Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det enda man ser är änden på evaporatortempgivaren då ser man en vit rektangulär plastbit där den gröna kontakten sitter. koppla loss den göna kontakten. När man drar ut evaporatortempgivaren (den vita plastbiten) så är den 11cm lång. Jag mätte upp resistansen på den nya och den var 3700ohm och den gamla var 700ohm. båda hade då samma omgivande temperatur. Återkommer när jag testkört, men jag förutsätter att resistansskillnaden måste ju spela en avgörande roll här. Förövrigt så hade min S80 samma symtom som beskrivits här ovan på V70n. på vintern kommer ingen värme ibland fläkten går för fullt men det kommer inget luftflöde. Likadant på sommaren men då kommer ingen kyla så stänger man av ACn/ECCn en stund och vips så kommer det kyla när man sätter på igen. evaporatortempgivaren kostar numera 203kronor. jag har bilder om nån vill se hu den ser ut.
Tack för ett bra forum.
mvh/Janne
JanneK skrev:Det enda man ser är änden på evaporatortempgivaren då ser man en vit rektangulär plastbit där den gröna kontakten sitter. koppla loss den göna kontakten. När man drar ut evaporatortempgivaren (den vita plastbiten) så är den 11cm lång. Jag mätte upp resistansen på den nya och den var 3700ohm och den gamla var 700ohm. båda hade då samma omgivande temperatur. Återkommer när jag testkört, men jag förutsätter att resistansskillnaden måste ju spela en avgörande roll här. Förövrigt så hade min S80 samma symtom som beskrivits här ovan på V70n. på vintern kommer ingen värme ibland fläkten går för fullt men det kommer inget luftflöde. Likadant på sommaren men då kommer ingen kyla så stänger man av ACn/ECCn en stund och vips så kommer det kyla när man sätter på igen. evaporatortempgivaren kostar numera 203kronor. jag har bilder om nån vill se hu den ser ut.
Tack för ett bra forum.
mvh/Janne
Tjena Janne !

Det skulle inte alls vara dumt om du kunde lägga upp en bild på givaren.

Tack på förhand !
sen undrar jag hur en nyregistrerar medläm kan hite en så här gammal tråd o få försig o skriva i den???
CarMan skrev:sen undrar jag hur en nyregistrerar medläm kan hite en så här gammal tråd o få försig o skriva i den???
Vad är det för inställning Carman?! :shock: ALLA nyregistrerade medlemmar uppmanas ju att söka efter gamla trådar för att få information!

Att sedan skriva i gamla trådar är väl jättebra! Nya upptäckter kan ha gjorts, medlemmar kan ha tillkommit som kanske har erfarenheter i ämnet, åtgärder kan ha gjorts som visat sig vara otillräckliga men som glömts bort att redovisas i tråden etc etc.

Nej, detta forum ska vara ett levande forum och alla trådar (som inte låses av moderatorer) ska vara öppna för alla att skriva i!
CarMan skrev:sen undrar jag hur en nyregistrerar medläm kan hite en så här gammal tråd o få försig o skriva i den???
Nu ska du få lite kritik!

Innan du postar kan du väl gå igenom det du har skrivit och ändra ev snesteg bland tangenterna, är ibland ganska svårt att förstå vilka ord du skriver vilket leder till att man måste läsa igenom inlägget många ggr för att förstå innehållet
oj oj oj då, jag var bar nyfiken på hur en ny medlem får försig att posta i en gamma tråd.

det normala är som ni säger att man söker för att finna det man söker (man söker valigast för att hitta sar på en fråga)
denne medlämm har sökt för at kunna svara på en fråga, o det kändes aningen udda, Specielt när tråden är 1,5 år gammal. Så jag vart nyfiken!
Får väl skamset krypa till kors & erkänna att jag inte än fixat till AC problemet än pga annat som strulat med bilen som har varit tvunget att fixas samt att jag inte måste ha AC´n fungerande för att kunna framföra fordonet (hur skönt det än är med en fungerande AC anläggning). MEN, det är det enda som för närvarande inte fungerar på bilen så det står på toppen av min "to do list" ....

Jensen !

Ok, rubriken på denna tråd hade iof varit mer passande på CNG systemet då jag där bestämt hävdar att Volvocars misslyckats i att konstruera ett system som är hållbart... & än mer misslyckats då man inte åtgärdat problemet.
NÄR vi Volvo kunder är missnöjda med kvaliteten på vissa delar/funktioner så hjälper det föga att vi håller käften om det....oavsett vad det handlar om. Tycker inte du det?
Att slå sig för bröstet & hävda att Volvo är bäst & ofelbara är bara dumt då Volvocars istället för att förmätet luta sig tillbaks & förlita sig på en kravlös inhemsk tjänstebilsmarknad.... behöver bli bättre på alla områden för att kunna överleva..något de flesta av oss säkert vill.

Carman !

Likväl som ett friskt fungerande fordonsrelaterat forum är i behov av kunniga duktiga hjälpfulla tekniker som dig själv är det oxå beroende av nya medlemmar..... & dessa medlemmar välkomnar man inte genom att vara sarkastisk såvida det inte är en uppenbar Troll post... & det är ju inte Janne´s inlägg.
Då du inte nämner CNG-systemet nånstans så är det inte
pga det som jag undrar varför du gnäller, utan det är endast
AC:n som berörs i ditt första inlägg.
Jag kan som nån tidigare skrev också säga att
jag aldrig haft en kund som haft fel på Ac:n

CNG-systemet håller jag helt med dig om, det strular
ofta, och har medföljande dyra kostnader som drabbar många
kunder, har inte bett dig att hålla käft om dålig kvalitet, och har ej heller
sagt att Volvo är bäst.
Men du kan inte gnälla om AC:n och sen 1 1/2 år senare mena
att det är CNG-systemet du menade.
Jensen skrev:Då du inte nämner CNG-systemet nånstans så är det inte
pga det som jag undrar varför du gnäller, utan det är endast
AC:n som berörs i ditt första inlägg.
Jag kan som nån tidigare skrev också säga att
jag aldrig haft en kund som haft fel på Ac:n

CNG-systemet håller jag helt med dig om, det strular
ofta, och har medföljande dyra kostnader som drabbar många
kunder, har inte bett dig att hålla käft om dålig kvalitet, och har ej heller
sagt att Volvo är bäst.
Men du kan inte gnälla om AC:n och sen 1 1/2 år senare mena
att det är CNG-systemet du menade.
"gnäller".....
Hhm, nu blir jag riktigt intresserad av att veta vad som verkligen är fel med min kära AC anläggning..... sist jag var hos min mek så försökte han att skimsa någon del av det som hör ihop med AC´n men det hjälpte inte...så, därför vill jag gärna ha en bild eller nummer på temp givaren så att jag själv kan köpa en sådan...efter hur det förklaras i denna tråd så måste ju även en lekman som mig kunna byta den själv... om det nu inte skulle vara tempgivaren (ingen blir ju gladare än mig om det är den iom att det är det billigaste alternativet) så kommer jag fortsätta att gnälla som en kärring :wink:
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]