Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
rosefors skrev: lör 08 okt 2022, 16:04 Om du redan har köpt stötdämpare så behöver du veta att det är absolut rekommenderat att även byta flera andra komponenter samtidigt som ett minimum då man inte vill återmontera gamla grejer som är i tveksamt skick och skulle kunna leda till att allt arbete skulle behöva göras om. I princip samtliga delar av fjäderbenen är slitagedelar som behöver bytas ut i perioder och arbetskostnaden tenderar att bli lika stor eller större än vad delarna kostar tillsammans varje gång. Oavsett vilken strategi man väljer får man räkna med 4000-8000kr i enbart delar.

Av den anledningen är ett alternativ att om man inte väljer köpa kompletta fjäderbenen, köpa alla delar som behövs för att sätta ihop två kompletta fjäderben innan bilen kommer in på verkstaden. På så vis kan själva tiden bilen står på verkstaden minskas till under två timmar, plus vad det nu krävs för att göra hjulinatällning om man nu gör det också.

Det finns en annan tråd där det nyligen diskuterades vilka delar som behövs för att sätta samman två ben från lösa delar. Läs gärna i den.

Vad är det för dämpare och var är dom köpta?
Monroe köpta av Mister Auto
av Anette62
Men det är egentligen inget fel på stötdämpare, tycker jag. Mitt ex. tycker att bilen skulle gå mjukare, men flera andra kunniga har sagt att det finns ingen anledning att byta dom. Så då får jag försöka sälja dom jag köpt. 🤑
av rosefors
Själv är jag av hållningen att stötdämpare försämras successivt och är så gott som slut efter 10.000 mil, men alla är inte lika petiga som jag. Det beror på vad man förväntar sig av sina stötdämpare.

Frågan går således tillbaka till varför den som gett dig rådet att byta stötdämpare. Är det för att dom läcker olja eller för att bilen beter sig dåligt på vägen?
av Anette62
Han, som åker i en Mercedes, tycker att den slår för mycket i gupp och bucklor på vägen och menar att det skulle bli bättre med nya stötdämpare. Jag tycker att det räckte med att köpa nya sommardäck så ...
Har även köpt nya vinterdäck som jag ganska snart ska börja använda.
av Anette62
rosefors skrev: lör 08 okt 2022, 21:36 Själv är jag av hållningen att stötdämpare försämras successivt och är så gott som slut efter 10.000 mil, men alla är inte lika petiga som jag. Det beror på vad man förväntar sig av sina stötdämpare.

Frågan går således tillbaka till varför den som gett dig rådet att byta stötdämpare. Är det för att dom läcker olja eller för att bilen beter sig dåligt på vägen?
Tittade nu i pärmen med bilpapper och där är en faktura :Byte fjäderben och lagringsgummi/ daterad 8 augusti 2016.
Frågan är vad som egentligen är gjort.
Summan ligger på 1445:- men det verkar vara bara arbetskostnaden, inga priser på delarna så ägaren kanske hade med sig dom. :-o
Användarvisningsbild
av Erik Å
rosefors skrev: lör 08 okt 2022, 21:36 Själv är jag av hållningen att stötdämpare försämras successivt och är så gott som slut efter 10.000 mil..
Jag bytte runtom på min gamla V70 (-00) förr-förra sommaren vid 50k mil (allt var original)
Fram var faktiskt inte så dåliga som jag trodde, de hade nog funkat ett tag till. Bak var däremot sopslut, inte tillstymmelse till dämpning. Borde ha bytt dem vid 25k eller nåt :oops: Men visst blev det skillnad med nya.
Bakfjädrarna verkar ha satt sig lite, har nya men de ligger liksom kvar i sina kartonger.. :oops: Fram var helt okej.
Att det "slår" låter mer som slitna spindel-, styrleder eller dåliga länkarmsbussningar tycker jag.
av klacken
Besiktningen kollar ju dämparna varje år så dom säger nog till när dom börjar bli dåliga. Har 3 volvos i huset,22,25och 40tkm och bara den med 40 har fått nya dämpare så 30tkm är nog inga problem
Användarvisningsbild
av Erik Å
klacken skrev: lör 08 okt 2022, 23:00 Besiktningen kollar ju dämparna varje år så dom säger nog till när dom börjar bli dåliga.
Haha, de släppte igenom mina bakdämpare i många år. Det konstiga var att man inte upplevde bilen som "gungig" men slut var de i alla fall :-D

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]