt locket, det som är nytt är att metallbrickan som tidigare var lös, är numera gjuten i locket.
När du tar ut det gamla var beredd att inte tappa kolven med fjädern.
Den skall tydligen vara unik för varje låda och får inte tappas i golvet osv.
Iom att det kommer lite olja samtidigt som du tar ut det så kan det vara en bra idé att låta den kylas av innan proceduren påbörjas!.
Se till att ha ett verktyg så du kan knipsa till ringen på ett någolunda lätt sätt, underlättar både urtagning som ditsättning!
Minns att jag såg någon guide på en engelsk volvo sida men har tyvärr inte url.
Användarvisningsbild
av dave
okok, tackar då fattar jag lite mer!

Dave

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]