Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
jeager skrev:Intressant är att shunten inte omnämns i Volvos monteringsinstruktion för 12-voltsuttaget som finns på deras webb.
Exakt vilken monteringsanvisning är det du tittar på och för exakt vilken årsmodell? Den löstagbara shunten används bara t.o.m. MY -04, inte senare, och bara om man vill ha uttaget 30-matat snarare än 15-matat. Närmare info finns i det här mektipset, som du dock bara kan se om du är inloggad på svxc.se:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=18318
av andersuw
jeager skrev:Det är den här monteringsanvisningen:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 09)%202005

Den ska va till min S60 T5 2005.
Det kan ju förklara litegrann med att den bara används fram till MY 04. Blev ju nytt elsystem till MY05.
Det finns en del förändringar i elsystemet även före -05. Men i samband med faceliften -05 gjorde man om den bakre elektronikmodulen/elcentralen (REM) och därmed försvann den löstagbara shunt som tidigare skulle stoppas in i den vid eftermontering av 30-matat 12V-uttag i bagageutrymmet. Som framgår av det mektips jag länkade till finns även en annan skillnad mellan bilar före och efter faceliften, nämligen att de sistnämnda inte är förberedda för att ha 15-matat 12V-uttag där bak. På de äldre bilarna tror jag man bara kunde få 30-matat uttag från fabrik men vid eftermontering kunde man välja. Det går fortfarande att åstadkomma 15-matat uttag på faceliftbilarna utan större problem men man måste improvisera lite. Valde för egen del att sätta ett 15-matat snarare än 30-matat uttag i min V70 T5 -02 när jag eftermonterade eftersom jag tyckte det var att föredra för mina behov.

EDIT: Ser nu att du också skjutit in en fråga om vad 15- kontra 30-matning innebär. 30-matning innebär att eluttaget levererar ström även med nyckeln uttagen eller i läge 0. 15-matning innebär att strömmen är på bara i nyckelläge 1 ("radioläge") och/eller 2 ("tändning på"). På bilar tillverkade före faceliften får man i just detta fall av någon anledning bara matning med tändning på om man väljer 15-matat uttag och installerar som Volvo tänkt sig, trots att 12V-uttagen i kupén går igång redan vid "radioläge".
av jeager
Läste mektipset nu du länkade.

Han i tipset hade ju en V70 -02:a och där så monterade han ett relä för styrningen av uttaget.

Det där relät antar jag inte behövs till min 05:a då den inte heller finns med i satsen som är beskriven i ovan nämnda monteringsinstruktion till S60 T5 2005.
av andersuw
jeager skrev:Läste mektipset nu du länkade.

Han i tipset hade ju en V70 -02:a och där så monterade han ett relä för styrningen av uttaget.
Exakt. För att få 15-matat uttag monterar man i det fallet in ett relä i REM och ser till att strömkabeln till uttaget ligger på säkring 16. Vill man däremot ha 30-matat uttag monterar man istället in shunten i REM och ser till att strömkabeln ligger på säkring 7.
jeager skrev:Det där relät antar jag inte behövs till min 05:a då den inte heller finns med i satsen som är beskriven i ovan nämnda monteringsinstruktion till S60 T5 2005.
Det behövs inte för 30-matat uttag vilket som jag skrev är det enda faceliftbilarna är förberedda för. Shunten behövs inte heller eftersom något motsvarande redan finns i faceliftversionen av REM. Troligen finns också strömkabeln till uttaget redan framdragen till säkring 8 i REM. Om du däremot vill ha 15-matat uttag på en faceliftbil måste du som jag redan påpekat improvisera lite eftersom det inte längre finns plats för något relä för styrningen av uttaget i den nya REM-versionen och reläet heller inte finns inbyggt i REM. Några idéer om hur du istället kan lösa det hela finns i mektipset under rubriken "Vad krävs för 15-matat uttag på V70N av årsmodell 05 och senare".

Jag vågar för övrigt inte svära på att säkringspositionerna är desamma i en S60 som i en V70. Det kan vara så men det är bäst att du kollar detta själv.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]