Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med denna kontakten ovan fläkten? Sett att det finns olika

Pris och var finns den?

Funderar på att koppla fläkten till relä och knapp i kupen
20230912_075317.jpg
20230912_075317.jpg (78.62 KiB) Visad 738 gånger
Tack för erbjudandet men nu går fläkten med en knapp.
Det har gått bra att köra utan fläkt, bor på landsbygden så fartvinden är alltid tillgänglig.

Endast en gång gick tempmätaren halvägs till det röda,då var det 25 grader, jag körde hästtransport med två hästar och den sista delen av resan gick det i sakta mak till lossningsplatsen.
jiha1968 skrev:Mät med Voltmeter/provlampa mellan karossjord och den röda kabeln till FCM: batterispänning=OK, ingen spänning = säkring 2, eller en mellanting=kontaktfel

Mät med Voltmeter mellan karossjord och den svarta kabel till FCM/fläkten: om det går att mäta mer än några enstaka millivolt så är inte jordningen hel

Den violetta kabeln är PWM-signal (puls bredd modulerad spänning) till FCM (fläktmodulen).
Mäts med oscilloskop, men borde gå att se spänning där med ett multimeter, troligen ungefär 2-4 Volt vid aktiverad fläkt,
beroende på hur/om mätinstrumentet klarar av PWM-signalen.

Om du alt har bytt FCM, Säkringen är hel och jordningen är OK,
har bilen mest trolig brott på den violetta kabeln mellan motorstyrningen och FCM.
Mät om kabeln är hel och inte ligger till jord.
Mät med t.ex att kolla spänning i båda ändar, eller mät motstånd i kabeln, ände till ände och sen till karossjord med oansluten kabel.
Kan tillägga att jag hade kabelbrott mellan ecm och säkringsboxen. Men när jag mätte violetta kabeln mellan den och jord med multimeter så fick jag inget resultat. Tvingade på fläkten med vida. Det var först när jag klippte och skarvade ny kabel under ecm till fläktkontakten som jag kunde slå på fläkten. Så en billig multimeter från Biltema klarade inte pwm signalen.

Snyggt monterat! Det var väl inte så sv[…]

Overdrive 745-an

Sökte runt lite på nätet om olja t[…]

Värdering PV 1965?

Men den är ju inte orörd, en omlackering[…]

Syna ventiltätningarna ej gjort, stiften s&a[…]